#


تولید تراشه ی کرین۹۸۰ هواوی به وسیله TSMC مجهز به فرایند ساخت۷ نانومتری

10 آوریل 2018 بدون نظر 1789 بازدید

تولید تراشه ی کرین۹۸۰ هواوی به وسیله TSMC مجهز به فرایند ساخت۷ نانومتری

تراشه کرین۹۸۰ به وسیله TSMCتولید خواهد شد

با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده است پردازنده ی کرین۹۸۰ مبتنی بر فرایند ساخت۷ نانومتری طراحی شده و این قابلیت را دارد که قدرت پردازشی گوشی های خانواده میت۲۰ هواوی را تامین می نماید.

کمپانی هواوی با رونمایی از پردازنده ی پرچم دار کرین۹۷۰ در روزهای پایانی سال گذشته میلادی سعی کرد در برابر رقبای خود قدرت نمایی کند. این تراشه به عنوان یکی از تراشه های برتری به شمار می آید که در خصوص گوشی های هوشمند طراحی و رونمایی شده است. با توجه به اطلاعاتی که به تازگی انتشار یافته است جانشینی که برای این پردازنده طراحی شده تا پایان غصل سوم سال جاری میلادی به شکل انبوه تولید می گردد. هواوی برای اینکه بتواند پردازنده ی جدید خود را به صورت انبوه تولید کند با صنایع نیمه هادی تایوان که به نام TSMC شناخته می شود قرار داد همکاری منعقد کرده است و قصد دارد تا تراشه کرین۹۸۰ را مبتنی بر فرایند ساخت۷ نانومتری توسعه داده و وارد بازار کند.

همانگونه که شاید در جریان باشید پردازنده های کرین متعلق به HiSilicon می باشد؛ این کمپانی به وسیله هواوی خریداری شده است و این کمپانی چینی کلیه گوشی های هوشمند خود را در حالی عرضه می کند که مجهز به تراشه ی اختصاصی خود می باشد. کرین۹۷۰ پردازنده ی پرچم دار هواوی می باشد که در سال گذشته ی میلادی در خصوص گوشی های هوشمند میت۱۰ و میت۱۰ پرو و میت۱۰ پورشه دیزاین به کار گرفته است؛ علاوه براین باید بگوئیم هواوی در خصوص گوشی های رده بالای خود که از خانواده پی۲۰ هستند نیز از این پردازنده ی قدرتمند استفاده کرده است.

پرقدرت ترین پردازنده ای که به وسیله هواوی استفاده شده هم اکنون پردازنده ای است که در درون گوشی گران قیمت و۲۰۰۰ دلاری میت ار اس پورشه دیزاین وجود دارد؛ البته ناگفته نماند برند آنر هواوی هم برخی از مدل های گوشی های هوشمند خود را با پردازنده ی کرین۹۷۰ عرضه کرده و یا توسعه داده که یکی از مهم ترین آن ها انر وی۱۰ می باشد که یکی از گوشی های قدرتمند این کمپانی به شمار می رود. علاوه براین گوشی پرچم داری که در آینده به وسیله این برند عرضه خواهد شد و به نام آنر۱۰ معرفی شده دارای پردازنده ی کرین۹۷۰ می باشد و به عنوان یکی از گوشی های هوشمند و قدرتمند این برند شناخته می شود.

پردازنده ی کرین۹۸۰ که در شش ماهه سال۲۰۱۸ رونمایی خواهد شد در خصوص فبلت میت۱۱ که به نام میت۲۰ نام برده می شود به کار خواهد رفت. احتمال این مساله وجود دارد که پرچم داران دیگری که به وسیله این کمپانی چینی تا پایان سال جاری و یا نیمه نخست سال آینده میلادی رونمایی خواهند شد به تراشه ی کرین۹۸۰ مجهز شده باشند. به دلیل این که کمپانی هواوی گوشی های خانواده میت۱۰ در فصل آخر سال گذشته میلادی را معرفی کرده است احتمال آن وجود دارد که در پائیز سال جاری معرفی شده و وارد بازارهای جهانی گردد. البته برخی از شایعات به این نکته اشاره دارد کخه فبلت میت۲۰ به زودی وارد بازار خواهد شد اما باید دید این مساله تا چه اندازه ای می تواند به واقعیت تبدیل شود.

تراشه ی رده بالایی که در شش ماهه دوم سال جاری میلادی به وسیله هواوی رونمایی خواهد شد به احتمال خیلی زیاد دارای واحد پردازش عصبی به صورت مجزا تجهیز خواهد شد؛ مانند چیزی که پیش تر در خصوص تراشه ی کرین۹۷۰ مشاهده کرده بودیم. واحد پردازش عصبی در نظر گرفته شده برای این تراشه پردازش محتوایی که بر اساس هوش مصنوعی کار می کند را در خصوص پرچم داران هواوی عهده دار خواهد بود. همانگونه که در ابتدای متن نیز عنوان کردیم از فرایند ساخت۷ نانومتری در خصوص توسعه ی کرین۹۸۰ بهره برداری خواهد شد.

نسل پیشین این تراشه یعنی کرین۹۷۰ بر اساس لیتوگرافی۱۰ نانومتری توسعه پیدا کرده بود. انتظار آن می رود که پردازنده ی جدید پرچم دار اختصاصی هواوی دارای هشت هسته ی پردازشی باشد و در خصوص آن واحد پردازش گرافیکی پرقدرتی نیز به کار رفته باشد. این پردازنده به احتمال خیلی زیادی قابلیت پشتیبانی از بلوتوث۵.۰ را خواهد داشت؛ البته در این خصوص نمی توان با قاطعیت و اطمینان صحبت کرد چرا که مشخصات فنی تراشه ی کرین۹۸۰ هنوز کاملا اعلام نشده و همین مساله موجب شده تا در خصوص آن نتوان با قاطعیت نظر داد. برای این که بتوانیم مقایسه ای داشته باشیم بهتر است عنوان کنیم که کرین۹۷۰ دارای هشت هسته ی پردازشی که چهار هسته ی آن قدرتمند بوده و از نوع Cortex A73 بهره مند است و چهار هسته دیگر آن کم مصرف بوده و از نوع Cortex A53 می باشد و در خصوص آن از واحد پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP12 استفاده شده است که موجب می شود این پردازنده به عنوان یکی از پردازنده های قدرتمند معرفی شود.

در مقابل هواوی کمپانی سامسونگ قرار دارد که توسعه پردازنده ی اکسینوس۹۸۲۰ را شروع کرده است و احتمال آن وجود دارد که در خصوص گلکسی اس۱۰ از آن بهره مند گردد. این تراشه قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات را دارا می باشد و همین مساله موجب شده به عنوان یکی از پردازنده های کاربردی معرفی گردد. در سوی دیگر اسنپدراگون۸۵۵ کوالکام قرار دارد که با فرایند ساخت۷ نانومتری به وسیله سامسونگ کره ای یا صنایع نیمه هادی تایوان طراحی و تولید می گردد. در خصوص این پردازنده نیز باید بگوئیم که هنوز مشخصاتی در خصوص آن منتشر نشده است و همین مساله موجب می شود تا نتوان در خصوص آن اظهار نظر قاطعی کرد. هنوز مشخص نیست سامسونگ نیز در خصوص این پردازنده ی جدید خود چه برنامه ای داشته و چه اقداماتی را انجام خواهد داد تا بتواند این تراشه جدید را قدرتمند تر از نسل پیشین و همچنین دیگر رقبا عرضه نماید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *