#


مرورگر جدید مایکروسافت بر پایه ی کرومیوم

18 دسامبر 2018 بدون نظر 2151 بازدید

مرورگر جدید مایکروسافت بر پایه ی کرومیوم

مرورگر جدید مایکروسافت بر پایه ی کرومیوم

مایکروسافت چندی قبل طی اخباری اعلام کرد که دیگر از مرورگر مبتنی بر EdgeHTML پشتیبانی نمی کند و از این پس مرورگری مبتنی بر کرومیوم را توسعه خواهد داد.

قبل از این که در مورد مرورگر جدید مایکروسافت یعنی مرورگری بر پایه ی کرومیوم صحبت کنیم نیاز است تا کمی با مرورگر قبلی این شرکت یعنی مایکروسافت اج  که بر پایه HTML بود صحبت کنیم. مایکروسافت اج مرورگری است که تقریبا سه سال قبل با هدف جایگزینی برای اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ معرفی شد.

در توصیف مرورگر اج می توان گفت این مرورگر بسیار سبک تر از اینترنت اکسپلورر است و شباهت زیادی با فایرفاکس و کروم دارد.

اما چندی پیش طی اخباری که از مایکروسافت منتشر شد مشخص شد که مایکروسافت تصمیم دارد مرورگر اج را دوباره از اول بازسازی کند. در ابتدا در مرورگر اج از موتور رندر EdgeHTML استفاده می شد اما به تازگی مایکروسافت اعلام کرده تصمیم دارد مرورگر اج را با موتور رندر کرومیوم که در گوگل کروم نیز  استفاده شده است طراحی کند.

پس از عرضه ی اولیه مرورگر اج مایکروسافت طی چهار سال تلاش کرد که کاربران خود را به استفاده از این مرورگر تشویق کند اما حال باید دید پس از این چهارسال و با بازسازی مرورگر اج و استفاده از موتور رندر کرومیوم چگونه کاربران خود به استفاده از مرورگر جدید تشویق خواهد کرد.

شاید اگر بخواهیم اشتباهات مایکروسافت در مسیر توسعه ی مرورگر اج بررسی کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که هدف اصلی مایکروسافت اج رقابت با گوگل کروم بود و به همین دلیل مایکروسافت تصمیم به طراحی موتور رندری جدید گرفت تا بتواند با گوگل کروم رقابت کند اما اشتباه مایکروسافت یعنی استفاده از موتور رندی بر پایه ی HTML باعث شد که پس از چهارسال در استفاده از مرورگر جدید خود به بن بست برسد و تصمیم بگیرد از موتور رندی استفاده کند که گوگل کروم نیز از آن استفاده می کند.

 

رقابت در ویندوز ۱۰

مایکروسافت با ارائه ی مرورگر اج تصمیم داشت شکست ها و ضعف های اینترنت اکسپلورر را جبران کند اما مرورگر اج با ضعف هایی که از خود نشان داد نتوانست کاربران زیادی را به خود جذب کند و حتی به گونه ای عمل کرد که کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر استفاده می کردند بیشتر از کاربرانی بودند از مرورگر اج استفاده می کردند.

حتی با وجودی که استفاده از ویندوز ۱۰ افزایش یافت اما باز هم کاربران مرورگر اختصاصی مایکروسافت یعنی مایکروسافت اج افزایش پیدا نکرد.طبق آمارهای ارائه شده در سه ماهه ی دوم سال ۲۰۱۷ ، ۲۰.۳ درصد از کاربران ویندوز ۱۰ از مایکروسافت اج استفاده می کردند و این میزان در سه ماهه ی بعدی، به ۱۹.۴ درصد کاهش یافت.

بطور کلی از زمان ارائه گوگل کروم میزان کاربران مرورگر اختصاصی مایکروسافت کاهش داشته و  در این در حالی است که سهم گوگل کروم از کاربران ویندوز ۱۰ ، ۵۸.۳ درصد بوده است.

البته باید به این نکته توجه داشت مرورگر اج به عنوان یک مرورگر پیش فرض همراه با ویندوز ۱۰ ارائه می شود و طبق آمار می توان به این نتیجه رسید که کاربران پس از نصب ویندوز بلافاصله یک مرورگر جدید نصب می کنند و از مرورگر پیش فرض ویندوز ۱۰ استفاده نمی کنند.

 

بروزرسانی های مایکروسافت اج

مایکروسافت خیلی زود شروع به بروز رسانی اج کرد، اولین بار طی برنامه ی نیم سالانه ای که برای بروز رسانی قابلیت ها و امکانات ویندوز ۱۰ انجام شده بود این مرورگر بروز رسانی شد. به مرور و با بروز رسانی های بعدی این مرورگر توانست کمی بهبود پیدا کند و امنیت و پایداری آن افزایش پیدا کند.

اما مشکل اصلی این جا بود که کاربران می توانستند بروز رسانی ویندوز ۱۰ خود را غیر فعال کنند و حتی می توانستند این بروز رسانی را ۲ سال و نیم عقب بیندازند و از آن جاییکه که مدیران شرکت های فناوری در بروز رسانی ویندوز ۱۰ خود احتیاط می کردند می توان به این نتیجه رسید که احتمالا بیشتر کاربران و حتی کاربران اولیه ی این ویندوز نیز مرورگر اج خود را بروز رسانی نمی کردند و نمی توانستند بهبود های این مرورگر را مشاهده کنند.

 

مایکروسافت پس از این که تبلیغات خود در مورد ویندوز ۱۰ را شروع کرد به استفاده از  EdgeHTML برای مرورگر خود پرداخت کرد. مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ خود پیش بینی های بسیار بلند پروازانه ای داشت به گونه ای که پیش بینی کردند که طی ۲ تا ۳ سال ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد سیستم نصب خواهد شد. البته این پیش بینی آن چنان که باید محقق نشد و مایکروسافت به هدف خود نرسید.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که حدود ۱۵ درصد از سیستم عامل های جهان از سیستم عامل ویندوز استفاده نمی کنند و همین باعث می شد که بسیاری از کاربران نتوانند از مرورگر اج استفاده کنند و حتی برخی از طراحان وب سایت نیز چون از سیستم عاملی غیر از ویندوز استفاده می کردند نمی توانستند سایت خود را روی مرورگر مایکروسافت بررسی کنند.

در کنار تمام ضعف هایی که مرورگر جا داشت ولی دلایل دیگری نیز وجود داشت که باعث می شد استفاده از مرورگر اج در بین کاربرانی که از ویندوز استفاده می کنند کاهش پیدا کند. برای مثال تقریبا نیمی از کاربرانی که از ویندوز استفاده می کنند از ویندوزی غیر از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند و چون مرورگر اج برای ویندوز ۱۰ طراحی شده بود این کاربران نمی توانستند از مرورگر اج استفاده کنند بنابراین کاربران این ویندوزها از مرورگرهایی چون گوگل کروم و فایرفاکس استفاده می کردند.

 

اما در عرضه ی مرورگر جدید مایکروسافت قطعا نیاز نخواهد داشت که زمان خود را روی تغییر موتور رندر بگذارد یا موتور رند خود را به گونه ای بهبود دهند که با سایت های که سازگار با گوگل کروم هستند سازگار باشد.

البته اخبار رسیده از مایکروسافت نشان می دهد که این شرکت تصمیم دارد در مرورگر جدید خود از افزونه های گوگل کروم استفاده کند که البته پکیج این افزونه ها باید در مایکروسافت استور ارائه شود که احتمالا بسیاری از کاربران بخاطر سختی نصب این افزونه ها ممکن است از نصب مرورگر اج جدید منصرف شوند.

در نهایت باید گفت که هر چند ممکن است مرورگر جدیدی که توسط مایکروسافت در آینده ارائه خواهد شد نتواند سهم این شرکت را در مرورگرهای جهان بهبود دهد اما می تواند خبر خوبی در دنیای وب به حساب بیاید.

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *