#


افشای مشخصات تراشه های اسنپدراگون۷۱۰ و۷۳۰ کوالکام

10 می 2018 بدون نظر 1453 بازدید

افشای مشخصات تراشه های اسنپدراگون۷۱۰ و۷۳۰ کوالکام

ویژگی های تراشه های اسنپدراگون۷۱۰ و۷۳۰ کوالکام پیش از زمان مقرر فاش شد

به تازگی اطلاعاتی منتشر شده است که حاکی از افشای مشخصات تراشه های سری۷۰۰ کوالکام می باشد که براساس هوش مصنوعی طراحی شده اند. این تراشه ها می توانند ویژگی های منحصر بفردی را که در خصوص گوشی های بالارده وجود دارد با قیمت بسیار مناسبی برای گوشی هایی که قیمت ارزان تری دارند فراهم نمایند.

در ماه فوریه سال جاری کمپانی کوالکام تراشه اسنپدراگون سری۷۰۰ را که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده را رونمایی نمود. این تراشه ها دارای قیمت مناسبی بوده و این قابلیت را دارند که کلیه قابلیت های طراحی شده برای گوشی های بالارده را برای گوشی هایی که قیمت کمتری دارند فراهم نمایند. به همین دلیل مشخصات این دسته از تراشه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

با در نظر گرفتن اطلاعاتی که طی روزهای اخیر منتشر شده نخستین پردازنده های این سری به نام اسنپدراگون۷۱۰ و اسنپدراگون۷۳۰ معرفی می شوند که ویژگی ها و قابلیت های آن ها به شکل غیر رسمی افشا شده و در فضای مجازی در اختیار افراد قرار گرفته است. تراشه های سری۷۰۰ در مقامی مابین تراشه های اسنپدراگون۶۰۰ و اسنپدراگون۸۰۰ قرار دارند. تراشه های سری۷۰۰ دارای سی پی یو هشت هسته ای می باشند که از بین آن ها شش هسته جهت بهره وری تعیین شده است اما دو هسته پردازشی دیگر در زمینه عملکرد به کار گرفته شده است.

در خصوص تراشه اسنپدراگون۷۳۰ کوالکام از طراحی لیتوگرافی۸ نانومتری ال پی پی استفاده شده است؛ این در صورتی است که فرایند طراحی لیتوگرافی۱۰ نانومتری LPE نسبت به طراحی لیتوگرافی۱۴ نانومتری می تواند عملکردی۲۷ درصدی را داشته و مصرف آن نیز به میزان۴۰ درصد کاهش خواهد داشت. البته در خصوص فرایند LPP باید بگوئیم در مقایسه ارقام ذکر شده می تواند عملکرد را۱۰ درصد پایین آورده و در خصوص مصرف انرژی نیز کاهش۱۵ درصدی داشته باشد.

در خصوص فرستنده ای که در این تراشه ها استفاده شده باید بگوئیم به نام RF شناخته می شود و پیش از این در خصوص تراشه های اسنپدراگون۶۳۰ و همچنین۶۶۰ کوالکام نیز به کار رفته است. این مساله به این معنا می باشد که گوشی های هوشمندی که در آینده ای نه چندان دور طراحی خواهند شد و تراسه های سری۷۰۰ در آن ها به کار گرفته خواهد شد قابلیت پشتیبانی از پهنای باندی که شبیه به گوشی های هوشمندی که در آن ها از تراشه های سری۶۰۰ استفاده شده را دارا می باشند.

بیشترین رزولوشنی که تراشه های این سری می توانند در اختیار کاربران قرار دهند رزولوشن۳۰۴۰ در۱۴۴۰ پیکسل می باشد. علاوه براین باید بگوئیم که این تراشه ها قابلیت این را دارند که از نسبت تصویر۱۹ به۹ که در حال حاضر در خصوص گوشی های هوشمند بسیاری که دارای بریدگی در قسمت بالای صفحه نمایش است پشتیبانی نمایند. با توجه این مساله که کمپانی کوالکام اعلام نموده در طراحی تراشه های سری۷۰۰ از هوش مصنوعی استفاده شده این تراشه های دارای واحد پردازش عصبی ویژه ای به نام NPU 120 می باشند که با GPU/HVX در خصوص تراشه های اسنپدراگون۷۳۰ مجهز شده اند. البته ناگفته نماند که تراشه اسنپدراگون۷۱۰ بدون این NPU ویژه می باشد.

احتمال این وجود دارد که گوشی هایی که در بخش سختت افزاری آن ها از تراشه اسنپدراگون۷۱۰ استفاده شده نیمه اول سال آینده میلادی وارد بازار بشوند. شایعات بسیاری مطرح شده که بر اساس آن ها کمپانی شیائومی نخستین برندی می باشد که گوشی های هوشمند خود را در حالی وارد بازار می کند که از این تراشه در آن ها استفاده شده است. به دلیل آن که کمپانی سامسونگ در ماه نوامبر می تواند پروتکل طراحی لیتوگرافی۸ نانومتری ال پی پی را دریافت نماید گوشی های هوشمندی که در طراحی آن ها از تراشه اسنپدراگون۷۳۰ استفاده شده ماه های پایانی سال جاری میلادی وارد بازارهای جهانی خواهند شد و کاربران می توانند در گوشی های ارزان قیمتی که خریداری می کنند قابلیت های موجود در گوشی های بالارده را شاهد باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *