#


همه چیز در مورد نوکیا؛ غول فنلاندی

5 اکتبر 2017 بدون نظر 2251 بازدید

همه چیز در مورد نوکیا؛ غول فنلاندی

همه چیز در مورد نوکیا؛ غول فنلاندی

سال ۱۸۶۵ میلادی زمانی بود که یک مهندس فنلاندی به نام فردریک آیدستام در جنوب این کشور کارخانه کاغذ سازی را ایجاد کرد و نام نوکیا را بر آن نهاد. زمانی که اروپا صنعتی شدن را آغاز کرد به خاطر مصرف بالای مقوا و کاغذ نوکیا توانست به موفقیت بسیاری دست پیدا کند.

کشورهای روسیه و فرانسه و انگلیس جزو اولین کشورهایی بودئد که از تولیدات نوکیا استفاده می کردند. نوکیا با موفقیت های روز به روز خود توانست افراد بیشماری را برای کارهای خود استخدام کن د و یک انجمن کوچک به نام نوکیا تشکیل دهد که این انجمن همچنان در بالای رود Emakoski وجود دارد و به فعالیت خود ادامه می دهد.
چند سال بعد نوکیا زمینه فعالیت خود را به تولید تایر و کفش و قطعات مورد نیاز صنعت و همچنین تولید کت های بارانی گسترش داد و پس از جنگ جهانی دوم نوکیا توانست کارخانه کابل فنلاند را خریداری کرده و درزمینه شبکه های تلگرافی و انتقال انرژی و تلفن فعالیت های گسترده ای داشت. در سال ۱۹۶۷ میلادی بود که کمپانی لاستیک و کابل با هم ادغام شده و باعث شدند کروه نوکیا نام خود را عوض کند.

در اواخر دهه ۶۰ میلادی بود که نوکیا به سمت ارتباطات راه دور گام برداشت و توانست در سال های اولیه دهه ۷۰ میلادی سوئیچ های مخابراتی را که به صورت آنالوگ بودند به صورت دیجیتال تبدیل کند.

در همین سال ها بود که وزارت ارتباطات فنلاند این اجازه را از قانون وقت دریافت کرد که بتواند شبکه تلفن همراه را در این کشور ایجاد کند تا بتوانند در داخل خودروها نیز از این امکان بهره مند گردند. آنچه که در نتیجه این فعالیت به وجود آمد شبکه NMT بود که در سال های اولیه دهه ۸۰ به عنوان یک شبکه چند ملیتی در زمینه تلفن همراه شناخته شده بود و در بسیاری از کشورهای جهان به جز ایران و چند کشور همانند ایران توانسته بود به عنوان یک شبکه تلفن همراه گسترش پیدا کند.

سال ۹۱ میلادی زمانی بود که نوکیا با ۹ کشور اروپایی قرارداد بست تا شبکه تلفن همراه را در آن کشورها تاسیس کند و در سال ۹۷ میلادی بود که ۵۹ اپراتور تلفن همراه در ۳۱ کشور جهان به وسیله نوکیای فنلاندی تاسیس و راه اندازی شده بود.

نوکیا توانست در دهه ۸۰ میلادی قسمت های دیگری را نیز به کمپانی خود اضافه کرده و در سال ۸۸ میلادی به عنوان بزرگترین تولید کننده تلویزیون و برترین کمپانی IT در اروپای شمالی در بین دیگر تولیدکنندگان به شمار می رفت.

بخش ارتباطات راه دور و تلفن همراه در دهه ۹۰ توانست نوکیا را در شدیدترین بحران اقتصادی آن زمان سرپا نگاه داشته و باعث پیروزی و موفقیت نوکیا شد. در سال ۹۲ میلادی بود که کمپانی نوکیا تصمیم گرفت در زمینه ارتباطات راه دور بیشترین سرمایه گذاری را انجام دهد و توانست ۲۱۰۰ مدل گوشی را وارد بازار جهانی کند.
در عصر جدید نوکیا توانسته به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده گوشی های موبایل در جهان به حساب آمده و توانسته بیشتر از ۳۰ درصد بازار تلفن های همراه را برای خود ثبت کند. البته کمپانی نوکیا علاوه بر گوشی های همراه لوازم و تجهیزات جانبی برای تلفن های بی سیم و تلفن های ثابت را نیز در چرخ تولید خود دارد و هر روزه پیشرفت قابل توجهی از خود نشان می دهد.
نوکیا در سال ۱۹۷۱ میلادی بود که گوشی ARP را به مجموعه محصولات تولیدی خود اضافه کرد. این کمپانی فنلاندی در سال ۱۹۷۹ میلادی با شرکت سالورا اوی ترکیب شده و یک کمپانی واحد به نام موبیرا اوی را به وجود آورد. موبیرا توانست در زمیته ارتباطات تلفن همراه فعالیت خود را گسترش دهد و در سال ۱۹۸۲ میلادی بود که توانست نخستین گوشی تلفن را که قابلیت استفاده در داخل خودرو را داشت و وزن آن ۹/۸ کیلوگرم بود را با نام نوکیا تولید کند. پس از سال ۸۴ میلادی بود که نوکیا توانست اولین موبایل را با نام موبیرا سیتیمن را تولید کرده و به بازار معرفی کرد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی نوکیا گوشی های موبایل ۹۲۱۰ را که یک نمایشگر رنگی داشت را وارد بازار کرد و حدود دوسال بعد موبایل های دوربین دار را به بازار فناوری ارتباطات عرضه داشت.

در حال حاضر تعداد نیروی انسانی که برای کمپانی نوکیا در حال کار کردن هستند چیزی بیشتر از ۵۶۰۰۰ نفر است که یکی از عوامل مهم در توسعه و گسترش نوکیا به شمار می روند.

سهام جهانی و فروش نوکیا

نوکیا در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۶/۴ میلیارد دلار از درآمد جهانی را به خود اختصاص داده بود ولی این میزان از فروش در حال حاضر بسیار بالاتر رفته و موجب شده کمپانی نوکیا بتواند حدود ۳۸ درصد از بازار جهانی تلفن های همراه را به خود اختصاص دهد. این کمپانی فنلاندی در بیست سال گذشته بیشتراز دو میلیارد دلار در کشور چین سرمایه گذاری کرده است و به عنوان یکی از بزرگترین صادر کننده های موبایل به این کشور به حساب می آید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *