#

انواع-پله
5 نوامبر 2018 بدون نظر 2781 بازدید

انواع پله

راحتی و زیبایی پله در طراحی آن بسیار مهم است. به طور کلی پله ها به دو بخش شکل ظاهری و دیگری مصالح مصرفی مورد نظر در پله تقسیم کرد.

1-پله های مستقیم

از معنای لغوی آن کاملا مشخص است که پله ایست که در مسیر خود هیچ پیچی ندارد در نتیجه فضای بیشتری را اشغال می کند و معمولا این پله ها در فضاهایی در نظر گرفته می شوند که کمبود جا وجود نداشته باشند. پله های مستقیم خود تقسیم بندی های داخلی دارند به طور مثال پله های مستقیم یک طرفه این پله ها طول زیادی را اشغال می کنند و هیچ شکستگی را در مسیر ندارند. اگر ارتفاع فضای مورد نظر از 75/2 متر بیشتر باشد طی این مسیر بسیار خسته کننده خواهد بود به همین دلیل از پاگرد برای رفع خستگی استفاده می شود که این عامل باعث می شود انواع پله مانند پله دو طرفه با پاگرد وسط ، پله دو طرفه با سه بازو و پاگرد وسط ، پله سه طرفه با سه بازو و دو پاگرد را بوجود می آورد.

2-پله های پیچی

این نوع پله ها در کمتر کردن فضای اشغالی توسط پله بسیار کمک می کنند. پله پیچ قائم کمترین فضا را در بر می گیرند اگر در فضای منزلی که به صورت دوبلکس طراحی شده، می خواهید کمترین جا را به پله اختصاص دهید و زیبای یک پله خوب را داشته باشید می توانید از پله های پیچی قائم استفاده کنید.
پله پیچ تزیینی از انواع دیگر پله های پیچی هستند. این نوع پله را می توان زیا ترین نوع پله دانست که برای ساختمان های مجلل و بزرگ ساخته می شود. فضا را بسیار شیک و لوکس می کند.

راه هایی که می توان پله ها را زیباتر کرد:

-استفاده از متریال چوب برای پله ها که در بسیاری از اماکن مانند هتل ها در قسمت وسط بر روی آن موکت می اندازند که هم رفت و آمد را سهل تر کند و هم زیبایی به محیط می بخشد.

-اگر می خواهید در فضای پله ها تنوع ایجاد کنید می توانید از باکس ها و یا جعبه های بتنی که به دیوار وصل می شوند استفاده کنید و روی آن را با قطعات چوبی بپوشانید. این راه پله ها از نظر جلوه بصری بسیار زیبا هستند و مناسب مکان هایی هستند که طراحی مدرن دارند. این راه پله ها به دیوار جانبی یشان حائل می شوند.

-نورپردازی پله هم کم هزینه است و هم جلوه زیبایی را به پله ها می دهد. حس اطمینان را به ناظر القا می کند.
– راه پله های شیشه ای که از سه لایه سکوریت یا همان شیشه های نشکن درست می شود بسیار زیبا هستند و استفاده از این پله ها محیط را سبکتر می کند.

اجزاء پله

1- ارتفاع پله

عموما در ساختمان های مسکونی ارتفاع پله را بین 19-17 سانتی متر در نظر می گیرند.برای این که بدانید تعداد پله نسبت به ارتفاع یک فضا چقدر است باید ارتفاع را تقسیم بر ارتفاع یک پله کنید تا تعداد پله ها را بدست آورید. به طور مثال ارتفاع 340 سانتی متربا پله با ارتفاع 17 سانتی متر 20پله باید طراحی شود.

2- کف پله

اندازه کف پله هم یک عددی بین 35-30 سانتی متر باید باشد.

3-پیشانی پله

صفحه ی عمودی که دو کف پله را به هم وصل می کند را پیشانی پله می گویند.

4-لب پله

پیش آمدگی پله که باعث بزرگتر نشان دادن پله می شود، لب پله می گویند.

5-شیار کف پله

در قسمت کف پله در راستای عرض پله شیاری را بوجود می آورند که مانع از لیز خوردن بر روی پله می شود.

6- زاویه شیب پله

زاویه ای که پله با خط افق ایجاد می کند زاویه شیب پله نامیده می شود. زاویه شیب پله رابطه ی مستقیمی با ارتفاع پله دارد.

7-پاگرد

فاصله ما بین پله ها که یک مکث ایجاد می کند و برای رفع خستگی ایجاد می شود را پاگرد پله می گویند.

8-نرده پله

نرده پله وسیله ایت که بتوان حین بالا و پایین رفتن از پله به آن اتکا کرد و مانع از سقوط از پله می شود.

9-چشم پله

شکاف یا فاصله ایجاد شده توسط دو پله را چشم پله می گویند.

10-دست انداز پله

صفحه و یا نواری که بر روی نرده ها قرار می گیرد تا انسان برای بالا و پائین رفتن از پله بتواند از آن کمک بگیرد.

 

انواع-پله

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *