#


چیدمان اتاق و تاثیر آن بر روی شخصیت کودک

26 آگوست 2018 بدون نظر 2135 بازدید

چیدمان اتاق و تاثیر آن بر روی شخصیت کودک

آیا چیدمان اتاق بر شخصیت کودک تاثیر می گذارد؟

بسیاری از روانشناسان بر این اعتقادند که تا قبل از رسیدن به سن دو سالگی، مهم ترین ویژگی برای اتاق کوک آرامش و ثبات می باشد، زیرا هر تغییر و حذفی در اتاق در ذهن کودک به معنی از بین رفتن آن شی است. به همین دلیل نمی تواند نقش ذهنی درستی از فضای اطراف خخود داشته باشد. در نهایت در صورتی که ثبات وجود نداشته باشد کودک احساس آرامش نخواهد کرد و نمی تواند با محیط ارتباط خوبی برقرار نماید.

از جمله بزرگ ترین دغدغه های خانواده برای چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه، چیدمان اتاق کودک است. به خصوص زمانی که شما برای بار اول قصد پدر و یا مادر شدن را دارید و شوق بسیاری برای چیدمان اتاق فرزندتان را دارید و می خواهید که اتاقی رویارویی برای کودک تان به وجود بیاورید.

پدر و مادر به طور معمول در زمان انتخاب و خرید وسایل اتاق کودک و طراحی دکوراسیون اتاق او از سلیقه شخصی خود استفاده می کنند  این کار به طور کامل اشتباه است. برای ایجاد فضای مناسب برای فرزند خود باید ذهنی کودکانه داشته باشید، به این معنا که حداقل در زمان طراحی چیدمان اتاقش فرزندتان کودکانه فکر کنید، لذا در صورتی که برای شما اینگونه ذهنتی به وجود نمی آید می توانید از متخصصان طراحی داخلی و یا روانشناسان کودک کمک بگیرید. البته این را باید بدانید که دکوراسیون اتاق کودک در سال های مختلف زندگی اش تفاوت دارد، به عنوان مثال در نوزادی و خردسالی بچه ها از رنگ های تند، شاد و پررنگ خوششان می آید و این رنگ ها می تواند خلاقیت شان را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

وجود تصاویری بر روی دیوارهای اتاق باعث فعال شدن تخیلات کودکان می شود و سبب می گردد تا رویاهای شان رنگ و شکل تازه ای بگیرند و به همین دلیل در شکل گیری شخصیت فرزند شما نیز بسیار تاثیر می گذارد. در صورتی که بسیاری از والدین اتاق کودکان را با استفاده از رنگ های ملایم و دیوارهایی خالی از تصاویر دیزاین می نمایند.

برای دخترها می توان از رنگ هایی مانند بنفش، قرمز و صورتی و برای پسرها می توان از رنگ هایی مانند آبی، سبز و نارنجی استفاده کرد. ولی برخی اوقات می توان با ترکیب صحیح این رنگ ها سبق اصول روانشناسانه این محدودیت ها را حذف کرد.

برخی مواقع بعضی از بچه ها به جای اینکه اکثر وقت خود را در اتاق برای انجام بازی های خلاقانه صرف کنند در اتاق نشیمن به تماشای تلویزیون می پردازند که در برخی مواقع برای سن آن ها مناسب نمی باشد. یکی از راه حل هایی که موجب می شود کودک علاقه اش به اتاق بیشتر شود و اکثر وقت خود را در آن صرف کند این است که نام کودک را با استفاده از گل های رنگی و یا طرح های مختلف دیگر بر روی دیوار اتاق یا بالای تخت خوابش بنویسید.

بهتر است اگر متراژ اتاق به شما اجازه می دهد اتاق فرزند خود را به یک تخت خواب خلاصه نکنید و گوشه ای از اتاق را به گونه ای خاص تزئین کرده و به یک فضای بازی تبدیل نمایید تا بتواند ساعت های خوبی را با دوستان خود بگذارند.

به این نکته توجه کنید که فرزند شما تا سن پنج سالگی اکثر ساعت زندگی خود را در اتاقش سپری می کند، بنابراین کیفیت ظاهری اتاق وی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. البته این را هم بگوییم که اهمیت ایمنی برای تمام افراد بسیار زیاد خواهد بود و همه ی سعی خود را می کنیم تا وسایلی که برای اتاق کودکمان انتخاب می کنیم ایمنی کافی داشته باشد.

چنانچه کودک شما در سنی است که می تواند صحبت کند و توانایی آن را دارد که علایق خود را بیان نماید بهترین راه این است که نظر او را برای چیدن اتاقش بپرسید و از علاقه هایش استفاده کنید. سعی کنید از تصاویر مورد علاقه او مثلا شخصیت های داستانی و قهرمان های او را مورد استفاده قرار دهید. تعداد زیادی از بچه ها به نقاشی کردن روی دیوار علاقه بسیاری دارند. اگر می خواهید که فرزندتان بر روی دیوارهای پذیرایی نقاشی نکند بر روی دیوار اتاقش یک پلاستیک ضخیم چسبانده و یا از رنگی استفاده کنید که به راحتی قابل تمیزشدن هستند و برای او دیوار نقاشی ایجاد نمایید تا هر چه می خواهد بر روی دیوار نقاشی کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *