#


چرا نباید هر برنامه ای را در گوشی نصب کرد؟

بدافزار
20 ژوئن 2017 بدون نظر 1633 بازدید

چرا نباید هر برنامه ای را در گوشی نصب کرد؟

چرا نباید هر برنامه ای را در گوشی نصب کرد؟

اپلیکیشن ها یا برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند، نرم افزارهایی هستند که کاربران  می‌توانند آنها را با استفاده از گوشی هوشمند یا دستگاه‌های همراهی مانند تبلت دانلود کرده و مستقیماً به آنها دسترسی داشته باشند و خیلی از نیازهای روزمره در دنیای امروز را بوسیله آنها برطرف نمایند.
اما استفاده از این اپلیکیشن ها با وجود همه مزایا و تسهیل کردن امور روزمره  می تواند معایبی نیز درپی داشته باشد.

به گزارش از من بپرس طبق تحقیقات به عمل امده  سیستم عامل اندروید که بالاترین میزان فروش و دانلود در بازار گوشیهای هوشمند را  دارا می باشد و متعاقبا برای همین موضوع بیش از دیگر رقیبان خود مورد تهدید بدافزارهای مختلف قرار دارد.
به عنوان مثال ، بدافزارهای جدید  که برروی نرم افزارهای اندروید در سال ۲۰۱۱ شناسایی شدند نسبت به سال ۲۰۱۲ رشد چهار برابری را داشته اند.

سیستم عامل :

کاربران دنیای دیجیتال برای استفاده از اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی  نیازمند گوشی های هوشمند ویا سایر دستگاه‌های همراه مثل تبلت می باشند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارا هستند.می دانیم که  همه برنامه‌های کاربردی در تمام دستگاه‌های همراه کارایی ندارند و قابل اجرا نیستند بنابراین  هنگام خرید دستگاه های مورد نظر باید سیستم عامل و اپلیکیشن هایی که در آن سیستم عامل اجرا می شوند را مد نظر قرار بدهیم .
سیستم‌های عامل‌های ای او اس ، اندروید، ، مایکروسافت و بلک بری دارای فروشگاه‌های آنلاین مخصوص به خود هستند  که کاربران می‌توانند از این فروشگاه‌ها برنامه‌ها را خرید و یا مجانی دانلود و استفاده کنند.

مراقب امکان  دسترسی به اطلاعات دستگاهتان باشید:

سایت مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای(ماهر) در خصوص دانلود و نصب اپلیکیشن ها و برنامه های گوشی های هوشمند متذکر شده است که  وقتی  در فروشگاه‌های اپلیکیشن ها و برنامه‌های کاربردی ثبت نام می‌کنید یا برنامه های کاربردی را دانلود و نصب می کنید، از شما سوال می شود که  آیا می خواهید این اپلیکیشن به اطلاعات دستگاهتان دسترسی داشته باشد .شما با پذیرفتن این امکان دسترسی برای برنامه های کاربردی آنها را مجاز به استفاده از برخی اطلاعات گوشی تان می کنید .

برخی ازاین  موارد این گزینه ها می باشند:

دفترچه تلفن یا فهرست مخاطبین ایمیل

میکروفن و دوربین دستگاه

فهرست تماس‌ها

لوکیشن یا داده‌هایی درباره مکان دستگاه

اطلاعاتی درباره نحوه  استفاده از اپلیکیشن و برنامه های کاربردی

داده های اینترنت

دسترسی به پیام‌های متنی

داده‌های تقویم

شناسه‌های یکتای دستگاه و غیره

محدود کردن دسترسی برنامه ها به اطلاعات دستگاه:

بعضی نرم‌افزارها فقط به داده‌هایی که برای عملکردشان نیاز دارند اجازه دسترسی می خواهند ولی در بعضی موارد برنامه های گوشی های هوشمند فقط  به داده‌هایی که برای  عملکرد و اجرای بهتر برنامه لازم می باشد بسنده نکرده و اطلاعاتی که لازم نیست را نیز در اختیار دارند.
در اینجا مسئله اصلی این است که چگونه می توان برنامه های  کاربردی را به لحاظ دسترسی به اطلاعات و مشخصا اطلاعات خصوصی محدود کرد؟

در بسیاری از موارد فهمیدن اینکه اپلیکیشن ها و برنامه‌های کاربردی به چه داده‌ هایی  دسترسی پیدا خواهند کرد یا چگونه از این داده ها استفاده می‌ کنند  آسان نیست. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده و دانلود اپلیکیشن ها و  برنامه کاربردی، نسبت به سازنده آن و عملکرد و استفاده از اطلاعات گوشی اطمینان حاصل کنید. با مطالعه بیشتر در فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی می بتوانید اطلاعاتی درباره توسعه دهنده گان  و سازندگان برنامه های کاربردی پیدا کنید که به مطمئن بودن استفاده از آنها پی ببرید.
توجه داشته باشید اگر توسعه دهنده و ارائه کننده اپلیکیشن ها و برنامه ها اطلاعات تماسی را مانند وب سایت یا آدرس ایمیل ذکر نکنند ممکن است خیلی قابل اعتماد نباشند.

امکان بررسی «مجوزهای دسترسی» در سیستم عامل اندروید:

امکان بررسی «مجوزهای دسترسی» در سیستم عامل اندروید  قبل از  نصب برنامه کاربردی بر روی گوشی های هوشمند که دارای سیستم عامل اندروید می باشند را ،دارا می باشد.
حتما قبل از نصب برنامه در این سیستم عامل بررسی کنید که آیا دسترسی‌هایی که برنامه های کاربردی خواهند داشت برای برنامه لازم می باشد و اگر برنامه ای اجازه دسترسی به اطلاعاتی که لازم ندارد را طلب می کند قابل اعتماد نیست  برای  مثال، برنامه کاربردی “wallpaper” نیازی به دسترسی به لوکیشن و اطلاعات مکانی شما ندارد.

به روز رسانی سیستم عامل و برنامه های کاربردی از اطلاعات دستگاه در برابر بدافزارها محافظت می کند:

گوشی های هوشمند در خیلی از مواقع به روز رسانی‌هایی که برای برنامه های کاربردی موبایل عرضه می شود را به کاربران اطلاع رسانی می کند. به روز رسانی برنامه های کاربردی و سیستم عامل دستگاه کاری مفید برای دستگاه می باشد چرا که  به روز رسانی ها اغلب دارای اصلاحیه های امنیتی می باشد که منجر به محافظت از اطلاعات دستگاه ها در مقابل آخرین بدافزارهای تولید هکرها می‌شود.

نصب آنتی ویروس:

هکرها با  برنامه های کاربردی که ایجاد می کنند تلفن و دستگاه‌های همراه را آلوده به بدافزار می کنند. با مشاهده بدافزار در دستگاه بهترین کار نصب آنتی ویروس است تا دستگاه را اسکن کرده و برنامه‌های اضافی یا بدافزارها را پاک کند.اما راجع به اینکه چگونه متوجه نفوذ بدافزار در دستگاه بشویم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر تلفن همراه شما ایمیل یا پیام‌های متنی را می فرستد که شما ننوشته اید یا برنامه‌هایی نصب شده است که شما دانلود و نصب  نکرده اید قطعا دستگاه شما آلوده به بدافزار شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *