#


آلرژی: علل ایجاد آن، تشخیص به موقع و درمان آن

20 جولای 2017 بدون نظر 1311 بازدید

آلرژی: علل ایجاد آن، تشخیص به موقع و درمان آن

آلرژی حساسیت به پاسخ ایمنی به مواد است که یا وارد یا در تماس با بدن قرار می گیرند، مانند پرندگان حیوان خانگی، گرده و زهر زنبور عسل.

ماده ای که باعث واکنش های آلرژیک می شود، “آلرژن” نامیده می شود. آلرژن ها را می توان در غذا، نوشیدنی و یا محیط یافت.

اکثر آلرژن ها بی ضرر هستند، به عنوان مثال اکثر افراد تحت تاثیر آنها نیستند.

اگر به یک ماده حساسی مانند یک گرده حساس هستید، سیستم ایمنی بدن شما به عنوان یک پاتوژن (یک ماده مضر خارجی) واکنش نشان می دهد و تلاش می کند آن را از بین ببرد.

حقایق سریع در مورد آلرژی

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد آلرژی وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

آلرژی ها نتیجه یک پاسخ ایمنی نا مناسب است
برخی از رایج ترین انواع آلرژی ها عبارتند از گرد و غبار، گرده و آجیل
تخمین زده می شود ۱ در ۵ آمریکایی آلرژی دارند
آلرژی دارای طیفی از علائم است که می تواند شامل عطسه، پوست پوستی و استفراغ باشد
آنافیلاکسی واکنش جدی آلرژیک است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد
تعدادی از عوامل خطر برای آلرژی ها، از جمله سابقه خانوادگی وجود دارد
اگر در حال حاضر آلرژی دارید، احتمال بیشتری برای ایجاد آلرژی به چیز دیگری دارید
در تئوری، هر غذا دارای یک پدیده آلرژیک است
برای تشخیص آلرژی، پزشک ممکن است یک نمونه خون بگیرد.

آلرژی چیست؟

آلرژی بسیار شایع است. مقامات بهداشت عمومی تخمین می زنند که حدود ۲۰ درصد از مردم در آمریکای شمالی و اروپای غربی از برخی از بیماری های تب یونجه رنج می برند (رینیت آلرژیک، آلرژی به گرده).

آلرژی

یک مطالعه منتشر شده در JAMA Pediatrics (شماره ۲۰۱۳ سپتامبر) گزارش داد که آلرژی غذایی کودکان، هر دو خانواده و ایالات متحده را به طور کلی تقریبا باعث ۲۵ میلیارد دلار در سال هزینه می شود.

تعداد افراد در سراسر جهان با آلرژی در حال افزایش است. طبق گفته آلرژی انگلستان، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد در برخی از مراحل زندگی آلرژی دارند. چند سال پیش، این افزایش تنها در کشورهای صنعتی آشکار بود. با این حال، کشورهای ثروتمند با درآمد بالا میزان آلرژی در سراسر جمعیت خود را گزارش می دهند.

افزایش سریع آلرژی در کودکان، به ویژه آلرژی غذایی مشاهده شده است.

یک گروه از محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ دانشگاه Northwestern در Pediatrics گزارش دادند که حدود ۸ درصد از کودکان آمریکایی نوعی حساسیت غذایی دارند. ۳۸.۷٪ از افراد مبتلا به آلرژی غذایی دارای سابقه آنافیلاکسی (واکنش های شدید آلرژیک) و ۴/۳۰٪ به بیش از یک غذا حساس هستند.

محققان مرکز بیمارستان روزولت سن لوک، نیویورک، دریافتند که کودکان که در خارج از آمریکا به دنیا آمده اند و در ایالات متحده زندگی می کنند، دارای حساسیت کمتری نسبت به آلرژی هستند. این خطر بیشتر طول می کشد که در آمریکا باقی می ماند.

علائم آلرژی

هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی به یک آلرژن مبتلا می شود، واکنش آلرژیک فوری نیست. سیستم ایمنی به تدریج حساسیت به ماده ایجاد می کند قبل از واکنش به آن.

سیستم ایمنی نیاز به زمان برای شناسایی و به یاد آوردن آلرژن دارد. همانطور که به آن حساس می شود، آنتی بادی ها به آن حمله می کنند – این فرآیند حساسیت نامیده می شود.

حساسیت می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد. در بسیاری از موارد، فرآیند حساسیت کامل نشده است و بیمار علائمی را تجربه می کند اما حساسیت کامل ندارد.

هنگامی که سیستم ایمنی به آلرژن واکنش نشان می دهد، التهاب و تحریک به وجود می آید. علائم و نشانه ها بستگی به نوع آلرژن دارند. واکنش های آلرژیک ممکن است در روده (سیستم گوارش)، پوست، سینوس ها، راه های هوایی، چشم و پاس های بینی رخ دهد.

آلرژی از گرد و غبار و گرده ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

مسدود شده بینی
چشم های خارش دار
بینی سوزش
آبریزش بینی
چشمهای متورم شده
چشمان اشک آلود
سرفه کردن.

واکنش های پوستی مانند اگزما (درماتیت آتوپیک) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوسته پوسته شدن پوست
پوست خارش دار
پوست پوست
پوست قرمز، بثورات.

آلرژی غذایی ممکن است شامل چندین نوع واکنش باشد:

استفراغ
تورم زبان
در دهان آویزان است
تورم لب ها
تورم چهره
تورم در گلو
گرفتگی معده
تنگی نفس
خونریزی مستقیم (در کودکان، در بزرگسالان نادر است)
خارش در دهان
اسهال
آنافیلاکسی – واکنش آلرژیک بسیار شدید و اغلب در معرض خطر مرگ است.

واکنش های آلرژیک زیر ممکن است پس از خارش حشرات ممکن است:

خستگی
تورم که در آن زخم رخ داد
افت ناگهانی فشار خون
خارش پوست
تنگی نفس
احساس ناراحتی
هویج – یک بثور قرمز و خارش دار است که گسترش می یابد
سرماخوردگی
سرفه کردن
تنگی قفسه سینه
اضطراب
آنافیلاکسی

موارد زیر ممکن است نشانه هایی از واکنش آلرژیک به دارو باشد:

خستگی
زبان تورم
لب های تورم
تورم چهره
بثورات پوستی
خارش
آنافیلاکسی

علائم آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی شروع سریع است. آنافیلاکسی می تواند تهدید کننده حیات باشد و باید به عنوان یک اورژانس پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع واکنش آلرژیک چندین علائم مختلف را نشان می دهد که می تواند چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر شود. اگر قرار گرفتن در معرض داخل وریدی باشد، شروع معمولا بین ۵ تا ۳۰ دقیقه است. آلرژن غذا طول خواهد کشید.

محققان دانشگاه مانیتوبا کانادا در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی گزارش دادند که مناطق متداول در ناحیه آنافیلاکسی، پوست (۹۰-۸۰٪)، تنفس (۷۰٪)، دستگاه گوارش (۳۰-۴۵٪)، قلب و عروق ۱۰-۴۵٪) و سیستم عصبی مرکزی (۱۰-۱۵٪). در بیشتر موارد، دو منطقه به طور همزمان تحت تاثیر قرار می گیرند.

آنافیلاکسی – علائم پوستی

کلیه اعضای بدن، سوزش و خارش. بافت آسیب دیده نیز ممکن است تورم (angioedema) باشد. برخی از بیماران ممکن است احساس سوزش در پوست را تجربه کنند.

در حدود ۲۰٪ موارد، تورم زبان و گلو وجود دارد.

اگر پوست دارای رنگ صورتی رنگ عجیب و غریب باشد، ممکن است نشانه ای از هیپوکسی (کمبود اکسیژن) باشد.

برخی از بیماران ممكن است دارای آبریزش بینی باشند. غشاء که جلوی چشم و درون پلک (ملتحمه) را پوشش می دهد ممکن است دچار التهاب شود.

آنافیلاکسی – علائم تنفسی

تنگی نفس
خستگی – ناشی از اسپاسم عضلانی برونش
استریودر – یک صدای خنک کننده ارتعاشی بزرگ هنگام تنفس است. ناشی از انسداد مجاری هوایی بالا به علت تورم
خستگی
Odynophagia – درد هنگام بلعیدن
سرفه کردن.

آنافیلاکسی – علائم قلبی عروقی

اسپاسم عروق کرونر – کاهش ناگهانی عضله در دیواره شریان (موقت) به علت سلول های قلب که هیستامین را آزاد می کنند. این امر می تواند منجر به انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)، اختلالات ریتمی (ریتم قلب غیرطبیعی) یا توقف قلب (توقف قلب) شود.

فشار خون پایین می تواند ضربان قلب را تسریع کند. در بعضی موارد، ممکن است ضربان قلب آهسته به علت فشار خون پایین (reflex of Bezold-Jarisch) رخ دهد.

بیمارانی که فشار خونشان به طور ناگهانی افت می کند ممکن است سرگیجه و سرگیجه را احساس کنند. برخی ممکن است آگاهی را از دست بدهند. در برخی موارد نادر، تنها نشانه آنافیلاکسی ممکن است فشار خون پایین باشد.

آنافیلاکسی – علائم گوارشی

گرفتگی شکمی
اسهال
استفراغ
از دست دادن کنترل مثانه
درد لگن (مانند گرفتگی رحم).

بیماران نیز ممکن است احساس عذاب قریب الوقوع داشته باشند.

علل آلرژی

سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی به آلرژن واکنش نشان می دهد، به طوری که آن را یک پاتوژن مضر – مانند یک باکتری نامطلوب، ویروس، قارچ یا سم فرض می کند.

با این حال، آلرژن شایع نیست. سیستم ایمنی به سادگی به این ماده حساس است.

هنگامی که سیستم ایمنی به یک آلرژن واکنش نشان می دهد، ایمونوگلوبولین E (IgE)، یک نوع آنتی بادی را آزاد می کند. IgE برای از بین بردن آلرژن منتشر می شود.

آلرژی

IgE باعث تولید مواد شیمیایی در بدن می شود. این مواد شیمیایی باعث واکنش آلرژیک می شود.

یکی از این مواد شیمیایی هیستامین نام دارد. هيستامين سبب سفت شدن عضلات، از جمله در دستگاه تنفس و ديواره عروق خونی می شود. این نیز باعث می شود تا پوشش بینی باعث تولید بیشتر مخاط شود.

افراد مبتلا به آلرژی به علت علائم آلرژیک خود را سرزنش می کنند – حیوان خانگی دوست، گرده یا گرد و غبار. با این حال، آلرژن ها مضر نیستند. مشکل این آلرژن نیست اما سیستم ایمنی فرد آلرژیک است که مواد مغذی بی ضرر را به عنوان مواد مضر اشتباه می گیرد.

عوامل خطر برای آلرژی

در پزشکی، یک عامل خطر چیزی است که خطر ابتلا به بیماری یا بیماری را افزایش می دهد. این ریسک می تواند از چیزی باشد که فرد انجام می دهد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بیماری ریه است. همچنین می تواند چیزی باشد که شما با آن متولد می شوید. برای مثال، اگر مادر شما مبتلا به سرطان سینه باشد، دخترش خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز بالا می برد. سابقه خانوادگی سرطان سینه یک عامل خطر است.

در زیر برخی از عوامل خطر مرتبط با آلرژی:

سابقه خانوادگی آسم – اگر والدین، پدربزرگ و مادربزرگ یا خواهر و برادر شما آسم داشته باشند، خطر ابتلا به آلرژی شما بالاتر است

سابقه خانوادگی آلرژی – اگر یک بستری نزدیک آلرژی داشته باشد، خطر ابتلا به آلرژی بیشتر باشد

داشتن یک کودک – یک کودک به احتمال زیاد حساسیت بیشتری نسبت به یک بزرگسال دارد. بدیهی است که این بدان معنی است که بسیاری از کودکان آلرژی های خود را از دست می دهند

داشتن آسم – افرادی که مبتلا به آسم هستند، احتمالا آلرژی بیشتری دارند

قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی نیست – دانشمندان مرکز اروپایی محیط زیست و سلامت انسان، همراه با محققان از مراکز مختلف استرالیا، دریافتند که کودکان ساکن در مناطقی که نور خورشید کمتری دارند، دارای میزان بالای آلرژی هستند

داشتن حساسیت – اگر شما در حال حاضر حساسیت دارید، خطر بیشتری وجود دارد که به یک چیز دیگر آلرژی ایجاد کنید

نوزادان بخش C – یک تیم از بیمارستان هنری فورد گزارش دادند که نوزادان مبتلا به C بخش خطر ابتلا به آلرژی را نسبت به افرادی که به طور طبیعی به دنیا آمده اند، به میزان قابل توجهی افزایش می دهند

مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب – دکتر الینا جرشو، یکی از اعضای کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، گفت که آفت کش ها در آب شیر می تواند تا حدی به علت افزایش میزان آلرژی غذایی در ایالات متحده آمریکا باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *