#


اثرات و اعتیاد به مصرف نیکوتین

نیکوتین
10 سپتامبر 2017 بدون نظر 1441 بازدید

اثرات و اعتیاد به مصرف نیکوتین

اعتیاد به نیکوتین و اثرات آن

نیکوتین یک ماده حاوی نیتروژن است – آلکالوئیدی که توسط انواع مختلفی از گیاهان، از جمله گیاه توتون و تنباکو ساخته شده است. نیکوتین هم چنین مصنوعی تولید می شود.

Nicotiana tabacum، نوع نیکوتین موجود در گیاهان توتون و تنباکو، از خانواده نایت شید است. فلفل قرمز، بادمجان، گوجه فرنگی و سیب زمینی نمونه هایی از خانواده نایت شید است.

به غیر از مواد موجود در محصولات تنباکو، نیکوتین نیز یک ماده شیمیایی ضد حشره است، مخصوصا برای از بین بردن حشرات – که به طور گسترده به عنوان یک حشره کش استفاده می شود.

تعریف فرهنگ لغت پزشکی MediLexicon از نیکوتین:

نیکوتین “آلکالوئید فرار سمی مشتق شده از تنباکو (Nicotiana spp.) است و مسئول بسیاری از اثرات تنباکو است؛ اولا باعث تحریک (دوزهای کوچک) و سپس افسرده شدن (دوزهای بزرگ) در گانگلیون های اتونوم و اتصالات مینورال می شود. کوتینین است

نیکوتین یک ابزار مهم در تحقیقات فیزیولوژیکی و دارویی است، به عنوان یک حشره کش و فومیگانت استفاده می شود و نمک ها را از بیشتر اسیدها تولید می کند. ”

فرمول مولکولی نیکوتین C10H14N2 است.

مطالب این مقاله:

تاریخچه نیکوتین
اثر نیکوتین
فارماکوکینتیک نیکوتین
اعتیاد نیکوتین
عوارض جانبی نیکوتین
اثر “نیکوتین”
نیکوتین و سیگار کشیدن

 

حقایق سریع در مورد نیکوتین

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد نیکوتین وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

نیکوتین توسط یک سفیر فرانسه قرن شانزدهم نامیده شده است.
نیکوتین برای اولین بار در سال ۱۹۰۴ ساخته شد.
جویدن یا خوردن محصولات تنباکو معمولا نیکوتین بیشتری را به بدن وارد می کند تا سیگار کشیدن.
ترک کردن نیکوتین حداقل به اندازه هروئین دشوار است.
عوارض جانبی نیکوتین می تواند بر قلب، هورمون ها و سیستم گوارشی تاثیر بگذارد.
نیکوتین به عنوان یک آرام بخش و یک محرک عمل می کند.
برخی مطالعات نشان می دهد که نیکوتین ممکن است حافظه و تمرکز را بهبود بخشد.
بیش از یک میلیارد کشیدن تنباکو در سراسر جهان وجود دارد.

تاریخچه نیکوتین

Nicotiana tabacum، نوع نیکوتین موجود در گیاهان توتون و تنباکو، از خانواده نایت شید است.

سفیر فرانسوی در پرتغال، ژان نیکوت د ویلیماین، تنباکو و دانه ها را در سال ۱۵۶۰ میلادی به پاریس از برزیل فرستاد و گفت که مصرف دخانیات دارویی است. از نام او نام لاتین برای گیاه توتون و تنباکو – Nicotianana tabacum آمده است.

نیکوت تنباکو – پودر توتون و تنباکو که از طریق سوراخ بینی نفوذ می کند – به کاترین د مدیچی، ملکه فرانسه در آن زمان فرستاده می شود. او گفت که میگرن را درمان می کند. نیکوت، که از سردرد رنج می برد، گفت که تنفس نیکوتین به کاهش علائم کمک می کند. ملکه این کار را انجام داد و گفت که این کار موثر بوده است. او گفت که باید تنباکو Herba Regina (گیاه ملکه) نامیده شود.

در سال ۱۸۲۸، ویلهلم هاینریش Posselt، یک دکتر، و کارل لوودویگ Reinmann، شیمیدان، هر دو از آلمان، ابتدا نیکوتین را از گیاه توتون و تنباکو جدا کرد. آنها گفتند که یک سم بود.

لوئیز مولسن، شیمیدان و فیزیکدان بلژیکی، فرمول تجربی نیکوتین را در سال ۱۸۴۳ توصیف کرد و آدولف پینر و ریچارد والفنشتاین هر دو شیمی از آلمان، ساختار خود را در سال ۱۸۹۳ توضیح دادند.

در سال ۱۹۰۴، نیکوتین اولین بار توسط A. Pictet و P. Crepieux سنتز شد.

اثر نیکوتین

اثرات فارماکولوژیک نیکوتیین

هنگامی که انسان، پستانداران و بسیاری از انواع دیگر حیوانات در معرض نیکوتین قرار می گیرند، ضربان قلب آنها، میزان اکسیژن عضله قلب و حجم سکته قلب را افزایش می دهد. این ها به عنوان اثرات فارماکولوژیک شناخته می شوند.

اثرات روان گردان نیکوتین

مصرف نیکوتین نیز با بالا رفتین هشیاری ، هیجان و احساس آرامش ارتباط دارد.

فارماکوکینتیک به آنچه که بدن به یک ماده می انجامد اشاره می کند، در حالی که فارماکودینامیک به آنچه که ماده به بدن می انجامد اشاره می کند.

پس از استنشاق دود تنباکو، نیکوتین به سرعت در جریان خون وارد می شود، عبور از مانع خون مغزی و در داخل مغز در طول هشت تا بیست ثانیه است. تقریبا دو ساعت پس از ورود به بدن، نیمی از نیکوتین از بین رفته است (نیمه عمر مفید حدود دو ساعت).

مقدار نیکوتین ورودی به یک بدن سیگاری بستگی دارد به:

نوعی از دخانیات استفاده می شود
آیا سیگار کشیدن دود را در ریه فرو می برد یا خیر؟
این که آیا فیلتر استفاده می شود و چه نوع فیلتر آن است.

محصولات تنباکو که جویده می شود، در داخل دهان یا فورت قرار می گیرند، تمایل دارند مقدار قابل توجهی نیکوتین را به بدن آزاد کنندنسبت به سیگار کشیدن.

نیکوتین در کبد متابولیزه می شود، بیشتر آنزیم های سیتوکروم P450. Cotinine متابولیت اصلی است.

اعتیاد نیکوتین

نیکوتیین یکی از سخت ترین مواد برای ترک است.

نیکوتیین بسیار اعتیاد آور است. افرادی که به طور منظم نیکوتیین مصرف می کنند و سپس به طور ناگهانی ترک می کنند علایمی را تجربه می کنند، که ممکن است شامل گرایش، احساس پریشانی، اضطراب، افسردگی، خستگی، تحریک پذیری و بی توجهی باشد. انجمن قلب آمریکا می گوید نیکوتیین (از سیگار کشیدن ) یکی از سخت ترین مواد برای ترک – حداقل به اندازه هروئین است.

طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت عمومی ماساچوست، شرکت های دخانیات تقریبا ۱۰ درصد محتوای نیکوتیین سیگار خود را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ افزایش دادند. هرچه میزان دوز نیکوتیین در هر سیگار بالاتر باشد، ترک آن سخت تر است.

این گروه شرکت های دخانیات را عمدا باعث شد تا مشتریان خود را معتادتر کنند تا بتوانند فروش را حفظ کنند. پزشکان شکایت می کنند که این استراتژی کسب و کار برای به دست آوردن مشتریان بیشتر باعث کاهش میزان موفقیت در درمان های ترک سیگار می شود.

در نوامبر ۲۰۱۲، شرکت های توتون و تنباکو توسط قاضی منطقه ای Gladys Kessler دستور داد تا مصرف کنندگان را مطلع کنند که عمدا سیگنال های خود را دستکاری کردند تا سیگاری ها بیشتر معتاد شوند.

مطالعه ای که در موسسه ملی سوء مصرف مواد انجام شد، دریافت که مصرف نیکوتین کوکائین را بسیار اعتیاد آور می کند.

عوارض جانبی نیکوتین

اثر “نیکوتین”

نیکوتین هر دو حالت آرام بخش و محرک است. هنگامی که بدن ما با نیکوتین مواجه می شود، ما یک “ضربه” را تجربه می کنیم – این امر تا حدی ناشی از تحریک نیکوتین غدد فوقانی است که منجر به انتشار آدرنالین (آپین فری) می شود. این افزایش آدرنالین بدن را تحریک می کند، آزادی فوری گلوکز، و نیز افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون وجود دارد.

نیکوتین همچنین باعث می شود که لوزالمعده تولید انسولین کمتری داشته باشد و منجر به هیپرگلیسمی کم (قند خون بالا یا گلوکز) شود.

به طور مستقیم، نیکوتین موجب می شود دوپامین در مناطق لذت بخش و انگیزه مغز آزاد شود. اثر مشابهی در زمانی اتفاق می افتد که مردم هروئین یا کوکائین را مصرف می کنند. مصرف کننده لذت را تجربه می کند.

همانطور که کاربران نسبت به نیکوتین تحمل بیشتری دارند، برای لذت بردن از اثرات مشابه، نیاز به دوزهای بالاتری دارند.

دوپامین یک ماده شیمیایی مغزی است که بر احساسات، حرکات و احساسات لذت و درد تاثیر می گذارد. انتقال دهنده های عصبی دوپامین در substantia nigra، عمیق در وسط مغز واقع شده است. به سادگی، اگر سطح دپامین مغز شما افزایش می یابد، احساس رضایت شما بالاتر است.

نیکوتیین بسته به میزان مصرف نیکوتیین و تحریک سیستم عصبی فرد، می تواند به عنوان یک آرام بخش نیز عمل کند.

تحمل نیکوتین

هر چه نیکوتیین بیشتری مصرف کنیم، تحمل بالاتر ما می رود، و ما نیاز به دوزهای بالاتر برای لذت بردن از همان اثرات اولیه داریم. همانطور که اکثر نیکوتین در بدن در طول خواب از بین رفته است، تحمل ممکن است عملا اولین چیزی که در صبح ناپدید شد. به همین دلیل است که بسیاری از سیگاری ها می گویند اولین سیگار روز بهترین یا قوی ترین است. همانطور که روز ادامه می یابد ، نیکوتین به دلیل ایجاد تحمل بیشتر،اثر کمتری دارد.

تمرکز و حافظه

مطالعات نشان داده اند که نیکوتین به نظر می رسد حافظه و تمرکز را بهبود بخشد. کارشناسان می گویند این به دلیل افزایش استیل کولین و نوراپی نفرین است. نوراپی نفرین همچنین احساس خستگی (تحریک) را افزایش می دهد.

کاهش اضطراب

نیکوتین باعث افزایش سطح بتا اندورفین می شود که اضطراب را کاهش می دهد.

نیکوتیین و سیگار کشیدن

انسان ها نیکوتیین خود را عمدتا از طریق سیگار کشیدن دریافت می کنند، اما می توانند آن را با خوردن تنباکو، جویدن تنباکو یا مصرف NRT (درمان جایگزینی نیکوتین)، مانند آدامس نیکوتیین، لوزی، تکه ها و استنشاقی ها به دست آورند.

تا به حال، محبوب ترین روش مصرف نیکوتیین، سیگار کشیدن بوده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سراسر جهان بیش از یک میلیارد نفر سیگاری معمولی هستند.

سیگار کشیدن در ایالات متحده آمریکا – تقریبا ۲۳٪ از مردان بالغ و ۱۸٪ از زنان بالغ در ایالات متحده آمریکا سیگاری هستند. بیش از ۴۰۰،۰۰۰ هزار مرگ ناگهانی در کشور به علت شرکت های سیگنال ایجاد می شود، نزدیک به ۲۰ درصد از کل مرگ و میر. بیشتر افراد به علت سیگار کشیدن مرگ و میر ناشی از اچ آی وی، تصادفات خودرو، قتل، خودکشی، سوء استفاده از الکل و مواد مخدردارند .

طبق NHS (خدمات بهداشت ملی) – ۲۵ درصد مردان و ۲۳ درصد زنان سیگاری در بریتانیا – تقریبا ۲۴ درصد از جمعیت بالغ بریتانیا سیگاری هستند. هر ساله ۱۱۴،۰۰۰ سیگاری در انگلیس به طور زودگذر می میرند.

NHS، UK، می گوید که حدود ۷۰ درصد از همه افراد سیگاری بریتانیا مایل به ترک هستند، اما معتقدند که نمی توانند. نیمی از سیگاریها در کشور در نهایت موفق به ترک موفقیت آمیز هستند.

سیگار کشیدن از کاوش اروپا و استعمار آمریكا آغاز می شود كه تنباكو رایج بوده است. سیگار کشیدن به زودی در اروپا به محبوبیت تبدیل شد و سپس به سایر نقاط جهان گسترش یافت.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *