#


پاک‌سازی حافظه کش و پاک‌سازی کل دیتا در اپلیکیشن های اندرویدی

پاکسازی حافظه کش و دیتا
18 ژوئن 2017 بدون نظر 1689 بازدید

پاک‌سازی حافظه کش و پاک‌سازی کل دیتا در اپلیکیشن های اندرویدی

پاک‌سازی حافظه کش و پاک‌سازی کل دیتا در اپلیکیشن های اندرویدی:

با وجود مشکلاتی که اغلب در اپلیکیشن های اندرویدی بوجود می آید ما در اینجا به اقداماتی همچون «پاک‌سازی حافظه کش» (ClearCache) و یا «پاک‌سازی کل دیتا» (Clear Data) در اپلیکیشن های اندرویدی می پردازیم که می توانند مشکلات ایجاد شده را در این اپلیکیشن ها رفع کنند.

راه ‌حل اکثر اپلیکیشن های اندرویدی به طور ناباورانه ای همین دو راهکار«پاک‌سازی حافظه کش» (ClearCache) و یا «پاک‌سازی کل دیتا» (Clear Data) می باشد . با اینکه این دوعملکرد ظاهرا شبیه هم هستند اما با یکدیگر تفاوت هایی دارند.در زیر با این دو عملیات ضروری بیشتر آشنا می شویم.

پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن یا Clear App Cache در دستگاههای اندرویدی :

حافظه کش برای افزایش سرعت دستگاه  و کاهش مصرف منابع پردازشی و برای اینکه نیازی دریافت داده‌های تکراری نباشد بوجود آمده است.کش یا حافظه پنهان که یک فضای ذخیره سازی موقت در دستگاه می باشد  وظیفه نگهداری انواع خاصی از داده‌ را برعهده دارد. شما پس از راه‌اندازی دوباره گوشی، برای اجرای یک اپلیکیشن باید کمی صبر کنید اما اگربخواهید دفعات بعد اینکار را انجام بدهید با سرعت بیشتری روبرو هستید.

اما در واقع چرا این اتفاق می افتد؟ به دلیل اینکه در اجرای اول داده‌های اپلیکیشن در حافظه کش دستگاه ذخیره خواهند شد و  سرعت اجرای اپلیکیشن را پس از بارگذاری اولیه افزایش خواهد داد. همین موضوع در هنگام بازدید از وب‌سایت‌ها نیز اتفاق می‌افتد. به وضوح  می‌توان متوجه شد که وب‌سایت‌ها از دفعات بازدید دوم به بعد با سرعت بیشتری بالا می‌آیند.این سرعت بیشتر به حافظه کش دستگاه برمی گردد.

مرورگر اینترنت هم حافظه پنهان یا کش مخصوص  خود را دارا می باشد و اطلاعات مربوط به وب‌سایت‌هایی که از آن بازدید می‌کنید را در این حافظه ذخیره‌سازی می‌کند. این موضوع به افزایش سرعت عملکرد مرورگر در هنگام مراجعات مکرر به سایت‌های مورد نظرتان خواهد انجامید.

با اینکه سیستم عامل اندروید به طوراتوماتیک داده‌های اپلیکیشن ها را مدیریت می‌کند.اما در برخی مواقع ما با درست اجرا نشدن اپلیکیشن مواجه هستیم . برای حل این  مشکل شما می توانید به صورت دستی عمل پاکسازی حافظه کش را برای بهبود عملکرد اپلیکیشن انجام دهید.

نکته:

زمانی که داده‌های کش یک اپلیکیشن را پاک می‌کنید، فایل‌هایی که به طور موقت در آن‌ ذخیره شده‌اند را از بین خواهید برد. اما باید توجه داشته باشید که انجام چنین عملی،لزوما  عملکرد  دستگاه اندرویدی شما را بهتر نمی‌کند. درضمن ، پس از پاک کردن داده‌های کش در اغلب موارد اپلیکیشن به طور موقت کندتر عمل خواهد کرد.درنتیجه حافظه کش برای عملکرد سریع و بهتر ایجاد شده است.

پاک‌ کردن دیتا اپلیکیشن‌ یا Clear App Dataدر دستگاههای اندرویدی:

با وجود اینکه پاک کردن حافظه کش ریسک بسیار کمتری در تغییر تنظیمات اپلیکیشن مورد نظر دارد، پاک کردن داده یا دیتای اپلیکیشن‌ها (Clear App Data) تنظیمات و اطلاعات اولیه را کاملا حذف خواهد کرد. انجام عمل Clear App Data یا پاک‌سازی دیتا، اپلیکیشن را به حالت اولیه و پیش‌فرض باز می‌گرداند. پس از انجام این کار پلیکیشن به گونه ای  عمل خواهد کرد که  برای اولین بار آن را دانلود و نصب کرده‌ بودید.

برای مثال اگر شما تنظیمات صوتی یک اپلیکیشن را تغییر دهید  و به شکلی که مورد دلخواهتان است شخصی‌سازی کنید ، با پاک‌ کردن حافظه کش، این تنظیمات مورد نظرتان به هیچ وجه تغییر نخواهند کرد و به نوعی حذف نمی‌شوند. اما اگردیتای اپلیکیشن مورد نظر را پاکسازی کنید به احتمال زیاد همه تنظیمات آن به حالت اولیه باز می‌گردند و این موضوع به معنای از دست رفتن شخصی‌سازی‌های دلخواهتان می شود.

پاک‌سازی حافظه کش را در چه مواقعی انجام دهیم؟

با وجود اینکه اغلب اپلیکیشن‌ها با عملکرد درست نیاز ما به پاکسازی حافظه کش را برآورده می کنند اما در بعضی مواقع شرایطی بوجود می آید که مجبور به انجام این کار می شویم .این موضوع بیشتر در اپلیکیشن‌هایی پیش می آید که اطلاعات پرحجم و سنگینی را در حافظه کش ذخیره می‌کنند وفضای بیشتری از حافظه داخلی دستگاهتان را اشغال خواهند کرد.

پادکست‌ها از این دست اپلیکیشن ها هستند . اگر از برنامه های  این چنینی استفاده می‌کنید، با پاکسازی حافظه کش آنها از اشغال زیاد حافظه دستگاهتان جلوگیری کنید .

پاک‌سازی دیتای اپلیکیشن را در چه مواقعی انجام دهیم؟

پاک‌سازی کل دیتا اپلیکیشن‌ها بیشتر مواقع  در شرایطی انجام می‌شود که عملکرد اپلیکیشن اختلال پیدا کرده  یا دچار مشکلات خاصی شده است .این قبیل مشکلات با پاکسازی دیتای اپلیکیشن و بازگرداندن تنظیمات و وضعیت اپلیکیشن به حالت اولیه،ازبین می روند.شما باید توجه داشته باشید که بنا به نیازتان پاکسازی کش یا دیتا را انجام دهید.

 

فرآیند انجام پاک سازی حافظه کش و حافظه دیتا:

چگونگی انجام پاکسازی کش و دیتا با توجه به نوع و مدل گوشی و ورژن سیستم عامل با یکدیگر تفاوت دارد اما در دستگاه های  مجهز به سیستم عامل اندروید آب نبات چوبی مراحل کار به این صورت می باشد:
•  منوی تنظیمات را باز کنید.
• قسمت Apps را انتخاب کنید.
•زبانه All tap را انتخاب کنید.
• اپلیکیشنی که می خواهید داده یا کش آن را پاکسازی کنید را انتخاب کنید.
• گزینه های Clear Cache یا Clear Data را با توجه به نیازتان انتخاب کنید.

آیا اپلیکیشن خاصی وجود دارد که باعث افزایش سرعت دستگاهتان بشود؟

اپلیکیشن‌های زیادی ادعا می کننند که با استفاده از آن‌ها می توان سرعت و عملکرد دستگاهتان راافزایش دهند. اما باید توجه داشته باشید که در بیشتر موارد استفاده از این اپلیکیشن‌ها بی‌فایده و غیر ضروری می باشد.در این اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای وجود دارد که ادعا می‌ کند با انتخاب آن سرعت عملکرد دستگاه شما افزایش خواهد یافت. اما در پلتفرم‌های امروزی اندرویدی (نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید)  این عمل منجر به افزایش سرعت عملکرد سیستم عامل دستگاه نمی‌شود و کاملا غیر ضروری محسوب می شود.

پاکسازی حافظه کش در اولویت می باشد:

در آخر برای بازده بهتر دستگاه شما، حافظه کش یا دیتا اپلیکیشن‌ها باید با توجه به نیاز شما پاکسازی بشود و در واقع هر کدام در مواقع و اهداف خاصی بازده بهتری خواهند داشت. اما در بیشتر مواقع پاکسازی حافظه کش برای حل مشکلات ایجاد شده در عملکرد یک اپلیکیشن در اولویت قرار دارد.و  اگر با انجام این عمل مشکل بوجود امده رفع نشد در آنصورت می‌توانید از گزینه پاک‌سازی دیتا اپلیکیشن که منجر به پاکسازی و حذف تمام فایل های ذخیره شده در اپلیکیشن می شود،استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *