#


کار آفرینی با ایده استارتاپ GeoOrbital در بوستون آمریکا

دوچرخه الکترونیکی
1 جولای 2017 بدون نظر 1315 بازدید

کار آفرینی با ایده استارتاپ GeoOrbital در بوستون آمریکا

کار آفرینی با ایده استارتاپ GeoOrbital در بوستون آمریکا:

به تازگی یک استارتاپ کار خود را در بوستون آغاز کرده که همه سرمایه خود را از طریق پول مردم تامین کرده و بسیار در کار خود موفق شده است.

ایده های نو برای گسترش کار،دوچرخه های الکترونیکی:

کار این استارتاپ که نامش GeoOrbital است تولید چرخ هایی است که توانایی این را دارد که در مدت زمان کمتر از ۶۰ ثانیه یک دوچرخه را تبدیل به دوچرخه ی الکترونیکی کند.
در وب سایت کیک استارتر این استارتاپ یکی از موفق ترین شرکت های جذب سرمایه از طریق سرمایه مردم است.
کیک استارتر همیشه از ایده های نو برای گسترش کار خود استفاده می کند و از آنها برای جذب سرمایه استفاده می کند.یکی از دلایل موفقیت این استارتاپ حمایت سرمایه گذاری فردی و مردمی است.

جذب سرمایه از طریق مشارکت مردمی:

بنیان گذار و مدیر عامل این استارتاپ مایکل بورتف است که یک کارآفرین سریالی است،این کارآفرینان افرادی هستند فقط به دنبال ارائه ایده های جدید هستند ولی خود آن را اجرا نمی کنند و مسئولیتش را به کس دیگری واگذار می کنند.
بورتف سرمایه خود را از طریق مشارکت مردمی تامین می کند و علاقه ای به جذب سرمایه از طریق روش های سنتی ندارد.در ادامه بخش هایی از مصاحبه او را اورده و بیشتر با او و اهدافش آشنا میشویم.

منابع شما برای جذب سرمایه بعد از راه اندازی استارتاپ چگونه تامین شد؟

مایکل بورتف:ما کار خود را با بودجه کمی آغاز کردیم و حتی برای تحقیق هم بودجه کافی نداشتیم و برای دو سال در حال تولید نمونه های اولیه بودیم و امکانات زیادی نداشتیم.این درحالی است که شرکت های تولید کننده سخت افزار با بودجه بالاتری کار خود را شروع می کنند و پول زیادی برای بخش تحقیق و توسعه ی خود خرج می کنند.

پول زیاد باعث موفقیت نمی شود حتی ممکن است مانع موفقیت باشد:

اما ما به ایده مان عشق داشتیم و افرادی بودیم که فقط کارمان مهم بود و پول برایمان اهمیتی نداشت.فقط با عشق در مورد آینده کارمان صحبت می کردیم .من قبلا هم ۳شرکت را اندازی کرده ام و طبق تجربه میدانستم که سرمایه زیاد چندان خوب نیست زیرا در آن صورت شما دیگر علاقه و شور وشوقی به ادامه دادن ندارید و کارمندانتان نیز افراد معمولی خواهند بود نه افرادی که برای موفقیت خود و شرکتشان تلاش کنند.پس پول زیاد باعث موفقیت نمی شود بلکه ممکن است مانع آن باشد.با این شرایط ما یاد گرفتیم که صرفه جویی کنیم و افرادی با ما همکاری کنند که به فکر بهتر کردن اوضاع برای ما و مشتریان باشند.بعد از چند سال با این منوال کمی سرمایه جمع کردیم و تعدادی سرمایه گذار جذب کردیم که کمک بسیاری به ما کرد.

بعد از راه اندازی شرکت بدون سرمایه خارجی توانستید کمپین موفقی در کیک استارتر داشته باشید؟

مایکل بورتف:بله،ما ابتدا به توسعه محصولات خود پرداختیم سپس در ماه می سال ۲۰۱۶ در کیک استارتر شروع به فعالیت کردیم و بسیار موفق بودیم و در عرض۴۵ روز ۱.۲۶ میلیون دلار سرمایه از ۱۶۰۰ حامی جمع آوری کنیم.فروش دوچرخه ما ۱۴۰۰ عدد بود و تبدیل به یکی از موفق ترین استارتاپ ها شدیم.

چه کار متفاوتی باعث موفقیت شما در کیک استارتر شد؟

مایکل بورتف:باید یک نابغه باشید تا چنین کاری را انجام دهید.۱۰۰ نفر را در نظر گرفته و فقط ۱ نفر را این بین انتخاب کنید؛این فرد نسبت به سایرین ویژگی های بسیار متفاوتی خواهد داشت.اما اگر خواهان داشتن یک شرکت موفق هستید باید بتوانید از بین این ۱۰۰ نفر فردی راانتخاب کنید که بیشتر از سایرین به کار خود ایمان داشته باشد.

حرف تمام فضاهای مشارکت در سرمایه گذاری و یا افراد متخصص این است که باید برای فروش محصول خود از اینترنت استفاده کنید.محصول شما هرچه که باشد از چاقو،فنجان،اجاق گاز تا ماشین و امثال آن فرقی نمیکند اگر ادعای استفاده از تکنولوژی پیشرفته را دارید باید از اینترنت بهره ببرید.من به دنبال فروش محصول مورد علاقه خودم نیستم بلکه هدفم ارائه محصولی است که نیاز مشتری باشد.

همین موضوع باعث شده است تصمیم های شرکت ما از دید سایرین غیر متعارف به نظر برسند.در یک نظر سنجی ما متوجه شدیم ۱ درصد مردم طرفدار اپلیکیشن برای دوچرخه های خود نبودند؛اما تیم ما تصمیم گرفت نظر آنها را محترم بداند چرا که بودجه ما از این طریق تامین میشود.

برای حمایت از استارتاپ خود در کیک استارتر چه اقداماتی در شبکه های اجتماعی انجام داده اید؟

مایکل بورتف:ما محتوای تولیدی خود را در اختیار همه قرار میدهیم و همه اجازه دارند به هر روشی آنها را مورد استفاده قرار دهند.ما از تگ هایی که بگوید این مطالب مال ماست و سایرین نباید از آن استفاده کنند بهره نمیبریم.
به طور مثال بعد از شروع به کار کمپین مان در کیک استارتر ،تک اینسایدر ویدئوی مارا با اضافه کردن موسیقی به آن کمی ویرایش کردو در فیسبوک قرار داد ،که این باعث موفقیت بزرگی برای ما شد این ویدئو توسط ۲۶ میلیون نفر دیده شده و مورد توجه ۱۵۰ هزاذ نفر قرار بگیرد همچنین نیم میلیون نفر آن را به اشتراک گذاشتند.

باتوجه به این که شما قصد فروش سهام خود را دارید ،فرق بین فروش سهام و مشارکت عمومی در کیک استارتر در چیست؟

مایکل بورتف:فروش سهام یک سرمایه گذاری واقعی تلقی میشود.که باعث میشود سرمایه گذاران به جای خرید محصولات صاحب بخشی از شرکت شوند.در حالی که در مشارکت عمومی سرمایه گذاران فقط روی برخی محصولات تخفیف دریافت میکنند. روش فروش سهام ما جز روشهای جدید بوده و پیش از این توسط تعداد اندکی از شرکت ها مورد استفاده قرار گرفته است.

مشارکت همه مردم در استارتاپ ها:

در گذشته سرمایه گذاری روی شرکت های تازه تاسیس فقط توسط افراد سرشناس انجام میشد؛اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و همه افراد قادر به انجام آن هستند.تصور کنید شما نیز قادر به سرمایه گذاری در فیسبوک و توییتر بودید آن هم هنگامی که آنها فقط استارتاپ بودند.پول زیادی از طریق سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی نصیب سرمایه گذاران شد.خرید سهام اجازه سرمایه گذاری به همه افراد را میدهد که نه تنها افراد سرشناس بلکه مردم عادی نیز قادر به مشارکت خواهند بود.

سود دهی شرکت برای همه افراد:

این کار باعث کاهش قدرت تمرکز پول در اختیار افراد سرمایه دار میشود و زمینه سود دهی شرکت برای همه افراد را فراهم میکند. روش های نو باید برای رشد سرمایه منتج از مشارکت مردمی به کار گرفته شود، تا مدیریت بهتری برای شرکت اعمال شود.
عملکرد شفافتر در مدیریت جدید نسبت به مدیریت استارتاپ های سنتی نتیجه بهتری خواهد داد. در این نوع مدیریت همه چیز اعم از حساب و کتاب های مالی، وضعیت رقیبان، نقاط ضعف و قوت خود و دیگران باید مورد توجه قرار گیرد.

شفافیت کامل و نبودن اطلاعات سری در شرکت:

تمام جنبه ها حتی بد و زشت موجود در استارتاپ با شفافیت کامل در اختیار مردم سراسر دنیا قرار داده و در واقع هیچگونه اطلاعات سری و پنهانی در شرکت نگهداری نخواهد شد.
در مدیریت شرکت های مشابه از لحاظ درامد چنین تفکری وجود ندارد چرا که معتقدند با منتشر کردن اطلاعات سری و حساس مزیت رقابتی آنها نسبت به دیگر شرکت ها از دست خواهد رفت. اما باید گفت این تفکری سنتی است و در واقع سودی که از ساخت برند وجود دارد بسیار بیشتر از هزینه ها خواهد بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که در دوره زمانی حاضر راستگویی و شفاف بودن عملکرد در دنیای برند حرف اول را میزند.

از سوی دیگر فروش سهام مساله ای چالش برانگیز در رشد و توسعه شرکت می باشد که در نظر بسیاری از مردم باید از آن اجتناب کرد، در صورتیکه با تنظیم وضعیت و آینده نگری این بهترین راه توسعه است.

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *