#


آشنایی با پارچه های مختلف مناسب دکوراسیون داخلی

8 مارس 2018 بدون نظر 2027 بازدید

آشنایی با پارچه های مختلف مناسب دکوراسیون داخلی

شناخت انواع مختلف پارچه مناسب در دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین المان هایی که در زندگی افراد وجود دارد و از لباس های مختلف گرفته تا دکوراسیون داخلی و طراحی صنعتی را به خود اختصاص می دهد. به همان میزان که در انتخاب جنس و پارچه لباس خود حساسیت به خرج می دهید و در پی لباس هایی با برند و مارک معتبر هستید در خصوص انتخاب پارچه برای استفاده در طراحی داخلی نیز باید دقت بالایی داشته باشید. در خصوص انتخاب پارچه در طراحی دکوراسیون تنها به رنگ و طرح آن نباید اکتفا کرد بلکه در درجه اول باید به جنس و بافت آن توجه کافی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم انواع پراچه ها را در دکوراسیون داخلی معرفی نمائیم تا آشنایی بیشتری با آن ها داشته باشید. می توان نقاط مثبت و منفی هر کدام از این پارچه ها را بررسی نمود تا بتوان بهترین و مناسب ترین آن ها را برگزید. پارچه ها به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها نیز دارای دسته بندی های مخصوصی هستند.

الیاف طبیعی

پنبه

پنبه این قابلیت را دارد که به عنوان یک المان تزئینی و دکوراتیو به کار برده می شود و می تواند المانی طبیعی به شمار برود. در حال حاضر وقتی که صحبت از پارچه های بافته شده به وسیله پنبه به میان می آید منظور همان پارچه های نازک می باشد که قابلیت استفاده در دوخت پرده و رومیزی و والان و موارد دیگر را دارا می باشد. پنبه علاوه بر سازگاری با محیط زیست این قابلیت را دارد که نرمی و دوام بالایی نیز دارد و موجب می شود زمانی که از پارچه های پنبه ای استفاده می کنید لذت بیشتری ببرید. علاوه براین موارد پنبه قابلیت این را دارد که در رنگ های مختلفی تولید شود و در مقایسه با پارچه های دیگر از قیمت پائین تری نیز برخوردار است. یکی از معایبی که پنبه ددارد این است که کثیفی را بسیار زود نشان می دهد به همین دلیل بهتر است از ترکیبات پنبه استفاده کرده و آن را جایگزین پنبه خالص نمائید.

کتان

یکی از پارچه هایی که قابلیت استفاده در دکوراسیون های کلاسیک را دارد کتان می باشد که می توان از آن در دوخت پرده های کوتاه و کوسن و حتی پرده های بلند استفاده کرد. پارچه های کتان دارای دوام و مقاومت بالایی هستند و به راحتی می توان از آن ها مراقبت نمود که همین مساله موجب شده به عنوان یکی از محبوب ترین پارچه ها تبدیل شده و اعتباری برای خود کسب کرده اند. علاوه براین پارچه های کتان دارای خاصیت ضد التهابی هستند که موجب می شود به عنوان گزینه ای مناسب برای سرویس خواب و ملحفه انتخاب شوند. کتان و لنین قابلیت تولید از گیاهان را دارد و هر دو به عنوان پارچه های خنک و نرم و راحت شناخته شده و در دکوراسیون به کار می روند.

پارچه های پشمی

مسلما پشم از آن دسته از موادی است که کمتر در دکوراسیون داخلی به کار برده می شوداما به دلیل گرما و نرمی خاصی که دارد می تواند به عنوان گزینه ای ایده آل انتخاب شود. پارچه های پشمی از بافت پوست حیواناتی مانند خرگوش و بز و گوسفند تولید شده و چروک نمی شوند. این نوع از پارچه دارای وزن سنگین تری نسبت به دیگر پارچه ها بوده و در مقایسه با آن ها حجم بیشتری نیز دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم در موارد کوچکی همچون شال مبل و یا به عنوان یک کف پوش که اندازه کوچکی دارد این مدل پارچه را به کار بگیرید چزا که جنبه تزئینی آن ها بیشتر می باشد.

پارچه های ابریشمی

زمانی که از پارچه های ابریشمی در دکوراسیون استفاده می کنید در واقع لوکس بودن و اشرافیت و گران قیمت بودن را نشان می دهید. این پارچه به عنوان یکی از کهن ترین بافت هایی می باشد که در صنعت دکوراسیون و لباس بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از پارچه ها نیز دارای معایبی همچون تمیز شدن بسیار سخت و نداشتن دوام کافی و چروک شدن بیش از حد و موارد دیگر است که موجب می شود نتوان از آن ها در فضاهای شلوغ خانه استفاده کرد. استفاده از پارچه های ابریشمی می تواند در مورد پرده و کاغذ دیواری و کوسن ها به کار رفته و طرح زیبا و جذابی را به وجود بیاورد.

الیاف مصنوعی و نیمه مصنوعی

پارچه های ریون

مطمئنا این پارچه بسیار آشنا می باشد و از لحاظ ظاهری گاهی با پارچه های ابریشمی اشتباه گرفته می شود. بسیاری از طراحان از پارچه های ریون به عنوان ابریشم هنر نام می برند چرا که یکی از پارچه های نیمه مصنوعی می باشد که گزینه ای ایده آل به عنوان جایگزین ابریشم به شمار می رود. در صورتی که به دنبال پارچه ای هستید که شباهت زیادی به ابریشم داشته باشد و بافتی براق و روشن دشته باشد و از دوام بالایی نیز برخوردار باشد می توان ریون را نام برد. این جنس از پارچه از ابریشم طبیعی خنک تر می باشد و دارای بافتی نرم و لطیف است اما نقطه ضعفی نیز دارد که چروک شدن بیش از حد آن است به همین دلیل توصیه می شود تا از آن برای سطوحی که دسترسی کمتری به آن وجود دارد استفاده نمائید.

پارچه های نایلونی

این نوع از پارچه به عنوان یک الیاف کاملا مصنوعی شناخته می شود که از ویژگی های مثبت آن می توان به استحکام بالای آن در برابر کشش و سایش اشاره کرد. این نوع از پارچه به دلیل مصنوعی بودنش برای افراد بسیاری مناسب نمی باشد. می توان از این پارچه در خصوص مبلمان و کوسن ها و دیگر وسایلی که در آشپزخانه به کار می رود استفاده کرد.

پارچه های پلی استر

این نوع از پارچه نیز به مانند نایلون به عنوان یک پارچه کاملا مصنوعی شناخته می شود. در خصوص سرویس خواب و پرده می توان از پارچه های پلی استر استفاده کرد و برای این مساله به عنوان گزینه ای ایده آل به شمار می رود. البته باید این نکته را نیز عنوان کنیم که مقاومت این نوع از پارچه ها در برابر چروک شدن بسیار زیاد می باشد و می تواند گزینه ای ایده آل به شمار برود.

پارچه های مخمل

پارچه های مخمل به عنوان پارچه هایی شناخته می شوند که همچون ابریشم حس لوکس بودن و شیک بودن را در فضا ایجاد خواهد کرد. پارچه های مخمل بسیار نفیس و چشمگیر می باشند که به علت داشتن ظاهر زیبای خود می تواند زیبایی فضا ر نیز ارتقا دهد اما برای اینکه زیبایی ظاهر آن حفظ شود تنها در قسمت های محدودی از خانه به کار بروند تا بتواند در عین زیبایی فضایی دلخواه را برای شما به وجود بیاورد. این نوع از پارچه ها دارای ظاهر رسمی و در عین حال بسیار زیبا می باشد که می توان از ان برای دوخت پرده و روتختی و رومیزی و روبالشتی و روکش مبل و کوسن استفاده کرده و طرح های زیبایی را به وجود آورد. این مدل از پارچه ها این قابلیت را دارند که در رنگ های مختلفی تولید می شوند و می توان در موارد بسیاری از آن ها استفاده کرد و طرح هایی خلاقانه و زیبا را ایجاد کرد.

پارچه های جین

بر خلاف آنچه که تاکنون تصور می شده پارچه های جین تنها برای لباس ایده آل نمی باشند و این قابلیت را دارند که دکوراسیونی جوان پسند و اسپرت را ایجاد نمایند. این نوع از پارچه ها کاربردهای بسیار متفاوتی نسبت به پارچه های پنبه ای دارد و به علت دوام بالای خود می تواند در موارد بسیاری به کار رود. در سرتاسر جهان از پارچه های جین به عنوان یک سبک استفاده می شود و می تواند کاربردهای بسیاری داشته و جذابیت خاصی را به وجود می آورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *