#


جدیدترین فناوری انتن های نانو

19 دسامبر 2018 بدون نظر 2117 بازدید

جدیدترین فناوری انتن های نانو

نانو تکنولوژی از دانش های میان رشته ای است که در اکثر رشته ها مثل زیست پزشکی ،پزشکی ،دام پزشکی،فیزیک کاربردی ،مهندسی مواد و حتی مهندسی های مکانیک ،برق و  شیمی نیز کاربرد دارد.از ویژگی های به خصوص این فناوری کمک به کم شدن الودگی های محیط زیست خواهد بود.تاکنون از نانو تکنولوژی در زمینه های مختلفی استفاده شده است و موفقیت های زیادی را نیز به دست اورده است،که شامل ابداع یونیفورم های ضد گلوله و الیاف های نفوذ ناپذیرمی شود.نانو تکنولوژی کاربردهای زیادی دارد از جمله :تهیه فیلم ،استخراج نفت،ساخت نمایشگرهایی با وضوح بالاو باتری هایی که سریعا شارژ می شوند .

مواد نانو دارای ویژگی بررسی و کنترل سازه مواد پیشرفته در اندازه های کوچک و کوچک تر را در اندازه های میکرو نانو دارد.هر چقدر بتوانیم این مواد را به صورت کوچک تر و در اندازه های ریزتر تولید کنیم خواهیم توانست موادی با ویژگی و عملکردهای گوناگونی داشته باشیم.تعاریف مختلفی در مورد مواد نانو وجود دارد اما یک تعریف کلی از ان می توان گفت موادی هستند که یکی از اندازه های ضلع ها  از ۱۰۰ نانومتر کم تر باشد .

یکی مواردی که در بحث نانو به ان کم توجهی شده است بحث انتن های نانو بوده است که دانشمندان توانسته اند در ان به موفقیت های زیادی برسند.البته این نانو انتن ها برای کاربردهای مختلفی ساخته شده اند.در یکی از اخرین تحقیقاتی ایی که در این زمینه وجود داشته است دانشمندان قادر بوده اند با بهره گیری از فتوسنتز انتن های نانو نوینی را بسازند.

 

 تاریخچه فناوری نانو

حدود ۴۰۰سال قبل دانشمند یونانی برای نخستین بار کلمه اتم را به کار برد،که به معنای جدانشدنی است.که او را پدر علم نانو نامیدند. ریشه کلمه نانو نانس بوده است که به معنی کوتوله است. چهارمین موج انقلاب صنعتی مربوط به فناوری نانو بوده است که وارد تمامی علوم موجود شده است و در اینده نیز بیش تر  تکنولوژی ها از ان گرفته خواهد شد .فناوری نانو قابلیت انجام  کار در تراز اتم و مولکول در اندازه های ۱تا ۱۰۰نانومتر را دارا است . به صورت کلی تکنولوژی های نانو قابلیت استفاده ، ساخت و بررسی ماده در اندازه های نانو متری را داراست. در ذرات نانو اندازه ها بسیار مهم است زیرا اندازه ذرات باعث می شود تا ویژگی های متفاوتی در مواد به وجود ایند. ویژگی های شیمیایی ،فیزیکی و بیولوژیکی هر ماده با کل مولکول های و اتم های ان متفاوت است .

انواع انتن های نانو

۱-انتن هایی برای هدایت نورخورشید: سرپرستان تیم تحقیقاتی این پروژه گفته اند:ما گونه ای از نانو ذرات را توسعه داده ایم که دارای برخی مواد موجود در دی ان ای هستند.ساختارهای پیچیده این نانوها می توانند مثل انتن های واقعی انرژی را جمع اوری کرده ودر یک نقطه متمرکز کنند.درواقع ساختار ما مانند انتن هایی است که نورخورشید را در برگ های درختان ذخیره کرده و می تواند طول موج های نور خورشید را دریافت کند.قبل از این نیز دانشمندان در زمینه نانو انتن ها پیشرفت هایی کرده بودند.

۲-نانو انتن های امنیتی :چندی قبل محققان موفق به ابداع نوعی نانو انتن شدند که  امیدوار بودند بتوانند از ان برای کاربردهای امنیتی ،تشخیص دارو ها و موادی تشعشع را استفاده کنند.نحوه عملکرد این انتن ها مانند انتن های معمولی است با این تفاوت که به جای جمع کردن امواج رادیویی نور را جمع می کنند.این انتن ها از لحاظ اندازه ظاهری بسیار کوچکتر از انتن های معمولی هستند.نانو انتن های امنیتی از یک الگوی تکرارشونده پیروی می کنند و با کنار هم قرار دادن ان ها می شود ساختارهای بزرگ را شکل داد.این روش نوین این امکان را به انسان داده است که از این نانو انتن ها هم در مقیاس های بزرگ و هم مقیاس های خیلی کوچک بتواند استفاده کند.

۳-نانوانتن های لیزری:این فناوری ،انتن نوری پلاسمونیک  نیز نامیده می شود .این فناوری قادراست یک ترا بایت داده را روی یک دیسک نوری مشابه سی دی یا دی وی دی ذخیره کند.در فناوری نانو ازاشعه لیزر برای ایجاد یک نقطه بسیار کوچک نور تمرکز می کند همین نکته باعث می شود ذخیره کردن هربیت داده روی دیسک نوری فضای کمتری را ایجاد کند.از این فناوری در ذره بین ها نیز می توان استفاده کرد.

تکنولوژی های جدید در زمینه ی نانو انتن ها

یکی از پیشرفت های تکنولوژی در زمینه نانو انتنی است که می تواند به میدان مغناطیسی پاسخ دهد.پژوهشگران  با به وجود اوردن شکل هرمی در ارایه های فلزی توانسته است نانو انتنی را بسازد که می تواند به میدان مغناطیسی پاسخ دهد. ستاد توسعه نانو اعلام کرده است پژوهشگران موفق به ساخت نانو انتن هایی شدند که  شکل ان ها مانند هرم است این در صورتی است که برای نانو انتن های دیگر از ساختار ستونی استفاده می شود.این شکل هرمی مزیتی که دارد این است که برخورد میدان الکتریکی و مغناطیسی افزوده می شود .

این انتن های نانو اعث بالا رفتن میزان انتشار نور در دو جهت با رنگ های مختلفی می شود و از ان می توان برای ساختن ال ای دی ها استفاده کرد. این وسایل قادرند تا به میدان الکتریکی واکنش دهند و این بدان معنی است که میدان مغناطیسی نور که نصف انرژی نور را دارد در انتن های نانو وجود ندارد . این مشکل زا جمله مشکلاتی بود که تا مدت زیادی حل نمی شد و اکثر انتن های نانو ساخته شده که شامل ترکیبات فلزی اند قادر نیستند پاسخی را به میدان الکتریکی بدهند البته اگر مواد مصنوعی را با فلز جایگزین کنیم این مشکل رفع خواهد شد .

نانو انتن ها قادرند تا برهم کنشی را با میدان الکتریکی انجام دهند و این کار با تغییراتی روی فلز ها در فناوری نانو صورت گرفته است . بهر قسمت از انتن های نانو قادرند با طول موج های مخصوصی با سایر قسمت ها جفت شوند .بب استفاده از این کار انتن های نانو قادرند تا به یک طول موج جواب دهند و بقیه قسمت ها نیز به صورت جداگانه و اما هم زمان قادرند در طول موج های دیگری هم کار کنند.توسط این قابلیت نانو انتن ها قادرند نور را به سمت بالا هدایت کرده وهم زمان نور با رنگ خاص را منتشر کند. با گترش این نانوانتن ها می توان میزان سلامت غذایی،شناسایی الاینده های هوا و حتی تشخیص و درمان بیماری سرطان را می توان ارائه داد.این انتن های جدید مکعب شکل اند و در هدایت پرتوهای باریک و مورد نیاز بهتر عمل می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *