#


مشخصات فناوری نمایشگرهای مختلف به زبان ساده

تفاوت وضوح نمایشگر
23 ژوئن 2017 بدون نظر 1685 بازدید

مشخصات فناوری نمایشگرهای مختلف به زبان ساده

مشخصات فناوری نمایشگرهای مختلف به زبان ساده:

امروزه  وقتی می خواهیم ابزارهای هوشمند دارای نمایشگر های مختلف را خریداری کنیم با کلماتی نا آشنایی مثل: HD، QHD, WQHD, 4K و غیره مواجه می شویم .این مسئله ممکن است سردرگمی در پی داشته باشد ،

پیچیدگی های اسامی مختلف نمایشگرها و تفاوت های آنها:

به گزارش از من بپرس تشخیص تفاوت در دستگاه‌های هوشمند بسیاری  که در امروزه در دنیای فناوری  با اندازه‌ی نمایشگرهای مختلف و وضوح تصاویر بسیار  متنوع و اسامی خاص خودشان وجود دارند ،کار پیچیده ای می باشد، مهم‌ترین مسئله‌ای که به آن توجه می شود  این است که پیکسل‌های بیشتر و بالاتر در صفحه نمایشگر به معنی وضوح بیشتر و به‌نمایش درآمدن بهتر تصاویر و ویدئوها می باشد.

اما زمانی که وضوح تصاویر مختلف، بارها با این اسامی پیچیده نظیر QHD، WQHD و غیره نامیده می‌شوند، فهمیدن معنی اصلی آنها به امری پیچیده تبدیل می‌شود. بنابراین در اینجا سعی می شود به تفاوت های این مشخصات نمایشگر های مختلف پرداخته شود.

HD وFHD

فناوری وضوح بالا یا HD، در بین دیگر مشخصات ابزارهای هوشمند بیش از همه استفاده ودر بیشتر مواقع هم  اشتباه به کار رفته است. وقتی که ما درباره‌ی وضوع تصویر نمایشگر صحبت می‌کنیم، عبارت HD یک مفهوم پایه در وضوح تصویر اصلی تلویزیون‌های HD است.اما در مورد ابزارهای هوشمند ،این کلمه با هر چیزی که جزئیات یا کیفیت را نسبت به فناوری  قبلی افزایش داده باشد، به اشتباه هم‌معنی و مترادف گرفته شده است.

با ورود تلویزیون HD به بازار ، وضوح تصاویر متفاوتی برای تلویزیون ها و نمایشگرهای آن وجود داشت. اصلی‌ترین وضوح ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بود که با عبارت مخفف ۷۲۰p معلوم  می‌شد. حرف کوچک p به اسکن پیشرونده یا ناهم‌آمیخته به انگلیسی Progressive scan اشاره می کرد  که در مقابل آن اسکن درهم‌آمیخته یا ۱۰۸۰i قرار داشت، اما مسئله ما  در اینجا  تفاوت این دو نیست. درحال حاضر بیشترگوشی‌های هوشمند ارزان و پایین رده از این نوع  وضوح تصویر استفاده می کنند،

وضوح تصویر رایج در بیشتر ابزارهای هوشمند:

وقتی  از وضوح HD صحبت می‌کنیم، در حقیقت منظور ما وضوح تصویر Full HD می باشد ، وضوحی که  تصویری به اندازه‌ی پیکسل‌ ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است و بیشتر با عبارت ۱۰۸۰p شناخته می‌شود. این مقدارپیکسل، وضوح تصویر رایج در بیشتر تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند بالارده و میان رده،کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و مانیتورهای کامپیوتر می باشد. هر دو وضوح تصویر HD و FHD از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده می‌کنند (یعنی برای هر ۹ پیکسل عمودی، تعداد ۱۶ پیکسل افقی وجود دارد).

در ضمن نکته ای که باید در اینجا بیان کرد این است که سایز صفحه‌‌ی یک نمایشگر Full HD مهم نیست چه مقدار باشد، چه در یک گوشی هوشمند ۴ اینچی و چه یک تلویزیون ۶۵ اینچی، تعداد پیکسل‌ها یک اندازه خواهد بود و فقط اندازه‌ی آنها تغییر خواهد کرد. پس بسته به اینکه کوچکتر یا بزرگتر باشند، شفاف‌تر یا واضح‌تر به نظر خواهند آمد.

برای مثال یک گوشی هوشمند Full HD جزئیات یا شفافیت بسیار بیشتر یا تعداد پیکسل در هر اینچ بیشتری از یک مانیتور Full HD دارد، زیرا در نمایشگر کوچک، تراکم پیکسلی بیشتری قرار دارد، بنابراین تصویر نمایش داده شده شفاف‌تر و واضح تر دیده خواهد شد.

QHD و WQHD

با رشد عجیب و غریب در صنعت  گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است ، تولیدکنندگان به‌شدت در پی استفاده از نمایشگرهای با وضوح تصاویر بالاتر در گوشی‌ها بوده‌اند، در حالی که وضوح نمایشگرها   بالاتر از یک حدی اصلا احساس نخواهد شد .

برای مثال شرکت اپل ،یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ابزارهای هوشمند اعتقاد دارد که وضوح تصویر بالاتر از Full HD در یک پنل تقریبا کوچک مثل نمایشگر ۴  اینچی گوشی هوشمند بی‌مصرف می باشد،حتی اگر کاربران دید فوق العاد ه ای  داشته باشند نیز قادر به تشخیص تفاوتی بین آنها نخواهند بود.

اما با ان وجود بنا به دلایل تبلیغاتی  تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، این کار را انجام می دهند. در نتیجه نمایشگرهایی با وضوح چهار برابر HD یا QHD بسیار مورد توجه علاقه مندان به وسایل دیجیتال قرار گرفته است.

QHD وضوح تصویری چهار برابر وضوح استاندارد HD یا ۷۲۰p دارد،  یعنی اینکه  می‌توانید تعداد پیکسل‌های چهار نمایشگر HD را درون یک نمایشگر QHD با همان سایز مشابه جا دهید. در نتیجه وضوح تصویر شما ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل یا به اختصار ۱۴۴۰p خواهد بود. درست همانند وضوح تصاویر HD، این وضوح جدید نیز از نسبت تصویر عریض ۱۶:۹ بهره می‌برد.

بیشتر دستگاه‌های اندرویدی پرچمداری که در سال‌های گذشته به بازار آمده اند از نمایشگرهای QHD بهره می‌برند که اولین بار با معرفی گوشی هوشمند و پرچمدار الجی G3 در سال ۲۰۱۴ مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس‌ ۶ و گوگل نکسوس ۶P نیز از چنین وضوح تصویری استفاده کرده اند.

+QHD

این میل به افزایش وضوح نمایشگرهای ابزارهای هوشمند در سال ۲۰۱۷با معرفی گوشی‌هایی با نمایشگرهای +QHD وارد فاز جدیدی شده است. این نمایشگرهای جدید که برای تماشای فیلم بسیار جذاب هستند از نمایشگرهای معمول فعلی کشیده‌تر هستند و ظاهری عریض  به دستگاه مورد نظر می‌ دهند.

نمایشگر +QHD بسته  به نسبت تصویر نمایشگر ابزارهای هوشمند ، انواع مختلفی دارد. مثلا گوشی هوشمند ال‌جی جی۶ از یک نسبت تصویر ۱۸:۹ و وضوح تصویر ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل استفاده می کند.

وضوح نمایشگر +QHD ال‌جی جی۶ به مقدار نمایشگر نوت ۷ سامسونگ است که هر دو از وضوح تصویر چهار برابر HD یعنی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ و اندازه‌ی نمایشگر یکسان بهره می‌برند. اما  میان جی ۶ و سامسونگ نوت ۷ تفاوتی که وجود دارد به دلیل ابعاد عریض‌تر جی ۶ و تعداد پیکسل بیشتری که  برای قرارگیری در نمایشگر نیاز دارد ،می باشد.

۲K

در بیشتر مواقع و به‌طور کلی به اندازه‌های بیش از ۲۰۰۰ پیکسل ۲K گفته می شود. از نظر فنی، وضوح تصویر استاندارد برای ۲K مقدار ۲۰۴۸ در ۱۰۸۰ پیکسل می باشد. به این معنی که QHD وضوح تصویر بسیار بهتری دارد QHD گاهی اوقات می‌تواند ۲.۵K نیز نامیده شود.

qHD

qHD با QHD تفاوت زیادی دارد . با اینکه  از اسامی یکسان برخوردارند ، qHD به معنی یک چهارم وضوح تصویر Full HD می باشد و  نمایشگری که وضوح تصویر ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسل را داشته باشد qHD گفته می شود.

امروزه این وضوح تصویر کاربرد زیادی در نمایشگرها ی ابزارهای هوشمند موجود در بازار ندارد و  اگر این روزها استفاده نیز بشود ، بیشتر  در ابزارهایی  با نمایشگرهای بسیار کوچک و تراکم پیکسلی به‌نسبت بالا یافت می‌شود.

۴K و UHD

۴K و اولترا اچ‌دی (UHD) در بیشتر مواقع اشتباه به جای یکدیگر به‌کار برده می‌شوند،در حالی که دو مقوله  متفاوت هستند.

نمایشگرهای واقعی ۴K که در محصولات پیشرفته و سینمای دیجیتال به‌کار برده می‌شود، مقدار ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل در خود دارند. درحالی که UHD که مخصوص نمایش مصرف‌کننده و پخش‌کننده‌ی استاندارد با مقدار وضوح تصویر چهار برابر یک وضوح تصویر Full HD است، از مقدار ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد. تفاوت جزئی این دو، به تفاوت در نسبت تصویر بین سینمای دیجیتال و نمایشگرهای خانگی مربوط می شود.

تولیدکننده ها برای تبلیغات قابل فهم تر اغلب عبارت ۴K و UHD را به جای هم بکار می برند زیرا که هردو  به‌اختصار ۲۱۶۰p نامیده شوند تا با استانداردهای گذشته سازگار شوند. اما این مسئله، می‌تواند فهم تفاوت بین آنها را پیچیده‌تر کند، زیرا در حالی که تفاوت پیکسل‌‌های آنها چندان زیاد نیست، با این حال  متفاوت هستند.

پرهیز از بکارگیری نمایشگر ۴kدرگوشی هوشمند:

در آخر باید بگوییم با وجود بازار داغ محصولات با نمایشگرهای دارای وضوح بالا برخی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از به‌کارگیری بی‌فایده‌ی وضوح تصویر بالای ۴k در نمایشگر محصولاتشان پرهیزکرده‌ و ترجیح داده‌اند تا عمر باتری را فدای کیفیت بیشتر تصویر نکنند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *