#


خانواده و شیوه های زندگی دیجیتال

زندگی دیجیتال
6 دسامبر 2017 2 نظر 2163 بازدید

خانواده و شیوه های زندگی دیجیتال

خانواده و شیوه های زندگی دیجیتال

تجلی رسانه های دیجیتال در اجتماع به قطع یقین زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، ابزاری که با بهره مندی از جذابیت های منحصر به فرد، خیلی سریع در جامعه گسترش یافته و موجب تحولاتی عظیم در محیط و شئون مختلف زندگی شده است.

در حال حاضر رسانه های دیجیتال در شکل ها مختلف از جمله بر خط (آنلاین)، اینترنت، هنر دیجیتال، بازی های رایانه ای، و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به خاطر ماهیت خود، محدودیت های رسانه های سنتی و رسمی را ندارند و دقیقاً همین موارد، کارکرد این دو رسانه را از همدیگر متفاوت کرده است.

این رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی در اصل امکانی برای هر فرد یا تیمی به وجود آورده که اکثریت مطالب، تولیدات و محصولات حود را بدون کنترل شخص دیگر یا دستگاه مرتبط منتشر نماید.

وجود رسانه های دیجیتال در اصل یک مجال بی بدیل برای افراد جامعه به وجود آورده که خواسته ها، دغدغه ها و نظرات خود را در این فضاها به اشتراک بگذارند. زیاد شدن آگاهی و اطلاعات از تفکر و شیوه زندگی دیگران شاید یکی از مهم ترین پیامدها و کارکردهای این رسانه ها است که در حال حاضر در این شبکه ها دنبال می شود.

زندگی دیجیتال

زندگی دیجیتال

تبادل فکرها، اخبار و اطلاعات از طریق های پیشرفت یک جامعه می باشد و رسانه های دیجیتال در این مسیر، تحولات وسیعی از جمله در ارائه نمونه های مختلفی از شیوه زندگی در جامعه به وجود آورده اند. هم اکنون خیلی از شیوه ها و الگوهای زندگی از راه همین فضاهای مجازی به دیگر افراد انتقال می یابد که اکثر آن ها نیز الگوهای مناسب و در خور توجهی می باشد.

ولی به طور طبیعی هر جا و نقطه ای که بازرسی درستی اعمال نگردد و کارها هم به صورت فردی انجام پذیرد، امکان اشتباه وجود دارد، در صورتی که در کارهای گروهی هر چند امکان اشتباه وجود داردولی این ضریب اشتباه خیلی کم می شود.

برای فهمیدن هر چه بیشتر این موضوع این نکته را باید ذکر کرد که در رسانه های رسمی و سنتی، برای منتشر کردن یک مطلب گزارش و تولیدات تصویری یک سر دبیر یا دبیر تحت عنوان دروازه بان وجود دارند و تعیین می کنند که مطلب تولیدی چگونه منتشر گردد و بعد از انتشار نیز در برابر راستی و درستی مطلب خود نیز مسئول خواهد بود.

در فضای مجازی (به خصوص در شبکه های اجتماعی و تلگرام) دروازه بان کاملا غایب است و هر فرد بنا به تشخیص خود مطلب را انتشار می دهد که امکان درست یا اشتباه بودن آن وجود دارد. فضاهای مجازی در چنین محیطی به منتشر کردن مطلب می پردازند و با این رویکرد می توانند سبک های نامناسب و مناسب زندگی را به مردم معرفی نمایند که شاید بعضی از مخاطبان یا مشترکان در انتخاب الگوی مناسبسبک زندگی بر طبق ارزش های جامعه خود عمل نکنند.

زندگی دیجیتال

زندگی دیجیتال

یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال شعار خانواده و شیوه زندگی دیجیتال را برای خود انتخاب کرده است تا از این رهگذر گذری به نقش این رسانه ها در شیوه زندگی دیجیتال خانواده در دنیای دیجیتال و اطلاعات داشته باشد.

این نمایشگاه، یا رویدادهای مشابه باید به این سوال جواب دهند که با توجه به گوناگونی فراوان سایت ها و شبکه های اجتماعی چگونه باید از بین این همه محصولات و تولیدات که در رابطه با سبک زندگی وجود دارد، ، سبک نزدیک به جامعه ایران را انتخاب و آن را معرفی کند.

در این روزها، بیشتر هنجارها و ناهنجاریهای جامعه ما از الگوهایی که در فضای مجازی ارائه می شود شکل می پذیرد و در چنین فضاهایی یک جوان چگونه می تواند یک الگوی مناسب را از میان این همه مطالب انتخاب نماید.

زندگی دیجیتال

زندگی دیجیتال

در درون خانواده ها نیز فضای مجازی در اصل به یک فضای جدایی میان افراد مبدل شده که هر چند در کنار یکدیگر می باشند، ولی هر فرد با موبایل های هوشمند خود مشغول می باشد و این وسیله به شدت روی واکنش فرزندان با خانواده و جامعه تاثیر سویی گذاشته است.

حکمت ایجاد فضای مجازی این نیست، چون در کشورهای سازنده آن به این طریق عمل نمی شود. رسانه های دیجیتال در واقع مجالی جهت پیشرفت جامعه در کلیه امور اجتماعی، فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی به وجود آورده و معرفی الگوهای سبک زندگی دیجیتال یکی از این کارکرد ها می تواند باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *