#


ایجاد خانه ای جدید برای گیاهان با استفاده از تعویض گلدان

11 مارس 2018 بدون نظر 2505 بازدید

ایجاد خانه ای جدید برای گیاهان با استفاده از تعویض گلدان

استفاده از گلدانی جدید برای گیاهان و تعویض گلدان در منزل

همان  گونه که گیاهان می توانند بیرون از سطح خاک  رشد قابل مشاهده ای داشته باشند، بدون شک ریشه آن ها نیز در زیرخاک رشد می کند. گیاهان  آپارتمانی که درون گلدان قرار گرفته اند با درنظر گرفتن اندازه گلدان و ظرفیت خاکی که درون آن جای می گیرد به مرور زمان  ریشه ها درون آن رشد می کنند و حجم بیشتری از گلدان را می گیرند و هر روز دراز ترمی شوند وموقعی  می رسد که دیگر فضای کافی و مورد نیاز برای رشد مناسب  گیاه وجود نخواهد داشت و آن موقع زمانی رسیده است که باید گلدانمان را تعویض کرده و فضای بزرگتری را برای رشد گیاه در نظر بگیریم. هنگام آماده شدن برای شروع سال جدید وقتی که می خواهید همه  چیز را ردیف کنید، بهترین موقعی است که برای گیاهان آپارتمانی خانه خود گلدان های نو و زیبا تهیه کرده و به قول معروف لباسی نو بر تنشان کنیم.

حسی ناب از دامان طبیعت

یکی از مهمترین دلایل عوض کردن گلدان  و استفاده از گلدان  سایز بزرگتر این مورد است که جای بیشتری برای رشد گیاهان خود در نظر می گیریم و فضای بزرگتر برای خاک بیشتر و به موجب آن مواد غذایی بیشتری در دسترس گیاه قرار گیرد. به همین دلیل روند رشد گیاه افزایش پیدا کرده و گیاه بزرگتر سالم ترو شاداب تری خواهید داشت. پیش از آن که تصمیم بگیرید گلدان را تعویض کنید باید میزان آب کمتری به گیاه داده  چرا که بیشتر حجم گلدان با ریشه پر شده و برای زهکشی آب فضا به میزان کافی وجود ندارد.

نحوه تشخیص زمان مناسب برای تعویض گلدان

خاک سریع تر از حد معمول خشک می شود  و به آبیاری بیش از حد معمول نیاز پیدا می کند.

گیاه  شروع به جابجایی در گلدان کرده و به سطح بالاتری از خاک جا به جا می شود.

زیر گلدان ها معمولا سوراخی قرار دارد و  ریشه ها در این حالت  از سوراخ زیر زهکش گلدان بیرون می آیند.

شما ملاحظه می کنید چند سال است که گلدان رشد چندانی ندارد و بسیار تعجب کرده و به دنبال علت آن می گردید.

بسیار به ندرت اتفاق مب افتد که گلدان شکسته می شود که می تواند در اثر رشد ریشه، ضربه و یا عمر آن باشد.

خاک گلدان ظاهری نامناسب پیدا می کند که می تواند علت های مختلفی از جمله  قارچ،کپک و بوی نامطبوع  داشته باشد و یا از بلورهای نمک باشد.

گیاه را از درون گلدان بیرون می آورید ومی بینید که همه آنچه درون گلدان وجود دارند ریشه ها هستند.

عدم تعویض گلدان در مرحله اول

گلدان که گل دارد را اصلا و ابدا عوض نکنید. گیاهان آپارتمانی زمانی گل می دهند که شرایط فضایی و غذایی برای آنها مساعد باشد و اگر در این حالت برای تعویض گلدان گیاه را وارونه کرده، آن را تکان داده و به آن ضربه بزنید، به گلدهی صدمه می زنید و ممکن است دیگر گل ندهند. به عنوان مثال امکان دارد جوانه های گل آسیب ببینند و بریزند.

اگر ابعاد گیاه در حالت طبیعی بزرگ است، نیازی به تعویض گلدان ندارد. اگر گیاه بسیار سنگین است، بلند کردن آن به خودتان و گیاه آسیب می رساند. در این حالت بهتر است مقداری خاک روی گلدان بریزید یا چند سانتیمتر از خاک رویی را با مخلوطی جدید و حاوی مواد غذایی تعویض کنید.

برخی گیاهان مانند پرنده بهشتی و اسپاتی فیلوم نیاز دارند گه گلدان کوچک و پر ریشه داشته باشند. تمرکز روی گلدهی برای این گیاهان زمانی اتفاق می افتد که انرژی کافی برای رشد ریشه را نداشته باشند.

شاید شنیده باشید که اگر گلدان را عوض کنید، رشد گیاه بیشتر می شود. اگر گیاه بزرگتری نمی خواهید، بهتر است که این فکر را از سرتان بیرون کنید.

اگر گیاه به نظر ناسالم و مریض می رسد، فکر نکنید که عوض کردن گلدان آن بهترین راه  درمان آن گیاه می باشد. اگر مشکل از خاک باشد، عوض کردن گلدان شرایط را بدتر می کند. اگر همه راه ها را رفته اید و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارید، شاید تعویض گلدان بتواند راه حل نهایی باشد.

مناسب ترین زمان برای تعویض گلدان و ایجاد فضایی مناسب برای گل

بسیاری از مطالعات و مقاه ها به ما توصیه می کنند که گلدان را در طول فصل بهار که رشد جدید گیاه آغاز می شود، تعویض کنید. ولی تجربه ثابت کرده است که برای بیشتر گیاهان آپارتمانی زمان تعویض گلدان چندان تفاوتی نمی کند. و آنچه مهم تراز بقیه این  است که چگونه انجامش دهیم.

مرحله اول: همه وسایل مورد نیاز مانند گلدان جدید، خاک تازه و … را جمع کنید. اگر درون خانه می خواهید این کار را انجام دهید بهتر است یک سفره یا پارچه را روی سطح کارتان بیندازید تا کثیفی کمتری باقی بماند. گلدانی با یک سایز بزرگتر از گلدان فعلی بردارید. اگر گلدان چند سایز بزرگتر باشد، باید بسیار مراقب باشید که آبیاری بیشتر به گلدان آسیب نرساند.

مرحله دوم: مشکل ترین مرحله  خارج کردن ریشه های بیرون زده پیچیده شده از گلدان قبلی است. باید وقت کافی صرف کنید و بدون عجله کردن این کار را انجام دهید. گیاه را از ساقه بیرون  نیاورید. در صورتی که گلدان پلاستیکی و قابل انعطافی دارید، خاک  آن را کمی فشار داده و بچرخانید. این کار را چند بارتکرار کنید. با این روش  ریشه ها مقداری آزاد شده و حالت خشک و منسجم خود را از دست می دهند و راحت از انتهای گلدان خارج می شوند.

در صورتی که گلدان سرامیکی، سفالی و یا هر جنس سخت دیگری را در دسترس دارید، می توانید یکی از ریشه هایی را که فکر می کنید بیشترین درگیری را برای بیرون آمدن دارد، برش بزنید. ولی اگر قطع کردن ریشه ای که به بقیه قلاب شده است، هم فایده ای نداشت، به نیروی بیشتری نیاز دارید. چیزی مانند مداد را از درون سوراخ های زهکش کمی به درون فشار دهید تا گیاه بلند شود و بیرون بیاید.

در صورتی که باز هم موفق به انجام این کار نشدید، مجبور هستید گلدان قدیمی را برش زده و یا آن را بشکنید تا بتوانید گیاه را در گلدان جدید قرار دهید.

مرحله سوم: بعد از بیرون آوردن  گیاه از گلدان ریشه ها را از همه جهت  چک کنید. ریشه های نرم و سیاه رنگ، ریشه خشک شده و مرده باید قبل از کشت  حذف و اصلاح شوند. اگر وضعیت کلی ریشه ها خوب به نظر نرسند این به این معنی است که به نحوه نگهداری گیاه خود باید بیشتردقت کنید وبهتررسیدگی کنید .

مرحله چهارم: مقداری  سنگریزه و خاک تاره داخل  گلدان تازه بریزید و بسیار ساده و راحت گیاه را درون گلدان جدید قرار دهید. فضای خالی درون گلدان را با خاک پر کنید و کمی سطح خاک را با دست تان بفشارید تا فضای خالی باقی نماند. در انتها آبیاری را انجام دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *