#


دکوراسیون مناسب خانه برای افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند

15 می 2018 بدون نظر 1425 بازدید

دکوراسیون مناسب خانه برای افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند

توصیه هایی که برای چیدمان خانه ی افراد مبتلا به آلزایمر باید بدانید

فکر کنید که به یک اتاق کاملا تاریک و بدون هیچ نوری وارد می شوید و جای کلید برق را هم نمی دانید. در این شرایط شما چه احساسی دارید؟  شرایط وقتی بدتر می شود که فکر می کنید می دانید کلید کجاست اما نمی توانید آن را پیدا کنید.

افسوس که هر روز میلیون ها فرد مبتلا به آلزایمر این حس را تجربه می کنند و از این موضوع عذاب می کشند. از چه راهی می توان به این گونه افراد کمک کرد؟ متخصصان عقیده دارند که با به وجود آوردن تغییراتی در دکوراسیون محیط زندگی این اشخاص می توانیم کاری کنیم که احساسات بهتری داشته باشند و آسان تر با مشکلات ناشی از این بیماری کنار بیایند.

سعی کنید چنانچه در منزل شما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد، دکوراسیون و چیدمان منزل تان را برای سلامتی بیش تر او تغییراتی دهید تا از این طریق بتوان شرایط بهتری را برای زندگی آن ها فراهم کنید.

یک فضای شخصی ایجاد کنید

سعی کنید یک دیوار یا بخشی از منزل را به جایی برای قرار گرفتن عکس های مربوط به گذشته، اشیای خاطره انگیز یا سایر وسایلی اختصاص دهید که به فرد مبتلا کمک می کند هویت یا حس تعلق خاطر در او حفظ شود. می توانید از سرگرمی های مورد علاقه بیمار برای تزیین اتاقش استفاده کنید یا رنگ های دلخواه او را به دکوراسیون جدید راه دهید.

آینه ها را حذف کنید

چنانچه در منزل فرد مبتلا به آلزایمر وجود دارد پیشنهاد می شود که آینه ها را از روی دیوار حذف کنید. به علت اختلالاتی که در ذهن این افراد ایجاد می شود ممکن است که قادر به شناسایی چهره خودشان نباشند، در نتیجه زمانی که در آینه با تصویر خودشان رو به رو می شوند ترس و وحشت به سراغشان می آید و سر در گم می شوند. در اکثر موارد این تغییر در دکوراسیون خانه کاری بسیار ساده است که به سرعت انجام می شود، اما اثرات قابل توجهی در سطح راحتی و آسایش بیمار بر جای می گذارد.

اولویت با مبلمان های راحت است

سعی کنید مبلمان و صندلی های موجود در خانه نرم و راحت باشند و نیز جنس پارچه آن ها به صورتی  باشد که به راحتی پاک شوند. یک پیشنهاد بسیار با اهمیت این است که از قرار گرفتن صندلی فرد مبتلا به آلزایمر در مقابل تلویزیون اجتناب کنید و اتاق نشیمن را به صورتی در نظر بگیرید که بیمار به نشستن در کنار دیگران تشویق شود. پیشنهاد دیگر این است که صندلی های اتاق نشیمن مشرف به فضای بیرونی باشند.

سطوحی با رنگ های متضاد

به وجود آوردن رنگ های متضاد هم در بین اسباب و وسایل از جنس چوب، اثاثیه ی خانه، دیوار ها و همین طور کف زمین به اشخاص سن بالای مبتلا به آلزایمر کمک خواهد کردکه سطوح گوناگون را بهتر شناسایی  کنندو به این ترتیب در تمام قسمت های خانه رفت و آمد ایمن تری داشته باشند. به عنوان مثال توصیه می شود که رنگ ملحفه تخت و پرده با دیوار و کفپوش ها تضاد داشته باشند.

در حمام هم برای این گونه افراد حوله هایی خریداری شود  که رنگشان نسبت به رنگ دیوار کاملا متضاد باشد. در حقیقت درک کردن رنگ ها برای اکثر این افراد مشکل است. به عنوان مثال چنانچه در حمام تمام وسایل کاملا سفید باشد بیمار نمی تواند شناسایی کند که وان یا روشویی در کجا قرار گرفته اند یا برای رسیدن به شیر آب چند قدم باید بردارد.

به نورپردازی توجه داشته باشید

بهتر است جایی را برای افراد مبتلا به آلزایمر انتخاب کنید که به اندازه ی کافی نور داشته باشد تا بیمار در طول روز نور کافی را دریافت کند. در صورت لزوم با عوض کردن پرده ها نور زیاد تری را به درون اتاق راه دهید. نور طبیعی نه تنها قدرت بینایی را بیش تر خواهد کرد  و موجب بهبود سلامتی آنان خواهد شد، بلکه به بهبود وضعیت چرخه خواب کمک می کند. توصیه کاربردی دیگر این است که سعی کنید در محل زندگی فرد بیمار چراغ هایی نصب کنید که دارای سنسور حرکتی هستند، به این معنا که با ورود فرد بیمار به اتاق چراغ خود به خود روشن می شود و نیازی به جست و جوی کلید برق نیست. در حمام و دستشویی هم این چراغ ها را نصب کنید تا امنیت و استقلال بیمار را افزایش دهید.

چه رنگ هایی نامناسب است؟

در انتخاب دکوراسیون منزل سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که انرژی بخش نباشند به عنوان مثال رنگ های نارنجی، قرمز و بنفش را استفاده نکنید. این نوع رنگ ها برای این افراد رضایت بخش نبوده و کوجب ناراحتی آنها می شوند. به جای آن ها به سراغ انتخاب رنگ های ملایم مانند لیمویی، آبی آسمانی و قهوه ای روشن بروید. البته این موضوع به این معنا نیست که این رنگ های پرانرژی را به طور کامل کنار بگذارید، بلکه منظور این است که اسباب اثاثیه و بخش وسیعی از خانه شامل این رنگ ها نباشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *