#


با ورود فناوری جدید اوترنت امکان فیلترینگ وجود نخواهد شد

اوترنت
27 ژوئن 2017 بدون نظر 1049 بازدید

با ورود فناوری جدید اوترنت امکان فیلترینگ وجود نخواهد شد

با ورود فناوری جدید اوترنت امکان فیلترینگ وجود نخواهد شد

به گزارش از من بپرس رسانه الکترونیکی بسیار جدیدی که به تازگی در حال گسترش است و اوترنت نام دارد ، به دلیل وجود هزینه های زیاد امکان کنترل و فیلترینگ در آن وجود نخواهد داشت.لذا مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ظهور این شبکه ابراز نگرانی کرده و در پی روشی برای مقابله با این موضوع می باشند.

اوترنت از سال ۱۹۹۵ میلادی شروع به کار کرده است.یک نهاد خیریه با هدف ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به کشورهای فقیر این شبکه را راه اندازی کرد و همچنان به صورت رایگان به فعالیت خود ادامه می دهد.
این بنیاد برای توسعه این شبکه از سایت های متفاوتی کمک گرفته و نسخه آزمایشی آن به زبان های زیر شروع به فعالیت کرد:

انگلیسی،فرانسوی،اسپانیایی،آلمانی،چینی و عربی

نگرانی در خصوص پیامد های اوترنت در کشور:

این شبکه از خارج از جو زمین وارد کشورهای مختلف می شود لذا کنترل و فیلترینگ عملی نیست،که این موضوع در کشور پیامدها و تهدیدات بسیاری به همراه دارد.در نتیجه باید آن را به عنوان یک پدیده تازه و درحال گسترش دانست و برای مواجهه با آن برنامه ریزی کرد.

مسئله توسعه کشورهای جهان سوم و اینترنت رایگان:

اوترنت که اسامی متفاوتی مانند اینترنت رایگان،خارج از جو،ماهواره ای،آزاد،سریع و….دارد محصول شرکتMDIF است .
کارگزاران این دوره معتقدند بسیاری از مشکلات در دنیا به خاطر عدم توسعه کشورهای جهان سوم است لذا انها قصد توسعه و گسترش مسائل بهداشتی،تکنیک کشاورزی و….در جوامع فقیر دارد.

اجرای این پروژه در امریکا ،اروپا و خاورمیانه :

در حال حاضر اطلاعات در پروژه اوترنت به صورت یک طرفه عرضه می شود،اما ارایه دهندگان سعی دارند تا این روند را دوطرفه کنند تا کاربران نیز امکان تولید محتوا داشته باشند. در این پروژه، کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت‌کننده‌های مشابهی که این موسسه در اختیارشان قرار می‌دهد، اطلاعات موجود در اینترنت را بر روی دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های خانگی، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن همراه دریافت کنند. هم‌اکنون این پروژه در قسمت هایی از امریکا،اروپا و خاورمیانه در حال اجراست و انتظار می رود به زودی ۴میلیارد نفر از اوترنت استفاده کنند.
از سایت هایی که با این شبکه در تهیه محتوای خبری،آموزشی و اطلاعاتی کمک میکنند می توان به بی بی سی ،سی ان ان و ویکی پدیا اشاره کرد.

فواید و معایب اوترنت:

همه شبکه ها و رسانه های الکترونیکی و یا مجازی دارای فرصت ها و تهدیداتی هستند.مثلا ماهواره و اینترنت معایبی مانند تغییر سبک زندگی،خروج افراد از زندگی طبیعی،هنجارشکنی اخلاقی،تقویت هوش مجازی،کاهش هوشمندی محلی در ازای جهانی و…دارند و از طرف دیگر مزایایی مانند گسترش سواد عمومی،گسترش تعاملات،دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی مختلف،کاهش فاصله زمانی و مکانی،دسترسی عادلانه افراد از منایع،هوشیاری اجتماعی و عمومی و بهره مندی از ظرفیت های اقتصادی،سیاسی و اجتماعی.

ویژگی کنترل ناپذیری اوترنت:

علاوه بر این معایب و مزایا،ویژگی کنترل ناپذیری اوترنت بسیار خاص بوده و چون منابع ارسال خارج از جو هستند کاربران می توانند بدون هیچ محدودیتی به منابع اطلاعاتی دسترس پیدا کنند.
اطلاعاتی را که تولیدکنندگان بخواهند به مشترکان سراسر جهان عرضه می‌کنند. به این ترتیب امکان محدود کردن و فیلترینگ این رسانه الکترونیکی با امکانات و تجهیزات موجود وجود ندارد. همچنین شبکه‌سازی مشابه اوترنت و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به منظور مقابله با آن بسیار پرهزینه است و به همین دلیل برای کاهش تهدیدهای آن باید دنبال روش دیگری بود.

راهبردهای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اوترنت:

با ذکر معایب و مزایای این پروژه نو ظهور ،مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درصدد این می باشد تا با تصمیماتی هوشمندانه و پیشگیرانه با این رسانه در حال گسترش ، اهداف راهبردی مانند مصون‌سازی، تولید محتوای جذاب و متنوع برای مخاطبان و همه اقشار جامعه که نیازهای مختلفی دارند ، با در نظر گرفتن آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی و متناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و اطلاع‌رسانی دقیق به گروه‌های مختلف کاربران اینترنت داخل کشور در خصوص پیامد های مثبت و منفی اوترنت و تولید برنامه‌ای آموزشی در کشور به مقابله با این مسئله بپردازد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *