#


افزایش مرگ و میر بیماران تالاسمی به علت کمیابی داروهای آهن زدا

23 آوریل 2018 بدون نظر 1261 بازدید

افزایش مرگ و میر بیماران تالاسمی به علت کمیابی داروهای آهن زدا

کمبود داروهای آهن زدا در داروخانه ها

هنگامه ابراهیم زاده، رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران، به بحرانی بودن دسترسی بیماران تالاسمی به داروهای مورد نیاز از جمله داروهای آهن زا اشاره کرد و گفت: نبود این داروهای به افزایش مرگ و میر بیماران تالاسمی منجر شده است.

به گزارش از من بپرس، خانم ابراهیم زاده، از عضو شدن ۱۵۰۰ تن از بیماران تالاسمی در این انجمن در استان تهران اطلاع داد و اشاره کرد: با تاسف باید اعلام کرد که در شرایط کنونی بیشترین مشکل این بیماران عدم درمان درست بوده است. به این علت که داروخانه ها دارای سهمیه های دارویی کمی هستند.

او در ادامه افزود: زمانی که بیمار با نسخه ای که بالغ بر ۱۵۰ عدد داروی آهن زدا است به داروخانه مراجعه می کند، اما داروخانه فقط توانایی دارد ۳۰ عدد تحویل دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران همچنین اشاره کرد: داروخانه های اعلام می کنند کمبود دارو دارند ولی مشخص نیست چه به سر این مابقی سهمیه دارویی این بیمارامن می آید. به این علت که نسخه بیمار با ۱۵۰ عدد از این داروها به بیمه ارسال شده است، در حالی که بیمار تنها ۳۰ الی ۵۰ عدد از این داروها را گرفته است.

هنگامه ابراهیم زاده با اشاره به این که مابقی داروهای این بیماران برای یک ماه از بین می رود، گفت: بارها و بارها این مسئله را از سمت بیمه ها و وزارت بهداشت و درمان پیگری کرده ایم ولی پاسخ صحیحی به ما نداده اند.

او همچنین به اختلاف زیادی که بین کیفیت داروی ایرانی و خارجی است اشاره کرد و گفت: داروهای ایرانی آهن زدا بر روی بعضی بیماران پاسخ مثبتی نمی دهد، زیرا این بیماران پس از آنکه خون تزریق می کنند آهن بدنشان بالا می رود و این داروهای ایرانی قادر به دفع آهن از بدن این بیماران نیست.

ابراهیم زاده تاکید کرد که داروها چه ایرانی و چه خارجی کمیاب شده است و گفت: این بیماران برای تزریق خون به بیست و یک مرکز مجاز مراجعه می کند که دارای داروخانه نیز می باشند و با تاسف باید گفت که بیماران مواجه با کمبود دارو هستند و آنها مجبورند به داروخانه های بیمارستانی مراجعه کنند.

هنگامه ابراهیم زاده این مطلب را بیان کرد که برای داروی ایرانی این بیماران مبلغی پرداخت نمی کنند اما برای داروی خارجی به ازای صد عدد باید پنجاه هزار تومان پرداخت کنند، افزود: خانواده هایی وجود دارند که چند بیمار تالاسمی در خانه دارند و پرداخت این مبلغ بسیار برای آنها دشوار است.

رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران در پایان افزود: با کمال تاسف باید گفت که پزشکان ایرانی نیز نمی توانند بر اثر بخش نبودن این داروها اذعان کنند و همین موضوع مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *