#


تکنولوژی های جدید در مانیتورها

31 دسامبر 2018 بدون نظر 2719 بازدید

تکنولوژی های جدید در مانیتورها

تکنولوژی های جدید در مانیتورها

از مشهورترین دستگاه های خروجی می توان به مانیتورها اشاره کرد که از ان برای نشان دادن اطلاعات استفاده می شود. مانیتورها درواقع همان صفحه های نمایش الکترونیکی کامپیوترها هستند . مانیتورهای جدید امروزی تشکیل شده از یک ترانزیستور  فیلم نازک تشکیل شده است.

به طور کلی از صفحه نمایش برای پردازش اطلاعات استفاده می شود،در حالی که از گیرنده های تلویزیون برای سرگرمی استفاده می شود.این نمایشگرها مثل تلویزیون ها در دو نوع رنگی یا تک رنگ اند.در محیط Dos نمایشگرهایی اند که معمولا دارای ۲۵سطر و ۸۰ستون هستند.  در هرکدام از این ستون ها تنها یک کاراکتر چاپ شده است . اطلاعات از راه صفحه کلید به کامپیوتر وارد می شوند و در صفحه نمایش به نمایش در خواهند امد.

لب تاپ ها یا همان رایانه هایی که قابل حمل اند از صفحات نمایش تختی برخوردارند  و هر چیزی که در نمایشگر ها به نمایش دراید با استفاده از نقطه های بسیار کوچکی به نام پیکسل ساخته می شوند . طراحی که در قطعه های فیزیکی وجود دارد و یا اندازه فاصله و یا تراکم نقطه ها نشان می دهد که کیفیت تصاویر ان به چه صورت خواهد بود . همه این کاراکتر ها در یک مکان معین تعیین می شوند که به این نقطه ها ماتریس کاراکتر گفته می شود . این ماتریس ها از نقطه های روشن و خاموش تشکیل می شوند که درواقع همان پیکسل ها هستند . با افزایش تعداد این کاراکترها تصاویر نیز واضح تر می شوند.

تاریخچه مانیتورها

نخستین نمایشگرها،صفحه نمایش های مبتنی برمتن بودند ،که در سال ۱۹۷۰برای استفاده در کامپیوترهای شخصی استفاده می شدند.از سال ۱۹۷۰تاکنون با پیشرفت تکنولوژی مانیتورهای مختلفی نیز با قابلیت های گوناگون ارائه شد.مانیتورهای CART و مدل های LCD متفاوت نمونه هایی از مانیتورهای ارائه شده در سال های اخیر است.

کامپیوترهای اولیه از صفحه ای تشکیل شده بودند که شامل لامپ های روشن و خاموش بود مکان هر لامپ نیز از قبل ثبت شده بوده است . به همین خاطر مهندسان خواهند توانست نظارتی را بر وضعیت داخل ماشین داشته باشند پس در اسن صفحه ها از لامپ ها به عنوان صفحه نمایش استفاده شده است. نمایشگرهای اولیه تنها می توانند تعداد کمی از اطلاعات را به نمایش دراورند به خاطر همین هم برای خروجی برنامه استفاده از ان ها کم بوده است .

بعد از این راه به این نتیجه رسیدند که می توان به تعداد زیادی از لامپ های روشن با بهره گیری از لوله های پرتو کاتدی به جای چند لامپ استفاده کرد. با گسترش تکنولوژی دانش مندان فهمیدند که می توان به جای هریک از فناوری های قبلی از سی ار تی استفاده کرد. در اخر هم با دادن کنترل از چیزی که به برنامه داده شده است ، صفحه نمایش خود را به یک دستگاه خروجی قوی در حق خود شد.

انواع مانیتورها

سه نوع نمایشگر داریم که در این جا به بررسی ان ها می پردازیم:

۱-CART:این نمایشگرها از دونوع فناوری لامپ تصویر استفاده می کند.دراین نمایشگرها پرتوهایی با فرکانس بالا از پرتو کاتدی پرتاب می شود ،سپس به نمایشگر برخورد کرده و باعث ایجاد نقاط روشنی می شود.ایجاد این میدان مغناطیسی اطراف پرتو کاتدی باعث می شود،پرتو با سرعت به نقاط دلخواه روی صفحه نمایش برسد، سپس موجب نمایش تصویر گردد.

۲-LCD : در این صفحات نمایش از فناوری کریستال مایع استفاده می شود.کریستال های مایع موادی هستند به طور فیزیکی هم ویژگی های جامد و مایع را دارا هستند . یکی از ویژگی های جالب  این صفحه نمایش تا موقعیت را  با توجه به موقعیت تغییر دهد. نمایشگر ها مانند همان محورهای مختصات  ادرس دارد و نقطه های موجود در ان باعث می شود تا صفحه روشن و یا خاموش باشد . در نمایشگر های LCD  اساس کار همان کریستال های مایع اند و نیاز  دارد تا در پس زمینه یک سیستم برای نوردهی وجود داشته باشد به این ترتیب نور به وجود امده می تواند دو صفحه که دو قطبی اند را با اختلافی برابر ۹۰ درجه کنار هم هستند عبور کنند.

در حالت معمولی نور از بین دو صفحه عبور نخواهد کرد و فقط زمانی که پیغام الکتریکی در مورد ازاد شدن کانال نمایشی دریافت می شود  ادرس و زاویه مورد نظر داده می شود  نور نیز براساس همین اطلاعات از صفحات قطبی رد می شود و سرانجام به تحریک کردن لایه نمایشی رنگ خواسته شده به شکل نقطه های کروی پدید می اید.

۳-OLED :  همان دیودی است که از مواد الی ساخته شده است . امروزه این تکنولوژی  مانیتورهای LCD در حال جایگزین شدن است .زیرا این نمایشگر ها نازک تر ،سریع تر و شفاف است و نسبت به LCD نور بیش تری دارد.مصرف برق این نمایشگرها بسیار کم است و تولید انبوه ان به صرفه است.

۴- PLASMA:راه ادرس دهی در این نمایشگر شبیه به LCD است،البته این فناوری عمر چندانی نداشته است.  بهتراست بدانید تکنولوژی صفحه نمایش های LCD و پلاسما  با سرعت زیادی در حال گسترش است و البته محدودیت هایی دارد که به زودی ان ها حل خواهند  شد.

مانیتور جدید مایکروسافت

شایعاتی به تازگی پخش شده است که بیان کرده است که مایکروسافت می خواهد یک صفحه نمایش استودیو را در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کند.

بسیاری با شنیدن نام مانیتور سرفیس فکر می کنند این مانیتور هم مانند سایر مانیتورهای معمولی بازار خواهد بود.اما این طور نیست و این دستگاه ظاهرا قرار است ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشد.مایکروسافت احتمالا می خواهد در طراحی این مانیتور از طراحی ماژولار استفاده کند.

اکنون بیشتر توجهات به سال ۲۰۱۹و بعد از ان جلب شده است ،تا ببیند سرفیس جیبی مایکروسافت که مدت ها شایعه ان پخش شده است ،چگونه خواهد بود و چه ساختاری خواهد داشت.برد اسمز ادعا کرده است ،که مایکروسافت می خواهد در اقامی مهم این محصول جدیدی را در اندازه بزرگتری تولید کند.سرفیس جیبی مایکروسافت با اندازه ای بزرگتر از ان چه فکر می کردیم احتمالا در سال ۲۰۱۹معرفی و عرضه خواهد شد.

مانیتورهای گیمینگ ال جی

شرکت ال جی به تازگی دو مانیتور گیمینگ را ارائه کرده است که دارای پنل هایی با عرض زیاد و خمیده اند . این دومانیتور تحت برند UltraGear هستند. دیگر مانیتورهای ال جی به همراه این مانیتورهای جدید تکمیل خواهند شد . به تازگی نیز کره ای ها از دو مانیتور گیمینگ خود که دارای صفحات نمایشی ۳۴ اینچی اند و خمیدگی دارند رونمایی کرده اند . شناسه هردو نمایشگر معرفی شده ۳۴GK950 است. از تکنولوژی Nano-IPS در نوری که در پس زمینه مانیتورها وجود دارد بهره برده اند.

البته هنوز ال جی جزئیات این تکنولوژی را فاش نکرده است اما با توجه به نام ان ها این احتمال وجود دارد که نانو ذرات هم به ال ای دی های پس زمینه افزوده شوند.این نانو ذرات می توانند بسامد های ناخواسته نور را جذب کنند و شدت ،خلوص و دقت رنگ هایی که نمایش داده می شود را افزایش دهند.بنا به ادعای ال جی این مانیتورها قادرند تا ۱.۰۷میلیارد رنگ را نشان دهد.با استفاده از این ویژگی قدرت فناوری در ایجاد رنگ ،حداقل روی کاغذ ،خیلی بیش تر از سایر مانیتورهای پیشرفته ال جی است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *