#


تکنولوژی های جدید در پردازنده ها

15 ژانویه 2019 بدون نظر 2209 بازدید

تکنولوژی های جدید در پردازنده ها

از قطعه های مهم در هر رایانه می توان به پردازنده ان ها اشاره کرد . سی پی یو همان پردازشگر مرکزی است که بعضی ها ان را مغز سیستم می دانند . همه اطلاعاتی که به یک سیستم ورود و خروج پیدا می کند از پردازشگرها رد می شوند. پردازنده ها بخش هاغی زیادی دارند که هر کدام از این قسمت ها ویژگی و کارکر ان ها نیز متفاوت از هم است .هر دستوری که می خواهد پردازش یود از چند مرحله باید عبور کند . در زمان قدیم این پروسه چهار مرحله ای بوده است اما امروز این مرحله ها بیش تر شده است علت ان هم همین تفاوت در معماری های پردازنده بوده است.

گفتیم یکی از تفاوت های پردازنده ها همین مرحله های پردازش ان ها بوده است و تفاوت دیگر ان نیز در تعداد هسته های به کار رفته است.تعداد هسته های موجود در پردازنده ها از دو هسته شروع می شود و افزایش می یاید . از اجزای پردازنده ها می توان به مجموعه ترانزیستورها اشاره کرد. نحوه چینش ترانزیستورها نیز متفاوت است و بر همین اساس کارایی ان ها نیز فرق می کند . پردازنده های جدید که امروزه یافت می شوند از تعداد زیادی ترانزیستور تشکیل می شوند.

پردازنده ها

تاریخچه پردازنده ها

در ابتدا به نخستین برنامه ای که در کامیپوتر ذخیره شد سی پی یو می گفتند . اولین برنامه ای که ذخیره شد به زمان بعد از طراحی ENIAC تعلق داشته است . در ابتدا یه ریاضی دان به شرح ان پرداخته بوده است و بعدها شکل کامل شده این برنامه ذخیره شده است . ENIAC  قادر است تا تعدادی از دستورالعمل های خاص را به شکل های مختلف به اجرا دراورد .

از جمله نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد این بوده است که برنامه نوشته شده برای EDVAC  در یک حافظه سریع رایانه ای ذخیره شده بوده است و این موفقیت محدودیتی را برای ENIAC به وجود اورد و به این معنی بوده است که زمان و تلاش زیادی برای تنظیم دوباره ان برای یک کار پرازش نوین بود. طبق طراحی فن نیومان هر برنامه و یا نرم افزاری که ENIAC به اجرا درمی اورد که قادر بود تغییرات را با محتویات حافظه تغییراتی بدهد.

هرچه وسایل و قطعات الکترونیکی که در ابزارها و وسایل استفاده می شدند کوچک تر شدند باعث شد که پردازنده ها نیز ساختار پیچیده تری داشته باشند . نخستین پیروزی با پیدا شدن اولین ترانزیستورها به وجود امد هم زمان با این پیروزی پردازنده هایی ساخته شدند که روی یک و یا چند مدار چاپی که از قسمت های جدا از هم تشکیل شده بود اعتماد و پیچیدگی زیادی را ایجاد می کرد.

در همه این مدت زمان برای تولید ترانزیستورها در یک بخش از فضای فشرده نیز مورد توجه عموم مردم قرار گرفت . در این جا بود که ای سی ها این قابلیت را فراهم کردند که مقدار زیادی از ترانزیستورها روی یک چیپ پیاده سازی شوند.ان دسته از پردازنده هایی که بر اساس این واحدها ایجاد شده بودند را جز مدارهای مجتمع در مقیاس کوچک حساب می کردند.

در طراحی ریزپردازنده ها در سال ۱۹۷۰ به وجود امدن ریزپردازنده ها بسیار تاثیر داشته است. از زمانی که نخستین پردازنده در سال ۱۹۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۴ که از پردازنده ۸۰۸۰ اینتل به مقدار زیادی استفاده شد این پروسه که باعث گسترش ریزپردازنده ها شد از سایر روش های دیگر که سی پی یو را پیاده سازی می کردند جلوتر قرار گرفت.

همه کارخانه هایی که ابرکامپیوترها و سایر کامپیوترهای شخصی را می ساختند به این فکر افتادند که این مدارهای مجتمع را به صورت پیشرفته تر توسعه دهند تا از این راه معماری های کامپیوتری را نیز گسترش دهند. در اخر نیز ریزپزدازنده ای را تولید کردند که با تعداد زیادی از دستورات ان ها سازگاری داشته اند و علاوه بران نیز با سیستم های قدیمی نیز سازگار بوده اند. ای سی های تشکیل دهنده ریزپردازنده ها کم است و معمولا هر ریزپردازنده ها دارای یک ای سی است .

درست است که اندازه ،شکل کلی ،پیچیدگی و خیلی از پارامترهای دیگر در ریزپردازنده ها تغییر یافته است اما ساختار و طراحی بنیادی ان ها بدون تغییر مانده است.اکنون بنا بر قانون مور عمل می شود که در استفاده از تکنولوژی نوین مدارهای مجتمع ترانزیستوری کم می شوند. در اخر نیز مدارهای الکترونیکی بسیار کوچک شدند که همین باعث ایجاد کامپیوترهای ذره ای شد.

تکنولوژی های جدید در ریزپردازنده ها

در دو سال اخیر پردازنده ها تغییر زیادی داشته اند. البته شرکت اینتل نقشه های زیادی داشته است که از ان ها عقب افتاده است و برای بار چندم تاخیراتی در زمینه رونمایی از پردازنده های ده نانومتری داشته است .اما شرکت AMD مطابق همان برنامه های خود در حال حرکت است و در حال اجرای کارهایی نظیر تولید پردازنده های هفت نانومتری ، نمونه های جدیدی از پردازنده های مربوط به سرور، کارت گرافیک و.. هستند.

برای نمایشگاه CES  شرکت AMD برای کنفرانسی خو را اماده می کند. مدیر این شرکت در این کنفرانس پردازندهای جدید خود به نام پردازنده های رایزن دستکاپ که دارای کد ۳۰۰۰ اند را ارائه خواهند کرد. احتمال می رود این پردازنده ها از لیتوگرافی هفت نانومتری بهره مند خواهند بود و از این راه با بقیه شرکت ها به رقابت می پردازد.

پردازنده های که دارای واحد مجتمع گرافیکی اند نیز ارائه خواهند شد. APU مدل ۳۰۰ گزینه ای بسیار جذاب تر از سایر مدل های اینتل است .پردازنده های دسکتاب تنها موارد معرفی شده نیست و بعد از مدتی نیز از پردازنده های نسل سوم رونمایی خواهد شد که برای الترابوک و لب تاپ از ان ها استفاده شده است.قبل از این بنجمارک از چندین پردازنده ی نوین AMD  که در لب تاپ های اچ پی مورد استفاده قرار می گرفت را معرفی کرد. این پردازنده های نسل سوم دارای ویژگی مثل لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و هم چنین هسته های بهبودیافته وگا بوده اند.

علاوه بر این محصولات پردازنده های گرافیکی رادئون نیز از جمله پردازنده های جدید معرفی شده اند محققان در این باره بیان کرده اند که احتمال می رود این شرکت از کارت گرافیک خود هم رونمایی کند.محصول گرافیکی جدید این شرکت Radeon Vega II است که تجاری شده همان پردازنده وگا است .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *