#


دلیل پر شدن بی‌دلیل و ناگهانی درایو Cویندوز و راه درست کردن آن

درایو c
12 دسامبر 2017 يك نظر 4463 بازدید

دلیل پر شدن بی‌دلیل و ناگهانی درایو Cویندوز و راه درست کردن آن

دلیل پر شدن بی‌دلیل و ناگهانی درایو Cویندوز و راه درست کردن آن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فضای خالی درایوی که سیستم عامل ویندوز در آن نصب شده یا درایو Cبدون هیچ دلیلی کم می شود. شما هیچ فایل اضافی را در درایو  C ذخیره نکرده اید و کلیه ی فایل های خود شامل: عکس‌ها، بازی‌ها، ویدئوها و… را در درایو های دیگر قرار می دهید. احتمال دارد سنگین ترین برنامه هایی که نصب کرده اید، کل آن ها بیشتر از پنج گیگا بایت فضا را در درایو ویندوز اشغال نکرده باشد، ولی واقعاً علت این موضوع چه می باشد و با چه راه حلی می توان آن را برطرف نمود؟

درایو c

درایو c

چند طریق گوناگون جهت افزایش فضای خالی وجود دارد که می بایست به آن ها توجه داشته باشید:

۱.هر فایلی را که از درایو ویندوز پاک می کنید، در ابتدا وارد Recycle Bin و یا به اصطلاح”سطل آشغال ویندوز” می شود. توجه نمایید که هنوز این فایل ها از کامپیوتر شما پاک نشده اند. به طور مثال یک بازی ده گیگا بایتی را به طریق دستی از یکی از درایوهای ویندوز پاک نموده اید و زمانی که فضای موجود در درایو را نگاه می کنید، متوجه خواهید شد که هنوز هیچ فضایی از درایوی که بازی را از آن پاک کرده اید کم نشده است. پس همیشه به یاد داشته باشید که Recycle Bin را خالی نگه دارید.

۲.تعداد زیادی از کاربران نمی دانند که محیط میزکار یا Desktop کامپیوتر، قسمتی از درایوی می باشد که ویندوز در آن نصب شده است و اگر فایلی را در این قسمت قرار دهید، فضایی از درایو ویندوز را به خود اختصاص می دهد. پس این موضوع را هم همیشه به یاد داشته باشید که فایل های با حجم زیاد مانند بازی ها و ویدئوها را از این قسمت انتقال دهید.

درایو c

درایو c

۳.اگر شما زیاد وب گردی می کنید می بایست این را بدانید که هر سایتی را که باز می کنید، اطلاعات آن در قالب Cache، در درایوی که ویندوز در آن نصب گردیده، ذخیره می شود. اگر از نرم افزارهای بهینه ساز استفاده می کنید، به طور حتم متوجه این مورد و پاک سازی Cache مرورگرها توسط این نرم افزارها خواهید شد.

اما هنوز هم مشکل وجود دارد و فضای خالی ویندوز، خیلی کم تر از چیزی که وجود دارد نشان داده می شود؟

به احتمال زیاد با این چنین حالتی رو به رو می شوید، نخست وارد درایو ویندوز شده و به زدن هم زمان دکمه‌های Ctrl+A، تلاش می کنید حجم کلیه ی فایل های فولدر خود را مشاهده نمایید. وقتی این حالت پیش می آید (اگر فکر کنیم که درایو ویندوز شما، صد گیگا بایت ظرفیت دارد)، شاید با چهل گیگا بایت از اطلاعات طرف باشید و با خود بگویید که باید مقدار شصت گیگا بایت فضای خالی وجود داشته باشد ولی زمانی که مقدار فضای موجود را از راه خود ویندوز نگاه می کنید، فقط ده گیگا بایت فضای خالی وجود داشته باشد!

در این حالت است که هیچ کدام از روش های بالا جواب نمی دهد و می بایست شما با مفهومی با نام “Shadow Storage” یا “فضای سایه” رو به رو شوید. این فضا که توسط فایل‌های ویندوز اشغال می گردند، در قسمت “Computer” و زیر هر درایو نشان داده می‌شوند ولی زمانی خوتان به سراغ برنامه های نصب شده می روید، نمی توانید با حجم اطلاعات این چنینی مواجه شوید.

درایو c

درایو c

ولی علت این موضوع چه می باشد؟

علت این موضوع، وجود تعداد بسیار زیادی فایل های پشتیبان و بکاپ ویندوز می باشد که در قالب نقاط Restore Points یا نقاط بازیابی ذخیره می گردند. اگر دل تان می خواهد با این ویژگی منحصر به فرد ویندوز آشنا شوید، مطلب “قابلیت‌های Refresh، Reinstall، Restore و Reset در ویندوز چه می باشند و در چه موقعی باید از آن ها استفاده نمود را مطالعه نمایید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *