#


آشنایی با ارزش غذایی ماهی و تاثیرات آن بر بدن

ارزش غذایی ماهی
12 نوامبر 2017 بدون نظر 2213 بازدید

آشنایی با ارزش غذایی ماهی و تاثیرات آن بر بدن

آشنایی با ارزش  غذایی ماهی و تاثیرات آن بر بدن

ارزش حیاتی گوشت ماهی:

ماهی از مواد غذایی فراوانی است که در دسترس همه می باشد، زیرا ماهی به طور کلی در حدود ۷ تا ۲ درصد از مواد معدنی مورد نیاز بدن تشکیل شده. این مواد عبارتند از: پتاسیم در حدود ۳/۳۴ گرم، فسفر ۲/۲۹ گرم ، گوگرد ۲/۲۴ و کلر ۲/۰۵ ، منیزیم ۰/۲۶ ، کلسیم ۰/۲۲. آهن ۰/۱۱ گرم در هر کیلوگرم ماهی وجود دارد.

فسفر:

فسفر موجود در ماهی در تقویت هوش، حافظه و نیرو دهنده ی قوای عصبی و بالاخره موجب فعالیت غدد بدن، مخصوصاً غدد تناسلی می شود.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

پتاسیم:

پتاسیمی که در ماهی وجود دارد، به مقدار زیاد بوده بر خلاف تمام مواد حیوانی شستشو دهنده خون و دفع کننده سموم بدن است.

کلسیم و آهن:

کلسیم و آهنی که در گوشت ماهی یافت می شود، تقویت کننده عمومی بدن بوده و در رشد و نمو آن اثر شگرف دارد و در تشکیل و تکمیل عضلات و خون وجودشان ضروری است.

گوگرد:

وجود گوگرد به مقدار زیاد در گوشت ماهی باعث میشود که ماهی در درمان لکهای پوستی و لک و پیسی و بالاخره ناراحتی های جلدی نه تنها اثر درمانی و ترمیم کننده دارد بلکه موجب طراوت و زیبایی نیز می گردد.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

اگر برای مردم مانند گذشته امکان به دست آوردن ماهی بود، شاید بسیاری از ناراحتی های عصبی آنان درمان می شد، زیرا گوشت ماهی به خوبی هضم و جذب بدن می شود و از سایر مواد غذایی بهتر هضم و در روده ها کمتر تولید (پرتوناکسیون) مینماید، و نیز باید دانست که جذب آلبومین ها و چربی های ماهی بسیار خوب است.

۹۲ تا ۹۴ درصد آلبومین ماهی ها و تا حدود ۹۵ درصد چربی آنها به خوبی جذب بدن می شود. در چربی ماهی یا روغن ماهی ویتامین های (آA) و (دD) به مقدار زیاد یافت می شود و باید بدانیم که ویتامین (Aآ) در تقویت نیروی دید چشم ها وجودش لازم و در رفع بیماریهای پوستی و ریزش مو بسیار موثر است و نیز نیروی دفاعی بدن را در مقابل عفونتها زیاد می نماید و همچنین ویتامین (د) که بهترین درمان کننده بیماریهای ریوی حتی سل بوده، نیز در بیماری های استخوان و عضلات وجودی درمان کننده و موثر دارد و برای پرورش و رشد کودکان از ضروریات است.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

در گوشت ماهی مقادیر مختلف بر حسب نوع ماهی ویتامین های (A) و (B۱) و (B۲) و (PP) و (D) و (E) یافت می شود. شاید بتوان گفت ماهی نیرو بخش ترین ماده غذایی می باشد که برای همه افراد چه کودکان و چه بانوان باردار و شیرده و همچین سالمندان وجودش لازم می باشد. در این جا نیز باید یادآور شویم که با این همه خوبی که ماهی دارد، اگر فاسد باشد و یا تازه نباشد، ممکن است موجب حوادث ناگواری بشود. لذا برای آشنایی به ذکر علائم تازگی ماهی می پردازیم.

برای تعیین تازگی ماهی باید به ترتیب ظاهر و بعد حالت اعضا و بالاخره درجه سفتی و نرمی گوشت آن را مورد آزمایش قرار داد.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

۱- ظاهر ماهی خوب:

ماهی که تازه از آب گرفته شده باشد درخشان میباشد. موج های رنگارنگ که در ماهی تازه دیده می شوند، نشان خوب و مطمئنی میباشد و همین که فساد ماهی آغازگردد این علائم ناپدید میشود. فلس های تازه به سختی کنده میشوند و در بالهای آن هیچ گونه اثری از ریزش و شکستگی دیده نمی شود و بالها کاملاً مرطوب هستند.

۲- اعضاه خارجی بدن ماهی:

چشمها درخشنده و برجسته بوده، تمام دو کاسه چشم را پر می کنند. مردمک باز و سیاه رنگ و ایریس به رنگ طلایی دیده می شود. گوشها قرمز و مرطوب و از آنها هیج گونه بویی جز بوی دریا و باتلاق استشمام نمیگردد.شکم استوانه ای شکل و درخشان و بدون هیج گونه لک و فرورفتگی میباشد. وقتی ماهی تازه باشد، گوشت آن سفت و در مقابل فشار انگشتان مقاومت می کند و جای انگشت باقی نمی ماند. اگر ماهی را از وسط گرفته بلند نمایند بدن آن زیاد تا نمی شود.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

۳- اعضاء درونی ماهی:

وقتی شکم ماهی را باز نمایند، روده ها با یک حالت درخشندگی دیده میشوند و هیج گونه بویی از آنها استشمام نمی شود و مقطع عضله شکم یک درخشندگی صدفی مانند دارد،

علائم ماهی فاسد شده:

علائمی که در ماهی فاسد شده دیده می شود کاملاً به عکس علائمی است که در ماهی تازه مشاهده می گردد:

۱- ظاهر ماهی:

ظاهر ماهی فاسد کثیف و کدر و تیره به نظر میرسد. یک قشر چسبنده و ضخیم که مربوط به میکروبهای گندیدگی می باشد، روی بدن ماهی را میپوشاند.

۲- اعضاء خارجی ماهی:

چشمها تو رفته می شوند و رنگ آن کدر میگردد و مردمک به طور واضح دیده نمی شود. بالهای ماهی به رنگ پریده و سربی رنگ می شوند. (دیده شده که برای تقلب، بالها را با خون یا جوهر رنگ میکنند و اگر دست روی آنها کشیده شود معلوم میگردد.)

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

شک ماهی نرم و بهتر است گفته شود شل و ممکن است خود به خود باز شده و احشاء متعفن دیده شوند. مشاهده لک در روی شکم ماهی بهترین نشانه فساد ماهی می باشد. وقتی ماهی فساد را در دست بگیرید، شل و نرم است و جای فشار انگشت در روی بدن می ماند و بالاخره از بدن و شکم ماهی بوی گندیدگی استشمام می گردد. به هر حال باید توجه کرد مصرف این گونه ماهی ها که درجه خرابی آن متفاوت است، عوارض و مسمومیتهای شدید و خفیفی را باعث می شود. چه بسا ممکن است مسمومیت به قدری شدید باشد که موجب مرگ شود.

روغن ماهی:

شرایط استعمال روغن ماهی به جهت آن که روغن ماهی فایده بخشد، لازم است که مریضی همه روز حرکت و ورزشی نماید که بدون این عمل ثمر نمیبخشد، بلکه مضر است. چون در ظروف بدنی جمع خواهد شد. اجابت مزاج نیز باید منظم باشد که هرگاه تلین اسهال روی دهد، روغن جذب نخواهد شد و اگر یبوستی به هم رسد، عمل کبد را زیاد و مغشوش خواهد نمود. حرارت هوا را همواره باید ملاحظه نمود. چنانچه استعمال روغن ماهی همیشه در زمستان ترجیح بر تابستان دارد.

در محل های گرم و در فصل تابستان زیان آور است. اقلاً در صورت ضرورت استعمال آن، باید عمل جلد هیدورترابی و استحمام میان دریا یا دوش زیاد را نمود. قدر خوراک جوانان ۱ تا ۴ قاشق سوپ خوری، در اطفال دو و سه ساله ۵ تا ۶ قاشق چایخوری، در صورت لزوم روغن را می توان به مقدار زیاد مصرف نمود که استعمال مقدار زیاد آن در حقیقت منوط به قوه هاضمه بیمار و استنباط پزشک حاذق است، به جهت آن که روغن اذیت نکند. اگر کپسول ممکن نباشد، قدری عرق نعنا باید غرغره نمود ، بعد روغن را میل نمایید.

ارزش غذایی ماهی

ارزش غذایی ماهی

روغن ماهی آن هم در ماه های سرد زمستان برای فرزندان شما هم غذا و هم دواست، چون نیروی دفاعی فرزندان شما را مخصوصاً در برابر بیماری های ریوی که در زمستان فراوانتر است زیاد می کند. در روغن ماهی مقادیر زیادی ویتامین (آ) وجود دارد که این ویتامین علاوه بر این که هورمون رشد بوده، به رشد اعضاء بدن کمک میکند. در نیرومند کردن مخاط دستگاه تنفسی نیز نقش بسیار موثری به عهده دارد و تمام کودکانی که در زمستان ها روغن ماهی به مقدار کافی میخورند، دیرتر از کودکانی که نمیخورند به بیماریهای ریوی دچار می گردند.

روغن ماهی در ضمن دارای مقادیر زیادی ویتامین (د) است و به طوری که اطلاع دارید، ویتامین (د) در جذب کلسیم بدن وظیفه مهمی دارد و بدون وجود این ویتامین، کلسیم و در نتیجه فسفر که به نسبت مخصوص با کلسیم، جذب بدن می شود، جذب نشده، در استخوان ها جایگزین نمی گردد و در نتیجه ممکن است کودک به نرمی استخوان ها یا (راشیتیسم) دچار گردد.

روغن ماهی در ضمن به علت داشتن مقادیر زیادی چربی قابل جذب بدن، آن هم با درجه ذوب پایین منبع، مولد انرژی فراوان برای کودکان به شمار می رود. مخصوصاً اگر فرزندان شما مجبورند همه روز از منزل تا مدرسه راه زیادی را طی کند، صلاح است که از دادن روغن ماهی به آنها غافل نشوید. بعضی از بچه ها روغن ماهی را دوست ندارند، یعنی از بوی آن خوششان نمی آید.

بنابراین می توانید روغن ماهی را با یک نوشیدنی دیگر که بوی زننده روغن ماهی را برطرف کند بدهید و یا همان طوری که در بالا گفته شد، یک قرص نعنا مکیده، روغن ماهی را استعمال نمایند و یا اصلاً روغن ماهی بدون بو که انواع و اقسام مختلف دارد تهیه کنید. بهتر این است که مصرف آن را از مقادیر کم شروع کرده به تدریج مقدار آن را زیاد کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *