#


 تاندر بولت۳ و هرآنچه مربوط به یو اس بی C می باشد

یو اس بی
28 نوامبر 2017 يك نظر 1377 بازدید

 تاندر بولت۳ و هرآنچه مربوط به یو اس بی C می باشد

 تاندر بولت۳ و هرآنچه مربوط به یو اس بی C می باشد

امروزه در مورد اکثر دستگاه های دیجیتالی که تولید می شوند رابط یو اس بی که از نوعC می باشد به عنوان یک استاندارد اصلی شناخته می شود. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه در مورد مدل های مختلف یو اس بی و رابط تاندر بولت که در دستگاه های دیجیتالی به کار می رود را در میان بگذاریم تا اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید.

در عصر جدید محصولات دیجیتالی بسیاری تولید شده اند که مسلما در اطراف خود مدل های مختلفی از این دستگاه ها را دارید که می توانید قرار گیری درگاه یو اس بی در آن ها را ببینید. اگر بخواهیم به طور تقریبی آماری را در مورد درگاه های یو اس بی بگوئیم باید از رقم سه میلیارد درگاه نام ببریم. محبوبیتی که درگاه یو اس بی در جهان دارد باعث شده درگاه یو اس بی به عنوان یکی از بهترین و موفق ترین و بهترین ابزار برای برقراری اتصال از نوع خارجی آن شناخته شود.

استاندارد جدید یو اس بیC به اندازه ای خوب است که تولید کنندگان سخت افزارها در مورد این محصول با اطمینان بسیار زیادی صحبت می کنند. این اطمینان به اندازه ای است که کمپانی اینتل در مورد تاندربولت که به عنوان یک درگاه اختصاصی برای این کمپانی شناخته می شود در سال۲۰۱۵ اعلام کرده برخی معتقد بودند این تاندر بولت قرار است جایگزینی برای یو اس بی باشد اما اینطور نیست و از اتصالی که در مورد یو اس بی C استفاده شده قرار است در مورد تاندر بولت۳ نیز به کار گرفته شود.

یو اس بی

یو اس بیC

این کار اینتل در واقع به این معنی است که کلیه درگاه های تاندر بولت۳ درست مانند درگاه های یو اس بیC کار کرده و کلیه کابل هایی که برای تاندر بولت در نظر گرفته شده است به مانند کابل های یو اس بی می باشند و همان کارایی را خواهند داشت. پس این نشان می دهد که تاندر بولت۳ یک یو اس بیC توسعه یافته است و تفاوتی میان آن دو وجود ندارد.

آشنایی با تاندر بولت

قبل از اینکه نسل جدید تاندر بولت ها یعنی تاندر بولت۳ وارد بازار شود تاندر بولت های پیش از آن دارای درگاه و کابل یک شکل بودند که در واقع درگاه مینی دیسپلی اپل به شمار می رفت و بیشترین سرعتی که برای انتقال داده ها در دسترس داشت در مورد نسخه تاندر بولت۲ می توانست بیست گیگا بایت بر ثانیه داده ها را منتقل کند. این سرعت در مورد انتقال داده ها در موردنسل اول تاندر بولت ها۱۰ گیگا بایت بر ثانیه بود. کابلی که به همراه این استاندارد کهن تاندر بولت به کار گرفته می شد به عنوان یک کابل کاربردی شناخته می شد. این بدان معنی است که این کابل ها خود به عنوان یک دستگاه مستقل محسوب می شدند که باید آن ها را به برق وصل می کردند تا بتواند وظایف محول شده را به خوبی انجام دهد.

این مساله موجب شده بود تمام دستگاه هایی که دارای تاندر بولت نسل اول و دوم بودند برای کارکرد بهتر یک منبع برق خارجی را نیز به همراه داشته باشند. استفاده از یک منبع تامین برق خارجی در کنار این تاندر بولت ها باعث شده بود برقراری اتصال آن ها به عنوان یک راه حل بسیار پر هزینه برای افراد شناخته شود. قیمتی که در مورد کابل تاندر بولت ها وجود داشت بسیار بالاتر از یک کابل یو اس بی بود به همین دلیل استفاده از آن ها را کمی مشکل می کرد.

یو اس بی

یو اس بیC

کمپانی اینتل برای اینکه بتواند مشکلاتی که در مورد سری اول و دوم تاندر بولت ها به وجود آمده بود را از میان بردارد اقدام به تولید تاندر بولت۳ کرد و این محصول خود را در سال۲۰۱۵ میلادی به عنوان یک پیشرفت در محصولات خود معرفی نمود. این تاندر بولت جدید با نسل های پیش از خود تفاوت های عمده ای را داشت که برخی از آن ها عبارتند از:

ـ برای اینکه اتصال یو اس بی از نوع سی بتواند در دستگاه ها اجرا شود دیگر از اتصال مینی دیسپلی استفاده نمی شود.

ـ کله کابل هایی که مربوط به تاندر بولت۳ هستند می توانند همچون کابل های یو اس بی کارکرد داشته باشند.

ـ در خصوص کلیه کابل هایی که برای یو اس بی نوع سی هستند باید بگوئیم اگر از کیفیت مناسبی برخوردار باشند می توان از آن ها به عنوان یک کابل تاندر بولت۳ نیز استفاده کرد و درست همان کارایی را خواهند داشت.

ـ اگر اندازه کابل تاندر بولت۳ به اندازه نیم متر باشد و یا کوتاه تر از آن باشد سرعت انتقال داده نسبت به نسل های قبل از آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند و دو برابر می شود و می توان داده ها را با سرعت۴۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال داد.

کلیه دستگاه هایی که دارای درگاه یو اس بی از نوع سی هستند اگر به یک درگاه تاندر بولت۳ وصل شوند یک عملکرد معمولی را از خود نشان خواهند داد. علت این امر این است که دستگاه هایی که دارای درگاه تاندر بولت۳ هستند برای اینکه بتوانند کارهای مربوط به خود را به شکل خوبی اجرا کنند دارای تراشه های تاندر بولت به صورت جداگانه هستند که نمی تواند با درگاه های یو اس بی که از نوع سی آن می باشد سازگاری داشته باشد. زمانی که درگاه یو اس بی نوع سی بتواند از استاندارد تاندر بولت پشتیبانی کند و با آن سازگار باشد علامتی همچون صاعقه در کنار آن به نمایش در خواهد آمد.

یو اس بی

یو اس بیC

آشنایی بایو اس بی ها

در مورد یو اس بی ها باید بگوئیم دارایس مسائل بسیار پیچیده ای هستند چرا که در موردآن ها مدل های متنوع و نسخه های بسیار زیادی در مقایسه با تاندر بولت ها تولید شده است. یو اس بی ها مدل های مختلفی دارند که به اختصار به آن ها اشاره می کنیم که عبارتند از کابل یو اس بی، یو اس بی های نوعA ،یو اس بی۳.۰ که آبی است و یو اس بی۲.۰ که به رنگ مشکی بوده و در پشت یک رایانه قرار می گیرد.

یو اس بی هایی نوع A به عنوان یک یو اس بی استاندارد این نوع نیز محسوب می شوند و به صورت اختصاصی برای استاندارد یو اس بی ساخته شده اند و در مورد شکل ظاهری آن ها باید بگوئیم به شکل یک مستطیل مسطح هستند.

یو اس بی ها انواع بسیار زیاد دیگری هستند که با توجه به کاربردی که دارند از آن ها استفاده می شود. این یو اس بی ها می توانند سرعت بیشتری را در انجام وظایف خود داشته باشند و به قدری انواع آن متنوع است که یو اس بی های نوعB و یو اس بی های نوع C بسیار کاربردی بوده و احتمال آن وجود دارد که یو اس بی های متنوع موجب شوند در آینده ای نه چندان دور استفاده از تاندر بولت ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و یا استاندارد تاندر بولت۳ به طور کلی کنار گذاشته شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *