#


فیلترینگ و جایگاه آن در فضای اینترنتی

فیلترینگ
11 اکتبر 2017 بدون نظر 2065 بازدید

فیلترینگ و جایگاه آن در فضای اینترنتی

فیلترینگ و جایگاه آن در فضای اینترنتی

برای آنکه با فیلترینگ آشنا شوید باید ابتدا معنای آن را بدانید و فیلترینگ عبارت است از اینکه ایجاد مانع و محدودیت برای کاربران اینترنتی تا نتوانند به راحتی به تمام سایت ها و وبگاه هایی که از نظر مسولان فرهنگی و سیاسی در هر کشوری مناسب نیست دست پیدا کنند.

هر حکومتی به راحتی می تواند سطح ومصداق های فیلتر کردن و سیاست هایی که برای اعمال فیلترینگ لازم است را تعیین کرده و به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی اعلام کند تا برنامه فیلتر کردن را در سایت ها و وبگاه های مورد نظرشان اعمال کنند.

فیلترینگ

فیلترینگ

دلایل پدیداری فیلترینگ

در کشورهای مختلف جهان به دلایل بسیاری عمل فیلترینگ سایت ها و وبگاه ها انجام می شود که مهمترین آن ها عبارتند از دلایل سیاسی و امنیتی و اجتماعی و اخلاقی که با توجه به آن ها سایت ها و وبگاه هایی که خلاف جریان حاکم عمل می کنند مورد فیلترینگ قرار می گیرند.

به خاطر پهنه وسیعی که در دنیای اینترنت به وجود آمده موجب شده که بخش عظیمی از اطلاعات بی هیچ محدودیتی و بسیار بیشتر از مرز های جغرافیایی در تمام کشورهای دنیا پخش شودو به گونه ای سریع و قابل توجه به یک سامانه ارتباطی که اطلاعات را در اختیار مردم قرار می دهد تبدیل شده و فعالیت کند.

در سال های اخیر به قدری استفاده از مطالب اینترنتی اعم از متن و عکس و داده های گرافیکی زیاد شده و تعداد کاربران اینترنتی افزایش یافته که در این بین اطلاعات زیان بار و مخرب هم توانسته اند در سایت ها قرار بگیرند. وجود این اطلاعات مخرب باعث می شود که افراد بسیاری بتوانند زمینه های سوءاستفاده را فراهم کرده و به اشکال گوناگون از افراد سوءاستفاده کنند.

از آنجا که در سایت های مختلف هرزهنگاری های بسیاری در زمینه سوءاستفاده جنسی کودکان و نشرو ارائه روش های خشونت بار و معامله و خرید و فروش مواد مخدر و موارد دیگری مشابه این باعث شده که حکومت ها تصمیمات ویژه ای را برای فیلتر کردن این سایت ها در نظر بگیرند. یکی دیگر از دلایلی که حکومت های مختلف را مجبور به اعمال فیلترینگ کرده این است که گروه های تروریستی بسیاری نتوانند از اطلاعات محرمانه و مهم هر نظام و سیاستی باخبر شوند.

هر کشوری با توجه به خط مشی های سیاسی و فرهنگی خود در مورد سایت ها و انجام فیلترینگ تصمیمات خاص خود را اتخاذ می کنند که با کشور و حکومت دیگر تفاوت دارد. بعضی از کشورهای غربی بیشتر به خاطر سوءاستفاده نکردن از اطلاعات شخصی و خصوصی افراد و حتی ممانعت از منتشر کردن تصاویر جنسی کودکان تاکید بیشتری در فیلتر کردن سایت های مخرب دارند. قوانین فیلترینگ این کشورها بسیار با قوانینی که در کشوررهای شرقی و مذهبی وجود دارد متفاوت است و این کشورهای شرقی بیشتر بر فیلترینگ ترویج افکار وعقاید سیاسی در شبکه های اینترنتی تاکید دارند و هرگونه صحبت و ابراز عقیده ای در این خصوص می تواند موجب فیلتر کردن سایت مزبور شود.

فیلترینگ

فیلترینگ

نکات مثبت در فیلترینگ

شاید برخی گمان کنند که فیلترینگ یک کار بیهوده به شمار می رود و باید آزادی اندیشه در هر کشوری رواج داشته باشد ولی فیلترینگ مزایای بسیاری نیز دارد که عبارتند از جلوگیری از رشد سریع فساد های اخلاقی در اجتماع، پیشگیری از کلاهبرداری هایی که به وسیله اینترنت صورت می گیرد، جلوگیری از رواج و انتشار اطلاعات و مطالب غلط و غیر ضروری در دنیای مجازی و همچنین ممانعت از ضربه های اقتصادی که ممکن است از سوی افراد فرصت طلب به نهاد ها و سازمان های حکومتی وارد بشود.

این موارد می تواند فیلترینگ را یک برنامه کاربردی در جامعه نشان دهد و باعث شود افراد و کاربران فضای اینترنتی به راحتی و با اطمینان از امنیتی که وجود دارد کارهای خود را در دنیای اینترنت انجام دهند.

نکات منفی فیلترینگ

فیلترینگ علاوه بر مزایا و نکات مثبتی که دارد می تواند نکات منفی و معایبی نیز داشته باشد که عبارتند از کاهش سرعت اینترنت و ُایجاد اختلال در زمان کاربران اینترنتی و افراد تحصیلکرده می شود و در زمینه فناوری اطلاعات ضعف و کاستی پدیدار می شود و کاربردی که در دنیای تجارت دارد را از بین می برد.

فیلترینگ

فیلترینگ

فیلترینگ باعث می شود که بسیاری از سایت ها و وبگاه های علمی به خصوص سایت های پزشکی بدون هیچ علت و دلیل خاصی فیلتر شوند و حرمتی که قانون در بین افراد دارد را از بین برده و قبح قانون شکنی را نیز در جامعه خدشه دار می کند.
فیلترینگ باعث می شود اطلاعاتی که در سراسر جهان ردو بدل می شود کاهش یافته و هزینه های زیادی را شامل می شود و وقت بیشتری را از کاربران تلف می کند. این عمل باعث می شود سودجویان به راحتی بتوانند امنیت اطلاعات را بکاهند و در بسیاری از مواقع اطلاعات مهم و ضروری در جامعه امکان نشر و تبلیغ پیدا نکنند.

به طور کلی فیلترینگ می تواند در هر جامعه ای هم به صورت مفید عمل کرده و یا حتی باعث شود افراد ناراضی زیادی از آن شکایت داشته باشند. فیلترینگ در هر کشوری با توجه به نظامی که در آن کشور حاکم است فعالیت کرده و می تواند موجب بهبود شرایط کاربردی اینترنت شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *