#


زینت بخشی به باغ و باغچه با به بکار بردن مصالح مختلف

2 ژوئن 2018 بدون نظر 4019 بازدید

زینت بخشی به باغ و باغچه با به بکار بردن مصالح مختلف

استفاده از مصالح مختلف راهی برای تزئین باغ و باغچه

اگر در فصل زمستان بارش برف و باران به مقدار کافی نباشد، گیاهان زودتر به استقبال بهار می روند. بنابراین برای آماده سازی باغ و باغچه نباید منتظر فصل بهار شد بلکه باید یک ماه زودتر اقدام کرد زیرا اگر گلها و گیاهانتان روییده باشند و شما تصمیم به زیباسازی و آماده سازی باغ و باغچه داشته باشید ممکن است صدمه ببینند. دراین مطلب میخواهیم از منظر دیگری به فضاسازی و آماده سازی باغ نگاه کنیم.

منظر بهاری و تابستانه!

گیاهان با توجه به اینکه در چه منظری به کار برده شوند، ویژگیهای متفاوتی دارند. گیاهان گل دار ببشترین زیبایی را بر روی باغ دارند اما انتخاب آنها برای یک باغبان ماهر باید به گونه ای باشد که بین رنگ و بافت گلها و نوع مصالح، هماهنگی وجود داشته باشد.

اثر بخشی مصالح بر باغ!

مصالح همانند رنگ ها بیانگر احساسات متفاوت می باشند و نوع، رنگ و ساختار آن تاثیر بسزایی در القای احساسات دارند. نوع، ساختار و رنگ گل های به کار برده شده بر روی خصوصیات مصالح اثربخش میباشند. برای طراحی باغ و یا باغچه باید تصمیم بگیرید که کدام حس یا ویژگی را میخواهید حس غالب در محیط قرار دهید.

استفاده از چوب

چوب یکی از ارکانی ست که در تمامی فضاهای سبز و محیط های بکر، بکار برده شده است زیرا درخت جزء لاینفک فضای سبز می باشد .

می توان برای القای حس گرما به محیط از مصالح چوبی مثل آلاچیق  و دیوار پوش های چوبی و حتی کف پوش هایی از جنس چوب استفاده کرد اما تاثیر درخت با این مصالح بسیار متفاوت می باشد. اگر به جای چوب، از مواد اولیه ی دیگری مثل پلاستیک استفاده شود از حس بکر بودن و طبیعی بودن آن کاسته می شود اگر چه طول عمرش در فضای باز بیشتر است.

انتخاب رنگ گیاه در منظره ی چوبی!

هرچه رنگ چوب انتخابی تیره تر باشد نیاز است از گل هایی با رنگ روشن تر استفاده شود. مثلا گلهایی که در آنها رنگ آبی روشن و یا سبز روشن وجود دارند در منظره های چوبی بسیار خودنمایی می کنند و فضا را سبز مهیج میکند. برای انتخاب گلها با تنوع فراوانی که وجود دارد جای نگرانی نیست.

اگر رنگ چوب شما به طوسی و یا خاکستری متمایل است بهترین کار انتخاب گلهایتان از رنگ هایی باتناژ صورتی است و یا قرمز وگلبهی هم بکار ببرید تا فضای باغچه تان سبز و صمیمی شود و میتوانید در وسط محوطه ی فضاسازی شده یک دسته گل رز قرمز و یا گلی با رنگ زرشکی پررنگ بکارید تا به محیط انرژی و گرمی ببخشد.

اگر چوب قهوه ای شما بیشتر به تناژ خاکی میخورد بهتر است از گلهایی با تناژ زرد استفاده کنید تا فضای سبز شاد  برای شما خلق شود.

تاثیر سنگ ها

تنوع سنگ ها بسیار بالاست و بر خلاف چوب ها که جزء مصالح گرم هستند، در دسته مصالح سرد قرار می گیرند، به همین دلیل پیشنهاد میشود هنگامی که در طراحی و فضاسازی خود قصد دارید از سنگ استفاده کنید حتما در کنار آن، چوب هم بکار گیرید، مثلا اگر قصد دارید از کف پوش سنگی استفاده کنید بهتر است در وسط آن یک راه یا جاده ی زیبای چوبی هم طراحی کنید. سنگ ها، طرح های گوناگونی دارند، در یک جا میتوان یک فضای سنگی نامنظم، زیبا و به روز خلق کرد و در جای دیگر میتوان کاشی های رنگی منظم را در نمای سنگی به کار برد.

گیاهان و چشم انداز سنگی!

در منظره ی سنگی، طرح، مهمتر از رنگ می باشد و بیشتر جلوه گری میکند. اگر در فضاسازی منظره ی خود از سنگ های کوچکتر استفاده می کنید بهتر است از گیاهانی با برگ های بزرگتر و پهن تر و اگر از سنگ های بزرگ استفاده می کنید، نیاز است گیاهان ظریف تر را بکارید.

منظره ی بتنی!

 امروزه استفاده از بلوک های بتونی رواج زیادی پیدا کرده است زیرا میتوانید به هر شکلی که بخواهید سفارش ساخت آنها را دهید و شاید چون ساخته ی دست بشر است و یا بخاطر جنس آن است که سردترین مصالح موجود در طبیعت به شمار می آید. معمولا بلوک ها ریز بافت هستند، بنابراین درمنظره های بتنی، طرح و رنگ گیاهان به یک اندازه موثرند. در باغچه های بتنی بهتر است گیاهان پهن تر و بزرگتر را در اطراف و انتهای باغچه و گیاهان گل دار را در وسط و جلوی باغچه بکارید.

رنگ گیاهان کاشته شده در چشم انداز بتنی!

از آنجایی که رنگ های مواد بتنی از سفید تا خاکستری تیره تنوع دارد، محدودیتی برای استفاده از رنگ های شاد و روشن وجود ندارد و به راحتی میتوان فضای محوطه را روح بخش و شاد کرد. اگر از حس انرژی زیاد خیلی رضایت ندارید و طبعی آرام دارید از گلهای آبی روشن با تناژ سبز استفاده کنید و زمانیکه خواستید از سردی روحی محیط بکاهید، گیاهانی به رنگ سبز تیره دارای برگ های پهن  بکارید. از انجایی که چشم انداز های بتنی به گونه ای هستند که محدودیت به کارگیری رنگ ها را ندارند، میتوان گیاهانی با رنگ های متنوع کاشت و محیط را تبدیل به یک مخیط شاد کنید.

اگر تنوع زیاد رنگ ها را نمی پسندید پیشنهاد میکنیم گیاهانی در دو رنگ ازتناژهای صورتی و نارنجی و یا زرد و نارنجی بکارید. در مطالب بالا اشاره کردیم که اگر خواهان چشم انداز آرام هستید از ترکیب بتن و گیاهانی با طیف آبی و سبز استفاده کنید. ولی اگر منظره های شاد و رنگارنگ را می پسندید در کنار بتن از گیاهانی با رنگ های گرم استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *