#


نوع چیدمان وسایل منزل

چیدمان
25 مارس 2017 بدون نظر 1809 بازدید

نوع چیدمان وسایل منزل

نوع چیدمان وسایل منزل و تاثیر آن بر دکوراسیون

تاثیر چیدمان وسائل خانه در دکوراسیون منزلتان موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت
همه ی افراد می توانند بر اساس سلایق خود نوع پیدمان و حتی تزئین منزلشان را خودشان انجام دهند و حتی اگر شلغلشان دکوراسیون نباشد.
طراحی یک خانه از حیث چیدمان وسایل و یا محل کار مسئله ای نیست که حتما نیاز به خواندن دروس آکادمیک و تخصصی باشد. جابجایی درست وسائل و قرار دادن آنها در مکان های تاثیر گذار می تواند جلوه ی بصری زیبایی به محیط بدهد. چنانچه این جابجایی ها با توازن رنگ و اشیا هم خوانی داشته باشد تاثیر آن دو چندان خواهد شد.
در طراحی هر فضایی عموما اصول علمی و زیبایی شناختی بررسی می شود. هر محیطی نیاز به ایده چیدمان خودش را دارد. مثلا شما در منزل نوع چیدمان مبلمان یا قرار دادن میز تلویزیون با نوع چیدمان آن در محل کار یا اداره تفاوت دارند. اجرای دقیق این موارد برای افراد غیر متخصص ممکن است دشوار و یا غیر ضروری باشد ولی دانستن آن خالی از لطف نیست. عناصر بصری ابزای هستند که طراح بر اساس آن می تواند طرح خود را با آنچه در ذهن دارد منطبق و به اجرا برساند.
شکل : در طراحی ابتدا به خط ها باید توجه کرد. سه شکل اصلی در طراحی وجود دارد، دایره، مربع و مثلث متساوی الاضلاع. هر یک از این اشکال حس ویژه خود را لقا می کند. این احساس بسته به تعبیر و فرهنگ و یا دستگاه فیزیولوژ یکی بدن متفاوت است ولی عمدتا مربع مفهوم صداقت، صراحت و تفکر است و دایره نشان بی انتهایی گرما و محفوظ بودن را تداعی می کند.
در طراحی منزل خود می توانید با استفاده از احجام و تصاویر گوناگون تنوع و هماهنگی با دیگر المان های منزل را ایجاد کرد.
فضا : فضا به معنی مکان های قابل دسترسی می باشد. در هنگام طراحی فضا می بایست امکان های دسترسی و اندام سنجی رعایت شود، به این صورت که چنانچه می خواهیم فضایی را طراحی کنیم باید اماکن دسترسی فرد را به المان های طراحی ساده و آسان کنیم.
فرم : منظور از فرم توده سه بعدی دارای وزن جسم است. فرم داخلی یک خانه در چیدمان مهم است چنانچه خانه شما فرمی به سبک و سیاق خطوط منحنی دارد باید نوع چیدمانتان هم از آن تبعیت کند و چنانچه خطوطی شکسته در آن باشد باید المان های شما نیز از خطوط شکسته تبعیت کنند.
بافت : نوع بافت در اماکن مختلف متفاوت است. انواع بافت ها را می توان به دسته های نرم، خشن، مسطح، برجسته، زبر و مخملین تعریف کرد که برخی از این فرم ها ممکن است در اماکن خصوصی مثل خانه مناسب بنظر آید ولی هماننوع بافت در اماکن عمومی مناسب نباشد.
رنگ : رنگ ها تاثیر به سزایی در القای حس به افراد در محیط می دهد. رنگ خاصیت بصری فرم است. رنگ های می توانند شرایط ذهنی متفاوتی را به ناظر القا کنند. مثلا در اتاق خواب ها باید از رنگ ها ملایم و سردی استفاده نمود تا حس آرامش را به فرد انتقال دهد.
نور : وسیله ای برای تعریف فضا می باشد. وقتی فضا نباشد نه نور و نه رنگ معنا پیدا می کند. نور می تواند القا کننده ی حرکت باشد طوری که مثلا فضای غذاخوری باید نوری گرم و ملایم داشته باشد و برای حمام استفاده از نور مخفی یا کم ولتاژ اثر آرامش بخشی ایجاد می کند.
حجم : حجم و انتخاب درست آن و محل قرار گیری آن می تواند فضای مورد نظر را پدید آورد انتخاب و استفاده نادرست احجام در قضا می تواند اثر منفی حتی به روی المان های دیگر بگذارد از این رو انتخاب احجام تاثیر بسیزایی در القای احساس به مخاطب دارد.

برگرفته از کتاب معماری نور ، نوشته امیر نادری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *