#


به تعویق افتادن عرضه ی پردازنده های۱۰ نانومتری کانن لیک از سوی اینتل

30 آوریل 2018 بدون نظر 959 بازدید

به تعویق افتادن عرضه ی پردازنده های۱۰ نانومتری کانن لیک از سوی اینتل

تعویق دوباره ی عرضه ی تراشه های۱۰ نانومتری کانن لیک به وسیله اینتل

با توجه به گزارش هایی که به تازگی منتشر شده عرضه ی تراشه های نسل جدید کانن لیک که بر اساس معماری۱۰ نانومتری طراحی شده اند به سال آینده ی میلادی موکول گشته است.

کمپانی اینتل پیش تر نیز عرضه ی این دسته از پردازنده های خود را به تعویق انداخته بود و این بار نیز عرضه ی تراشه های نسل جدید کانن لیک را که بر اساس معماری۱۰ نانومتری طراحی شده اند به زمان دیگری موکول کرده است. قبل از این نیز گزارش شده بود که طراحی و ساخت انبوه این دسته از پردازنده ها برای روزهای پایانی سال۲۰۱۸ برنامه ریزی گردیده است اما در حال حاضر انتظار آن می رود که ارائه ی این پردازنده ها در سال۲۰۱۹ انجام شود. برای اینکه برخی از افرادی که اطلاعی در خصوص روند نام گذاری های اینتل ندارند باید بگوئیم کانن لیک نام معماری پردازنده های جدید۱۰ نانومتری اینتل می باشد و گام بعدی این کمپانی برای به وجود آوردن پردازنده های کوچک تر و سریع تر به شمار می رود.

سال گذشته ی میلادی زمانی که اینتل پردازنده های نسل هشتم سری Core را وارد بازار کرد اعلام کرده بود که خط تولید این پردازنده ها از ترکیب معماری های چندگانه ای به وجود خواهد آمد به طور عملی خط مشی ای که پیش تر برای خود در نظر گرفته بود را کنار گذاشته است. این نسل از پردازنده های اینتل با نسخه ای که اصلاح شده از معماری نسل هفتم +۱۴ nm کبی لیک وارد بازار شد و در روزهای نخستین ماه جاری میلادی نیز پردازنده هایی که بر اساس معماری ++۱۴ nm کافی لیک هستند عرضه شدند. علاوه براین کمپانی اینتل وعده داده که در آینده ای نه چندان دور پردازنده های نسل هشتم که مبتنی بر معماری۱۰ نانومتری کانن لیک هستند وارد بازار خواهند شد که پیش تر اعلام شده بود در سال۲۰۱۶ عرضه خواهند شد.

تاخیری که در عرضه ی این محصولات به وجود آمده تا حدودی به علت زوال یافتن قانون مور می باشد؛ به این معنی که هر اندازه به سمت تولید ترانزیستورهای کوچک تر برویم تداوم افزایش دو برابری تعداد آن ها طی هر دو سال بر اساس قانون مور در مورد کمپانی هایی همچون اینتل بسیار سخت خواهد شد. به همین علت در حال حاضر تراشه های کبی لیک R و کافی لیک و یا حتی پردازنده های به روز شده ی رایزن۲ وارد بازار شده اند. در خصوص این پردازنده ها به جای استفاده از فرایند طراحی جدید و کم کردن اندازه بیشتر بر روی بهبود تکنولوژی هایی که بر روی معماری حال حاضر وجود دارد تمرکز شده و همین مساله موجب شده تا کیفیت این تولیدات افزایش پیدا کند.

طی هفته های اخیر اینتل اخبار خوبی را منتشر نکرده است؛ مدتی قبل نیز گزارشی منتشر شد که عنوان می کرد کمپانی اپل تصمیم دارد تا سال۲۰۲۰ بهره گیری از تراشه های اینتل در رایانه های مک را منحل کند. علاوه براین طی هفته ی گذشته اینتل به صورت غافلگیر کننده ای پروژه ی عینک هوشمند Vaunt را نیز متوقف نمود. در ماه های آغازین سال جاری نیز روزنه های امنیتی Meltdown و Spectre توجهات بسیاری را به خود جلب نمودند با این وجود کمپانی اینتل در گزارش مالی ای که مربوط به سه ماه ی اول۲۰۱۸ بود از برآوردهایی که پیش از این داشته پیش تر رفته و موفق شد درآمد قابل توجهی را که در حدود۱۶ میلیارد و۷۰ میلیون دلار شده بود را به ثبت برساند که تا حد زیادی این موفقیت را به علت کسب و کار تراشه های رایانه و مراکز داده ی این کمپانی به دست آورده است. این مساله می تواند در آینده ی این کمپانی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و پیشرفت های روز افزون بیشتری را برای اینتل به ارمغان بیاورد. اینتل با طراحی تراشه های جدید و قدرتمندی که مبتنی بر معماری۱۰ نانومتری هستند می تواند با قدرت بیشتری وارد میدان شده و کارایی این محصولات را بیشتر نشان دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *