#


چند اصطلاح مهم در مورد اینترنت که باید با آنها آشنا باشید

18 دسامبر 2018 بدون نظر 1509 بازدید

چند اصطلاح مهم در مورد اینترنت که باید با آنها آشنا باشید

چند اصطلاح مهم در مورد اینترنت که باید با آنها آشنا باشید

در این مقاله قصد داریم چند اصطلاح مهم و کاربردی در دنیای اینترنت را به شما بیاموزیم تا بیش از پیش با دنیای بی انتهای وب آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

  • خطای ۴۰۴

هر زمان که آدرس یک سایت را اشتباه وارد کنید یا صفحه ای که به دنبال آن هستید حذف شده است، پیامی با محتوای خطای ۴۰۴ مشاهده خواهید کرد.

  • بلاگ

بلاگ به وب سایت هایی اطلاق می شود که بطور مرتب محتوایی را برای مخاطبان خود منتشر می کنند حال این بلاگ ها می توانند نوشته یا افکار شخصی یک فرد باشند یا سایتی گسترده با چندین نویسنده باشد.

جالب است بدانید که هر بلاگی می تواند وب سایت باشد اما هر وب سایتی نمی تواند بلاگ باشد.

  • آرشیو

آرشیو یعنی اطلاعات خود را از مکان اصلی حذف کنید و آن ها را به مکان دیگری انتقال دهید. دقت کنید که اصطلاحات آرشیو و بکاپ با هم کاملا متفاوت هستند و آن ها را با هم اشتباه نگیرید زیرا آرشیو به معنای انتقال اطلاعات از مکانی به مکان دیگری است اما بکاپ یعنی یک کپی از اطلاعات خود تهیه کنید تا هر زمان که اطلاعات خود را از دست دادید بتوانید دوباره از طریق آرشیو به آن ها دسترسی پیدا کنید.

 

·         درج کردن (Embedding)

Embedding  یا درج کردن یعنی به صورت آنلاین محتوای یک وب سایت را در وب سایت دیگری قرار دهید. برای مثال می توانید ویدئویی که در آپارات قرار داده شده را در یک وب سایت دیگر قرار دهید.

 

  • کوکی (Cookie)

کوکی به بسته های اطلاعاتی کوچکی اطلاق می شود که روی کامپیوتر شما قرار دارند و سرویس های مختلف برای ردیابی شما از آن استفاده می کنند. برای مثال زمانی که می خواهید از یک فروشگاه آنلاین خرید کنید و هر خریدی که انجام می دهید تا زمانی که بخواهید هزینه ی همه ی خریدهای خود را پرداخت کنید یک کوکی اطلاعات خرید شما یعنی وسایلی که خریداری کرده اید را نگهداری می کند.

 

  • هات اسپات (Hotspot)

امروزه اکثر افراد هات اسپات را  با اینترنتی که توسط تلفن همراه ارائه می شود می شناسند اما بطور کلی هات اسپات به هر منطقه ای که دسترسی به اینترنت در آن ممکن باشد گفته می شود.

 

  • وب تاریک (ِDark web)

وب تاریک وب سایت هایی هستند که برای استفاده و دسترسی به آنها نیاز به نرم افزار خاصی دارید. این وب سایت در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی شوند و معمولا وب سایت های خطرناکی هستند.

 

  • کلیک بیت (Clickbait)

کلیک بیت به جمله ای گفته می شود که مخاطب را ترغیب می کند به لینک مورد نظر وارد شود. برای مثال “چگونه ثروتمند شوید؟”

 

  • داکسینگ (ِDoxing)

داکسینگ به عملیاتی گفته می شود که اطلاعات شخصی یک فرد را با اهدافی خرابکارانه پیدا کنیم و آن ها را منتشر کنیم.

 

·         رمز نگاری (Encryption)

رمز نگاری این امکان را به شما می دهد که محتوای پیام خود را به گونه ای تنظیم کنید که جز فرد مخاطب پیام کسی نتواند پیام را بخواند. برای مثال در هنگام خرید اینترنتی رمز نگاری می تواند از اطلاعات شما محافظت کند.

 

  • لورک (Lurk)

لورک به کاربران و مخاطبانی گفته می شود که تنها محتوای وب سایت را مطالعه می کنند و هیچ نظری نمی گذارند یا هیچ محتوایی تولید نمی کنند. کارشناسان تخمین می زنند که ۹۹ درصد مخاطبان در اینترنت را لورک ها تشکیل می دهند.

 

  • پی وای (Paywall)

برخی از سایت ها برای مشاهده ی محتواهایی که روی سایت خود منتشر می کنند از کاربران خود هزینه ای دریافت می کنند به این هزینه پی وال گفته می شود که راهی برای تامین هزینه های وب سایت است.

 

·         فیشینگ (Phishing)

فشینگ یکی از راه های فریب دادن افراد است برای اینکه بتوان اطلاعات شخصی آن ها را به سرقت برد. برای مثال ممکن است برخی افراد سودجو خود را به عنوان یک نهاد رسمی مانند بانک معرفی کنند و در قالب یک ایمیل از فرد مورد نظر بخواهند که اطلاعات خود را مجددا ارسال کند.

 

  • دیوار آتش (Firewall)

دیوار آتش ابزاری امنیتی است که می تواند ورود و خروج اطلاعات به سیستم شما را کنترل کند. این ابزار امنیتی می تواند از ورود بسته های مخرب به سیستم شما جلوگیری کند.

 

·         محتوای سنجاق شده (Sticky Content)

گاهی اوقات در یک فروم آنلاین پیام هایی که تاریخ خاصی دارند سنجاق می شوند تا مخاطبان سایت سریع تر بتوانند این پیام ها را مشاهده کنند.

 

·         بد افزار Malware

به طور کلی به هر کرم، تروجان، ویروس و نرم افزار جاسوسی که به سیستم افراد نفوذ می کند و موجب اختلال در کارکرد سیستم می شود بد افزار گفته می شود.

 

·         پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند یعنی میزان دریافت یا ارسال اطلاعات در واحد زمان در یک محدوده ی خاص.

برای مثال اگر در کامپیوتر خود در حال دانلود فایل هایی با حجم زیاد و تماشای فیلمی آنلاین هستند، اگر بخواهید از گوشی خود بازی آنلاین انجام دهید احتمالا با مشکل مواجه خواهید شد زیرا شما قسمتی از پهنای باند خود را با دانلود و تماشای ویدئوی آنلاین گرفته اید.

 

  • ترول (Troll)

ترول به افرادی گفته می شود که با مطرح کردن بحثی خارج از موضوع در محیط های آنلاین بحث و دعوا راه می اندازند و موجب اذیت سایر افراد می شوند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *