#


اثرات سرعت رم بر کارکرد کامپیوتر چه مقدار می باشد؟

حافظه رم
7 دسامبر 2017 بدون نظر 1599 بازدید

اثرات سرعت رم بر کارکرد کامپیوتر چه مقدار می باشد؟

اثرات سرعت رم بر کارکرد کامپیوتر چه مقدار می باشد؟

وقتی از کامپیوتر صحبت به میان می آید، نا خواسته فکر می کنیم اعداد و ارقام مربوط به پردازنده، گرافیک و رم می بایست زیاد باشند تا آن کامپیوتر، قدرت و کارایی بیشتری داشته باشد. ولی آیا واقعاً این طور می باشد؟

یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین فاکتورها در انتخاب رم برای کامپیوتر، سرعت آن می باشد. ولی سرعت رم واقعاً چه معنایی می دهد و مهم تر از آن، چگونه می توان این مشخصه را در زمان خرید کامپیوتر در نظر داشت؟

معنای رده‌بندی‌های مختلف سرعت رم چیست؟

حافظه رم

حافظه رم

به طور خلاصه، سرعت رم به معنی حجم انتقال داده در یک تایم معین است. هر چه این عدد بیشتر باشد، به این معنی می باشد که حافظه ی رم با سرعت بالاتری می تواند اطلاعات را وارد خود نماید و منتقل کند. فرمول نمایش سرعت در ورژن‌های مختلف DDR تفاوت‌های کمی دارد.

 

این عدد نشان دهنده ی سرعت کلاک نیست و مجموعه ای از اطلاعات سخت افزاری را در یکدیگر ادغام می کند و نتایج کلی را نمایش می دهد. ولی این عمل، صورت کلی مسأله را تغییر نمی دهد، هر چه بیشتر باشد، یعنی سرعت بیشتر می شود.

همه چیز تا به این جا ساده به نظر می رسد. اوضاع زمانی پیچیده تر می شود که تعدادی رده بندی و اصطلاح تخصصی دیگر هم روی رم نوشته می شود. تقریباً در بیشتر موارد سرعت رم با استفاده از عبارت DDR مشخص می شود. همچنین امکان دارد استانداردهایی مانند PC2/PC3/PC4 را مشاهده کنید. معمولاً این عبارات بعد از استاندارد مربوط به نسل سخت افزار نوشته می شوند؛ DDR3 1600 RAM همان PC3 12800 است و DDR4 2400 RAM همان PC4 19200 و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.

دلیل این چنین استانداردهای دوگانه ای به مدل ساختار بایت و بیت در واحد داده ها بر می گردد.یک بایت برابر با هشت بیت است. بنابر این اگر عدد نخست DDR 1600 باشدکه با واحد میلیون بایت در ثانیه سنجیده می شود، عدد دوم PC3 12800 خواهد بود که واحدش میلیون بیت بر ثانیه است. ۱۲۸۰۰ را اگر بر ۸ تقسیم کنیم به عدد ۱۶۰۰ خواهیم رسید. با توجه به این می بینیم که یک عبارت ثابت را با دو استاندارد متفاوت عنوان می کنند. برای این که سر در گم نشوید بهتر می باشد که معیار را همان DDR2/3/4 قرار دهید.

حافظه رم

حافظه رم

تایمینگ رم به چه معنا است؟

علاوه بر رده بندی سرعت، بر روی حافظه های رم عددهای دیگری را هم مشاهده خواهید کرد که به تایمینگ آن مربوط می شود. این اعداد قالبی مشابه ۵-۵-۵-۱۵ یا ۸-۸-۸-۲۴ دارند. این رده‌بندی مربوط به مبحث های تخصصی و پیشرفته در زمینه علوم داده می شود که در این مطلب به صورتی ساده به آن اشاره خواهیم نمود. پس پیش از هر چیز این را بدانید که به اعدادی که یادآوری شد Latency می گویند.

Latency این را نشان می دهد که رم با چه سرعتی می تواند به سخت افزار خود دسترسی پیدا کند. هر چه این سرعت کم تر باشد بهتر است و نشان می دهد دسترسی به اطلاعات راحت تر و سریع تر انجام می پذیرد.

طبیعی می باشد که هر چه Latency بالاتری داشته باشید، قیمت رم شما هم گران تر خواهد بود. این فاکتور به همراه سرعت کلاک رم، قابل دست کاری می باشند و گاهاً می شنویم که کاربران حرفه ای همین کار را انجام می دهند.

این‌ها چه تأثیری روی کامپیوتر شما خواهند داشت؟

باید صادقانه بگوئیم که زیاد تاثیری ندارد. با این که فاکتورهای ذکر شده سرعت کامپیوتر شما را بالاتر خواهند برد؛ ولی این افزایش به اندازه ای نخواهد بود که محسوس باشد و از مبلغ اضافه ای که پرداخت کرده اید راضی شوید.

شاید داشتن رم پر سرعت تر در تعدادی از بنچمارک‌های تخصصی، کامپیوتر شما را پیش بیندازد، ولی وقتی حرف از کارایی بالا جهت استفاده های عادی می شود، تنها عامل ملموس و موثر، داشتن رم بیشتر خواهد بود.

حافظه رم

حافظه رم

پس اگر تصمیمی برای خرید حافظه رم گرفته اید و میان دو نمونه ۸گیگابایتی DDR4 با سرعت ۳۲۰۰ یا مدل ۱۶ گیگابایتی DDR4 با سرعت ۲۴۰۰تردید دارید، بی تردید به سراغ گزینه ی دوم بروید.

هنگام خرید رم همیشه حافظه بیشتر را ملاک قرار دهید

این نکته را همیشه مورد توجه قرار دهید که حافظه کارت گرافیکی، قسمت جدا نشدنی از آن می باشد که بعد از خرید دیگر قابلیت ارتقاء را ندارد. پس این مورد را هم همیشه توجه داشته باشید که در زمان خرید، بیشترین حافظه رم را بخرید نه سریع ترین.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *