#


لینوکس هسته مرکزی سیستم عامل های دنیای دیجیتال

لینوکس
9 اکتبر 2017 بدون نظر 1295 بازدید

لینوکس هسته مرکزی سیستم عامل های دنیای دیجیتال

لینوکس هسته مرکزی سیستم عامل های دنیای دیجیتال

لینوس تروالدز در سال ۱۹۹۱ میلادی هسته ای را برای سیستم عامل هایی همچون یونیکس طراحی کرد که به نام لینوکس شناخته می شود. افراد بسیاری وجود دارند که به کلیه سیستم عامل هایی که از هسته لینوکس استفاده کرده اند نیز نام لینوکس می دهند.

انواع مختلف لینوکس و بهترین آنها

پیش از آنکه نسخه های اولیه لینوکس وارد بازار شود و در اختیار استفاده کنندگان قرار بگیرد فردی که تمایل داشت کاربر آن باشد می بایست همانند یک حرفه ای که در یونیکس بود عمل می کرد. باید به درستی می دانست چه کتابخانه ها و برنامه هایی برای به کار افتادن یک سیستم عامل لازم است و علاوه برآن باید به طور دقیق از جزئیات پیکربندی و جایگاهی که فایل ها در سیستم داشتند نیز مطلع باشد.
پس از اینکه لینوکس در GPL آزاد سازی شد توزیع های اولیه این هسته که با هدف ارائه هسته لینوکس بود به صورت سیستم عاملی که تشکیل شده از بسته های آزاد گنو بود وارد دنیای فناوری و تکنولوژی شد.

لینوکس

لینوکس

توزیع های اولیه لینوکس که وارد بازار شد به این ترتیب هستند:

• Boot-root که عبارت است از یک دیسک دوتایی که دارای هسته و کمترین ابزار است که برای به راه انداختن یک سیستم عامل کاربرد خواهند داشت.
• MCC Interim Linux که به عنوان یک فایل اختصاصی برای بارگذاری فایل ها بر روی FTP سرور دانشگاه منچستر در سال ۱۹۹۲ میلادی در ماه فوریه طراحی و ساخته شد که موجب می شد عملکرد این سرور بهتر از قبل باشد.
• TAMU که به وسیله افراد مختلفی در دانشگاه ای اند ام تگزاس در حدود یک زمان طراحی و برنامه نویسی شده و وارد بازار جهانی گردید.
• SLS که به عنوان یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس در آن سال ها به شمار میرفت و طرفداران بیشماری را به سمت خود جلب کرده بود.

هرکدام از نسخه های توزیعی لینوکس ویژگی های خاص و منحصر بفردی برای خود دارد که باعث می شود از نسخه توزیعی دیگر متفاوت بوده و کارایی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال می توان از تفاوتی که در نصب هر کدام از این نسخه های توزیعی وجود دارد صحبت کرد البته باید در نظر داشته باشید که اصول اولیه نصب تمام نسخه های توزیعی لینوکس به یک شکل می باشد.

شاید در مورد ابزارهای مدیریت گرافیکی که در نسخه های توزیعی وجود دارد تفاوت هایی دیده شود و یا حتی نسخه برنامه هایی که به همراه یک توزیع خاص وارد بازار می شوند کمی جدید و یا قدیمی باشند. تفاوت های بسیار دیگری در توزیع های لینوکس وجود دارد که باعث می شود هر فرد و یا گروهی آن توزیعی که مناسب کارش است را برای خود انتخاب کند و با خلاقیت خود توزیع جدید و کارآمدی را وارد بازار جهانی نماید.

بعضی از توزیع های لینوکس به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی بتوانید از آن ها برای پیکربندی و نصب بهره ببرید واصولا توزیع های لینوکس به دو صورت تجاری و مجانی در اختیار کاربران قرار می گیرند و این بدان معناست که برای دریافت بعضی از آن ها باید هزینه ای را پرداخت کنید اما در مورد برخی دیگر نیازی نیست هیچ پول و هزینه ای از سوی شما پرداخت شود.
در سایت هایی که مربوط به لینوکس هستند شما می توانید بسیاری از توزیع های این هسته را که وجود دارد و تجاری و یا رایگان است به راحتی دانلود و استفاده کنید بنابراین به سادگی قابلیت دسترسی به آن وجود دارد.

زمانی که کار با لینوکس را یاد گرفته باشید دیگر هیچ اهمیتی ندارد از چه توزیعی استفاده می کنید چراکه همه آن ها در اصل شبیه به یکدیگر طراحی شده اند و تمام کارهایی که در یک توزیع انجام بدهید در توزیع دیگر هم به همان شکل خواهد بود شاید به صورتی کمی متفاوت تر. بعضی از نسخه های توزیعی لینوکس به خاطر تغییرات و بهینه سازی نسخه توزیعی دیگر به وجود آمده اند که با نام توزیع های مبتنی بر یک توزیع شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان از توزیع لیبرانت نام برد که به عنوان یک توزیع مبتنی بر دبیان طراحی شده است. یک توزیع فارسی نیز در لینوکس وجود دارد که به نام شبدیکس معروف بوده و به عنوان توزیعی مبتنی بر کناپیکس طراحی شده است و دارای امکانات فارسی می باشد.

لینوکس

لینوکس

دسته بندی توزیع های لینوکس

توزیع های لینوکس عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها کارایی و ویژگی های خاص خود را دارد که بحثی مفصل می باشد.۱ـ توزیع دبیان ۲ـ توزیع ردهت

دبیان یک سیستم عامل لینوکسی است که به کمک نرم افزارهای پایه و کمکی که به همراه دارد می تواند موجب به کار افتادن کامپیوتر شما شده و در اصل چیزی بیشتر از یک سیستم عامل خام به شمار می رود. دبیان بیشتر از بیست و نه هزار بسته نرم افزار کامپایل شده را با خود دارد که با فرمتی مناسب باعث می شود به راحتی بر روی کامپیوتر شما نصب شده و کار با آن به سادگی انجام خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *