#


افراد مسن چگونه می توانند از موبایل استفاده کنند؟

17 آگوست 2018 بدون نظر 2103 بازدید

افراد مسن چگونه می توانند از موبایل استفاده کنند؟

تغییر تلفن همراه برای استفاده بهتر افراد سن بالا

ارائه تلفن های همراه هوشمند جدید با انواع تکنولوژی ها و امکانات معمولا حیرت آور می باشد، اما این هیجان برای نوجوانان و جوانان است که به راحتی می توانند این تغییرات را یاد بگیرند.

برای کسانی که سن شان بالا است و یادگیری چیزهای جدید با سرعت کمتری انجام می شود، استفاده از این موبایل ها و تبلت ها آسان نیست.

در بعضی از گوشی های اندرویدی به قدری تنظیمات و گزینه افزایش یافته است که حتی نمی توان لیست نام آن ها را به خاطر سپرد. تلفن های همراه آیفون به خاطر یکنواختی تجربه کاربری کمی بهتر می باشند، اما به کار بردن خصوصیات آن ها نیز برخی اوقات زیاد سرراست نمی باشد. ولی چه راه حلی برای این وضعیت وجود دارد؟ در جواب به این سوال باید گفت که ساده تر کردن تجربه کاربری این موبایل ها.

ساده‌ سازی آیفون

تنظیمات امنیتی

برای تمامی ما اتفاق افتاده است که رمز عبوری که گذاشته ایم را فراموش کرده باشیم، ولی امکان دارد این موضوع برای افرادی که سن بالاتری دارند بیشتر اتفاق بیفتد. با توجه به این، بهترین راهکار استفاده از Touch ID یا Face ID در آیفون X است.

(Settings > Touch ID & Passcode)  این قسمت نگرانی از فراموش کردن رمز عبور را از بین می برد.

گزینه «یافتن آیفون من» (Find My iPhone) به عنوان یکی دیگر از مواردی است که فعالسازی آن درون تلفن های همراه استفاده کنندگان با سن بالاتر می ‌تواند خیلی مثمر ثمر باشد. نه ‌تنها به خاطر گم ‌شدن تلفن همراه، بلکه حتی برای امکان پیدا کردن خود شخص برای افرادی که از لحاظ حافظه امان دارد دارای مشکلاتی باشند. این تنظیم در iOS 11 در قسمت پروفایل و درونiCloud قرار دارد.

برای آن دسته از افرادی که مشکلات پزشکی دارند، اپل کارتی به نام Medical ID یا شناسنامه پزشکی در اپ Health در نظر گرفته است که افراد می ‌توانند شرایط خود، گروه خونی، شماره تماس ضروری و موارد دیگر را درون آن اضافه نمایند. اتفاق خوب در مورد این شناسنامه آن است که بدون باز کردن قفل صفحه تلفن همراه می توان آن را مشاهده نمود که برای موارد اورژانسی می ‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

تنظیمات حسی!

ضعیف تر شدن حواس شنوایی و بینایی با بالاتر رفتن سن یک امر طبیعی به حساب می آید و این موضوع در دو مورد خود را نشان می ‌دهد: سختی در خواندن نوشته های روی صفحه موبایل و خیلی سخت شنیدن صدای آلارم یا زنگ تلفن همراه.

برای مشکل بینایی، به قسمت تنظیمات رفته و به گزینه Display & Brightness بروید و در بخش اندازه متن (Text Size)، اندازه آن را به مقداری افزایش دهید که برای شما مناسب است. همچنین می توانید گزینه متن بولد را هم فعال نمایید. اگر درشت ترین اندازه هم کافی نبود، در قسمتAccessibility زیرمجموعه تنظیمات عمومی (General) یک گزینه به نام Larger Text برای بزرگ ‌تر کردن اندازه نوشته ها وجود دارد.

صدای زنگ را هم در قسمت Sounds می ‌توانید بالاتر ببرید. این را هم به یاد داشته باشید که بعضی از افراد امکان دارد به‌ صورت تصادفی با فشار دادن دکمه ولوم پایین، صدای زنگ آیفون را خاموش کنند. برای این که از این اتفاق جلوگیری نمایید، می ‌توانید علامتChange with Buttons را که در زیر درجه صدا است را غیر فعال کنید.

تنظیم اپ‌ ها، سایت‌ها و مخاطبان

تعدادی از برنامه ‌های گوناگون به ‌صورت پیش ‌فرض بر روی آیفون نصب می باشند که از خیلی از این برنامه ها به ندرت استفاده می شود. خوشبختانه باید بگوییم که در iOS  نسخه ۱۱ اپل امکان پاک کردن این برنامه ها برای کاربر وجود دارد. اگر می خواهید صفحه اصلی تلفن همراه خود را مقداری خلوت ‌تر کنید، می ‌توانید برنامه هایی مانند iMovie، Numbers و Stocks را حذف نمایید.

اگر فردی که از این تلفن همراه استفاده می کند اهل وب گردی و اینترنت باشد، احتمالاً به جای وب گردی جوان‌ ترها، سایت‌ های مشخصی را به صورت مستمر چک می ‌کند. اگر می خواهید به راحتی به این سایت ‌ها دسترسی داشته باشید، فقط کافی است این سایت ها را در مرورگر سافاری باز کنید و سپ از آن از طریق منوی Share، افزودن به صفحه اصلی (Add to Home Screen) را انتخاب نمایید.

یکی از بخش های مهم و کاربردی تلفن همراه که استفاده از آن برای افراد با سنین بالاتر می ‌تواند مقداری سخت باشد، قسمت مخاطبان و تماس است. در این قسمت می ‌توانید افراد نزدیک تر خانواده را به قسمت Favorites اضافه نمایید و (با زدن علامت +) تا تماس با آن ها آسان تر شود.

ساده ‌سازی اندروید

لانچر و حالت ساده

ثابت شده است که لانچر اندروید تأثیر خیلی خوبی در تجربه استفاده از آن دارد و اگر خواسته باشیم که یک موبایل اندرویدی را برای افراد با سنین بالاتر ساده کنیم، می بایست از این ‌جا آغاز کنیم. در بعضی از موبایل های اندرویدی به ‌صورت پیش ‌فرض حالتی به نام «حالت ساده» (Easy Mode) در نظر گرفته شده است که در واقع برنامه های اضافی و شلوغ را پاک کرده و گوشی را به صورتی ساده و خلوت در اختیار استفاده کننده قرار می دهد.

معمولاً این گزینه را در قسمت شخصی ‌سازی (Personalization) می توانید بیابید. اگر این حالت را در گوشی خود پیدا نکردید، می توانید به جای آن از لانچرهای ساده دیگری استفاده نمایید. Necta و Wiser دو لانچری می باشند که برای این کار طراحی شده اند و با یک محیط ساده، برنامه ها و تنظیمات اصلی را در دسترس قرار می دهند. بعد از نصب هر کدام از این لانچرها،‌ فقط کافی است دکمه صفحه اصلی یا همان خانه تلفن همراه را بزنید و این لانچر را انتخاب نمایید. گزینه «همیشه» را هم انتخاب کنید تا این لانچر به‌ صورت پیش‌ فرض فعال سازی شود.

کیبورد

تایپ با کلیدهای ریز کیبورد تلفن های همراه هوشمند برای افراد با سن بالاتر زیاد راحت نیست.

Huge Keyboard همان‌ گونه که از اسم آن مشخص است، کیبوردی با کلیدهای خیلی بزرگ است که امکان تغییر اندازه و شخصی ‌سازی را هم دارد. MessageEase کیبوردی است که با ظاهرعجیبش شما را به یاد دوران موبایل های نوکیا می ‌اندازد! که البته با کلیدهای بزرگش به هیچ عنوان بد نیست. کیبوردهای دیگر مثل ۱C Big Keyboard یا Big Button Keyboard هم با نگه داشتن ساختار کیبوردهای استاندارد، تایپ را با کلیدهای بزرگ راحت تر می ‌کنند.

تنظیمات امنیتی و سلامتی

در تلفن های همراه اندرویدی جدید هم می‌ توانید شیده باز کردن قفل صفحه را بر اساس سنسور اثر انگشت تنظیم نمایید تا دیگر نیازی به به خاطر سپردن پسورد تلفن همراه نباشد. این مورد را از قسمت Security یا Lock Screen در موبایل انجام دهید. اگر این اضطراب را دارید که تلفن همراه خود را گم کنید، برنامه Find My Device  را که خود گوگل ارائه داده است را نصب کنید تا با متصل کردن آن به اکانت گوگل خود به آسانی بتوانید مکان تلفن همراه خود را پیدا کنید.

همچنین این برنامه دارای قابلیتی است که اگر تلفن همراه نزدیک است، با پخش صدایی مکان خود را اعلام کند! در زمینه سلامتی هم گوشی های همراه جدید معمولاً به ‌صورت پیش‌ فرض نرم افزاری با عنوان Health یا شبیه به آن را در خود دارند که به کمک داده‌ های دریافتی از سنسور ضربان قلب یا قدم ‌شمار، یک پروفایل برای بررسی سلامتی کاربر خود درست می ‌کنند که برای افراد با سنین بالاتر می تواند مفید باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *