#


کابینت های بالایی و نکاتی برای نصب آن ها

9 آوریل 2018 بدون نظر 2131 بازدید

کابینت های بالایی و نکاتی برای نصب آن ها

نصب کابینت های بالایی در آشپزخانه و تنظیم ارتفاع مناسب برای آن

ارگونومی و استاندارد یکی از مهم ترین مباحثی است که در دکوراسیون و طراحی داخلی باید به آن توجه داشت چرا که محور اصلی و مهم طراحی را انسان در نظر گرفته است. به همین دلیل کلیه ابعاد و اندازه ها باید با توجه به مقیاسی که انسان دارد در نظر گرفته شود. اندازه ها و استاندردهای گفته شده در کلیه فضاها با دقت بالایی برررسی خواهند شد و طراحان متبحر و حرفه ای در کار خود این اندازه ها و استانداردها را مد نظر قرار می دهند و با توجه به آن ها کار طراحی را آغاز می کنند.

در این مطلب قصد داریم در خصوص اندازه و استاندارد کابینت آشپزخانه صحبت کرده و می خواهیم تاکید کنیم که ابعاد و اندازه ها را بر اساس شرایط خاص و ویژگی هایی که هر فرد دارد می توان تغییر داده و نتیجه ای بهتر را در خصوص به کارگیری کاربران از آن به دست آورد. تغییراتی که گفته می شود می تواند در برگیرنده اندازه خود کابینت و یا حتی ارتفاع مناسبی باشد که برای نصب آن در نظر گرفته می شود. چنانچه تمایل دارید که طراحی اصولی را در آشپزخانه خود داشته باشید بهترین کار این است با ارتفاع مناسب و استاندارد ده عنصر اصلی که در طراحی داخلی اهمیت بسیار زیادی دارند آشنا شوید.

تعریف ارتفاع استاندارد

ارتفاعی که استاندارد باشد و در خصوص کابینت هایی که در قسمت بالا نصب می شوند در مقایسه با گذشته تا اندازه ای دچار تغییر شده است. اما معمول ترین ارتفاعی که مناسب به نظر می رسد و از سطح کابینت پائینی در نظر گرفته می شود همواره45 سانتی متر می باشد و این میزان تعریف شده است. اما در حال حاضر این اندازه به اندازه50 سانتی متر نییز دچار تغییر شده است. توجه داشته باشید که اگر این ارتفاع کمتر از این اندازه باشد در زمان کار مشکلات زیادی را ایجاد خواهند کرد. به این نحو که با وجود اینکه افزایش ارتفاع کابینت های بالایی موجب می شود فضای بیشتری در آشپزخانه ایجاد شود و آشپزخانه بازتر از همیشه دیده خواهد شد اما از سوی دیگر موجب بروز مشکل در دسترسی به ظروفی خواهد شد که در داخل کابینت قرار دارند و در نهایت موجب کاهش میزان فضای ذخیره سازی می گردد. در ادامه این مطلب دلایلی را عنوان می کنیم کخ موجب می شود بدانید در چه شرایطی می توان برای تغییر ارتفاع کابینت اقدام کرد.

دلایل افزایش ارتفاع کابینت ها

وجود افراد با قد بلند

ارتفاع استاداردی که تعیین می شود به طور میانگین شامل تمامی سنین می شود اما الزامی وجود ندارد که برای تمام افراد مناسب باشد. چنانچه افرادی که از آشپزخانه استفاده می کنند دارای قد بلندی در مقایسه با حالت استاندارد هستند ارتفاعی که به طور معمول برای کابینت در نظر گرفته می شود برای آن ها نامناسب خواهد بود. در نهایت در خصوص این شرایط ارتفاع کابینت بالایی افزایش پیدا خواهد کرد که این مساله نتیجه مثبت و خوبی را در پی خواهد داشت و موجب می شود تا این افراد نیز فضای کار مناسب تری را در اختیار داشته باشند. اگر ارتفاع کابینت کم باشد افرادی که قد بلندی دارند دچار مشکل خواهند شد و این مساله می تواند در کار آن ها اختلال ایجاد کند.

استفاده از شیر آب بلند و یا سینک بزرگ در آشپزخانه

شیرهای آبی که ارتفاع بلندی دارند برای استفاده در صنعت از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند چرا که هم شیک هستند و هم اینکه کاربرد بسیار زیادی نیز خواهند داشت. چنانچه در کنار این مدل از شیرهای آب از سینکی که عمق زیادی دارد استفاده کنید به سادگی می توانید ظروف متنوعی را از کاسه های کوچک تا قابلمه هایی که اندازه بزرگی دارند مورد شستشو قرار دهید. اما اگر فاصله ای که بین کابینت ها وجود دارد کم باشد این کار هیچ نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت و می تواند مشکلاتی را نیز به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است برای راحتی در این کار ارتفاع کابینت بالایی خود را افزایش دهید.

تزئین دیوار بین کابینتی

فرم و عملکرد در آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارند بنابراین اگر مدت زمان طولانی ای را در این بخش از خانه خود سپری می نید زیبایی فضای آن موجب می شود هنگام کارکردن در این فضا لذت بیشتری را ببرید. دیوار بین کابینتی یکی از نقاط مهمی است که در هر آشپزخانه ای مورد طراحی قرار می گیرد و اهمیت بسیار زیادی نیز دارد. زمانی که ارتفاع کابینت های بالایی را افزایش دهید می توانید مساحت بیشتری را برای نشان دادن یک متریال جذاب در اختیار داشته باشید. هیچ تفاوتی ندارد متریالی که مد نظر قرار داده اید از جنس سنگ و اجرر و یا حتی کاشی باشد تنها چیزی که اهمیت دارد این است که با افزایش اراتفاع کابینت ها این بخش از آشپزخانه خود را به یک نقطه ی کانونی مبدل سازید که دارای زیبایی خاصی می باشد.

استفاده از کابینت های تیره رنگ در آشپزخانه

استفاده از رنگ های تیره موجب می شود تا آشپزخانه به فضایی سنگین تبدیل شود و احتمال آن نیز وجود دارد که فرد احساس خفگی و کوچک بودن را از این فضا دریافت نماید. در این حالت اگر ارتفاع کابینت های بالایی افزایش پیدا کند فضای آشپزخانه باز و بزرگ تر از حد معمول به نظر خواهد رسید.

به کارگیری آیینه در بین کابینت ها

یکی از مواردی که موجب می شود فضای بین کابینت جذاب تر دیده شود استفاده از آیینه در این بخش می باشد اما این قابلیت را نیز دارد که فضای آشپزخانه را بیش از اندازه بزرگ نشان دهد. به همین دلیل اگر آشپزخانه تان کوچک است می توانید به سادگی با افزایش ارتفاع کابینت ها از آیینه در بزرگ تر نشان داده آشپزخانه کمک بگیرید و در نهایت نیز آشپزخانه ای بزرگ و مورد علاقه خود را داشته باشید.

وجود کابینت به رنگ تند

به کار بردن دور رنگ در خصوص کابینت ها به عنوان یکی از محبوب ترین روند ها و راه حلی مناسب برای رهایی از خسته کنندگی و یکنواختی آشپزخانه می باشد. اما چنانچه به سراغ رنگ های تند و تیز و شارپ رفتید باید کمی جسارت به خرج دهید. بهترین کار این است که در این حالت از افزایش ارتفاع کابینت های بالایی استفاده نموده و کابینت های باریک تر را به کار ببرید تا بتوانید تعادل خوبی در آشپزخانه ایجاد نمائید. چرا که وجود یک رنگ تند در آشپزخانه ای بزرگ موجب می شود با گذشت زمان فضای این بخش از خانه بیش از حد آشفته و نامرتب به نظر برسد و افراد نتوانند در این فضا به راحتی کارهای خود را انجام دهند.

آشپزخانه ای با حالت بسته

تمام آشپزخانه ها این امکان را ندارند که به شکل باز و یا حتی اپن طراحی شوند به همین دلیل اگر آشپزخانه ای به شکل ال و یا U دارید که موجب ایجاد فضایی به شدت تنگ شده اند می توایند کابینت ها را بالاتر از حد معمول نصب نمائید که اغلب15 سانتی متر بالاتر از اندازه معمول می باشد و با این کار موجب بازتر و بزرگ تر دیده شدن فضای آشپزخانه خود شوید و حس خوبی را به خود القا نمائید.

به کارگیری از هود مخفی

به طور معمول ارتفاعی که برای نصب هود در نظر گرفته می شود با ارتفاع کابینت ها دارای اندازه برابری نمی باشد و در نهایت احتمال دارد از نظر بصری حس خوشایندی نسبت به آن نداشته باشید. چنانچه ارتفاع کابینت ها را افزایش دهید و اندازه آن را به ارتفاع مناسبی که هود قرار دارد برسانید آن هنگام کلیه عناصر در یک ردیف قرار خواهند گرفت و زیباتر دیده خواهند شد.

آویختن وسایل بین کابینت ها

زمانی که کابینت هایی بالاتر داشته باشید الزاما به این معنا نیست که فضای ذخیره سازی کمتری در اختیار خواهید داشن بلکه برای شما فضایی ایجاد خواهد شد که قادر خواهید بود کلیه وسایلی که دم دستی بوده و کاربرد زیادی دارد را بر روی دیوار قرار داده و نصب کنید. به همین دلیل برای انجام این کار باید چیزی در حدود10 سانتی متر ارتفاع کابینت ها را افزایش دهید.

کابینت بالای جزیره

کابینت های بالا نه تنها می توانند در کنار یک دیوار قرار بگیرند بلکه در برخی مواقع موجب می شوند تا فضای ذخیره سازی در بالای جزیره و یا اپن نیز به وجود بیاید و در این مساله نقش به سزایی را ایفا می کنند. در صورتی که آن ها را با همان ارتفاع استانداردی که در حالت عادی وجود دارد نصب نمائید مانع از دید فضاهای مجاور خواهند شد و موجب می شوند تا آشپزخانه فضای کوچک تری داشته باشد. به همین دلیل برای این بخش باید ارتفاع1 متر و20 سانتی متر را تا1 متر و40 سانتی متر در نظر داشته باشید تا بتواند فضایی خوب و باز را برای تان به وجود بیاورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *