#


طراحی فضای سبز و ایجاد طرحی خلاقانه

12 آوریل 2018 بدون نظر 3495 بازدید

طراحی فضای سبز و ایجاد طرحی خلاقانه

اصول و قواعد طراحی فضای سبز و خلق محیطی شاد و سرزنده

هر فصلی تغییرات خاص خود را دارد که این تغییرات بیشتر در حیاط خود را به رخ می کشد و نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. گاهی نیز بدون اینکه توجهی به فصل شود در خصوص طراحی فضای بیرونی تجدید نظر می شود و طرح های جدیدی به کار گرفته می شود. چه حیاط خانه شما احتیاجی به کاشت گیاهان جدید داشته باشد و چه نیازمند ایجاد تغییراتی کلی و طراحی مدرنی باشد باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید با استفاده از آن ها باغ و باغچه ای شاداب و با طراوت را برای خود به وجود آورده و موجب ایجاد احساسی خوب و آرامش بخش در خود شوید. طراحی فضای سبز اصول و قواعد خاصی را دارد که رعایت آن ها موجب می شود تا فضایی خاص و ایده آل برای تان به وجود بیاید و بتوانید ساعاتی از روز خود را در آن جا سپری کرده و نهایت لذت را ببرید.

خواسته ای که از فضای سبز دارید را به خوبی تعیین کنید

در قدم اول لیستی از کلیه علایق و مواردی که مورد نیاز است تهیه نمائید. باید در نظر داشته باشید که فرزندتان ساعاتی را برای بازی کردن در حیاط سپری می کند و یا اینکه قصد پرورش سیزیجات و گیاهانی را در این فضا دارید و یا تمایلی به برگزاری دورهمی در حیاط خانه تان دارید یا نه؟ بهترین کار این است که این موارد را بر روی کاغذی نوشته و چنانچه طرحی نیز به نظرتان می رسد آن را بر روی برگه ای ترسیم کنید تا بتوانید به یک طرح کلی دست پیدا کنید. زمانی که اولویت بندی کنید می توانید بسیار ساده و راحت خواسته هایی که مد نظرتان است را به طراح منتقل نموده و حیاطی سبز و شاداب داشته باشید. تعیین خواسته ها موجب می شود نسبت به فضایی که قرار است طراحی شود شناخت بهتری داشته باشید و طرح نهایی که به وجود می آید را بیشتر قبول کنید چرا که تمام خواسته های شما در آن لحاظ شده و این مساله می تواند در طراحی ایده آل بسیار کمک کننده باشد.

جستجو در خصوص اطلاعات اقلیمی محل مورد نظر

اطلاع کافی داشته باشید که وزش باد از کدام شمت است و نور خورشید بیشتر از کدام جه می تابد. از نظر کارشناسان طراحتان فضای سبز خود باید به دنبال این اطلاعات باشند اما آگاهی از اطلاعات اقلیمی موجب می شود تا روند طراحی حیاط خانه تان بهتر پیش برود و خودتان نیز در این زمینه اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید. علت آن هم این است که شما در این فضا زندگی می کنید و بهتر می دانید که ساعاتی که آفتاب وجود دارد چه زمانی است و بادهای محلی از کدام جهت وزیدن دارند. شناخت اطلاعات اقلیمی می تواند در رشد مطلوب گیاهان تاثیر مثبتی داشته و موجب ایجاد فضایی سبز و شاداب گردد.

امتحان کردن کلیه نیازها

یکی از اقدامات خوبی که می توانید انجام دهید این است که نیازهای خود را برای مدت زمان کمی در فضای سبزی که در حیاط ایجاد شده امتحان نمائید. به عنوان مثال می توانید از یک صندلی استفاده کرده و قسمتی از فضا را برای نشستن و غذا خوردن تعیین کنید. صندلی را در این بخش مورد نظر قرار دهید و ببینید که آیا این فضا برای انجام این کار مناسب است یا باید در محل قرارگیری آن تجدیدنظر نمایید. شاید دیدی که از مناطل اطراف وجود دارد موجب برهم زدن حریم شخصی شما شده و همین مساله موجب می شود تا از تصمیمی که گرفته بودید منصرف شوید. بهتر است ابتدا تمام جوانب را سنجیده و پس از آن اقدام به انجام این کار نمائید. قرار دادن میز و صندلی در حیاطی سبز و شاداب موجب می شود تا انرژی های مثبت به سمت شما هجوم آورده و از بودن و نشستن در این فضا احساس خوبی داشته باشید. برخی افراد تمایل زیادی به صرف غذا در فضای بیرون از منزل دارند که با انجام این کار می توانید به این خواسته خود دست پیدا کنید. اما ابتدا باید محل مناسبی را برای قرار دادن آن در نظر بگیرید و پس از آن صندلی های مناسبی را در این فضا قرار دهید.

صادقانه رفتار کنید

اگر برای نخستین بار قرار است به کار نگهداری از باغ و گیاهان بپردازید بهتر است با یک طراح متخصص در این زمینه صحبت کرده و از او بخواهید گیاهانی را به کار ببرد که حساسیت آن ها کمتر است و می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی از آن ها نگهداری نمائید. نیازهایی که گیاهان دارند بسیار متفاوت است و همین مساله موجب می شود تا زمان بیشتری را صرف باغبانی و نگهداری از گیاهان کنید. اگر در این خصوص کمی دچار سختی و مشکل شدید این موضوع می تواند موجب سرخوردگی شما گردد. به همین دلیل بهتر است ابتدا تمام جوانب را در نظر گرفته و پس از آن به سراغ نگهداری از گیاهان بپردازید و با بروز مشکلی سریع ناراحت نشده و از انجام این کار منصرف نشوید.

پیدا کردن نقطه کانونی و توجه ویژه به آن

با در نظر گرفتن این مساله که فضای مورد نظرتان هر روز در دید شما قرار دارد کاملا در جریان هستید که مدام بخش از آن از داخل منزل در دیدرس بوده و بهتر دیده می شود. می توانید این قسمت را به عنوان نقطه ی کانونی در نظر گرفته و برای اینکه نتیجه بهتری از طراحی داخلی این قسمت به دست بیاورید نقطه کانونی را به طراح معرفی کرده و دیگر بخش ها را بر اساس این نقطه طراحی نمائید. شناخت نقطه کانونی موجب می شود تا بتوانید طراحی فضای سبز حیاط خانه خود را بر اساس آن انجام داده و فضایی ایده آل و مطلوب را به وجود بیاورید.

اعتماد به طراح فضای سبز

مسلما هر فردی تمایل دارد که در حیاط خانه خود گیاهانی را بکارد که مورد نظر و سلیقه خود اوست اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر چیزی اصول خاص خود را دارد و باید بر اساس اصول و قواعد آن رفتار نمود تا بهترین نتیجه به دست بیاید. سعی کنید به کلیه حرف هایی که طراح فضای سبز می زند با دقت گوش کنید چرا که او به دلیل داشتن تخصص بالا در این زمینه می تواند اطلاعات خوب و مفیدی را در اختیار شما گذاشته و فضایی زیبا و در عین حال جذاب را به وجود بیاورد. به عنوان مثال اگر تمایل دارید بید مجنون در حیاط خانه تان داشته باشید باید در جریان باشید که این گیاه زمانی می تواند بهتر زندگی کرده و رشد کند که در نزدیکی آب قرار داشته باشد. علاوه براین باید اطلاع داشته باشید که درخت بید مجنون دارای ابعاد بزرگی است که این مورد برای حیاط کوچکی که دارید مناسب نمی باشد و موجب می شود فضای حیاط تان کوچک تر دیده شود و این مساله در طراحی فضای سبز جذابیت چندانی نخواهد داشت.

آگاهی از اطلاعات نگهداری از گیاهان

متخصصانی که در حوزه گل و گیاه و طراحی فضای سبز فعالیت دارند توصیه می کنند پس از اینکه گیاهی کاشته شد از طراح و باغبان درخواست کنید تا در خصوص گونه های گیاهی مختلفی که وجود دارد اطلاعات مناسبی را در اختیار شما بگذارد تا از نحوه نگهداری از هر گیاهی اطلاع کافی داشته باشید. چگونگی آبیاری و دادن کود و هرس هر گیاهی تفاوت بسیار زیادی با گونه دیگر دارد به همین دلیل می توانید با آگاهی بیشتری نسبت به نگهداری از آن ها اقدام نمایید. اینطوری می توانید بدانید که اعضای جدیدی که وارد خانه تان شده اند دارای چه اسمی هستند و به این ترتیب می توانید نیازهایی که دارند را با مطالعه بیشتر برطرف کرده و با دقت از آن ها نگهداری نمائید.

دانستن این نکات به ظاهر ساده موجب می شود تا بهتر بتوانید باغبانی کرده و نسبت به گیاهان نیز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. این نکات موجب می شود به عنوان فردی آگاه از گل و گیاه بتوانید در دفعات بعدی خود اقدام به کاشتن گل و گیاه کرده و فضای سبزی مورد پسند و با سلیقه و نظر خود به وجود بیاورید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *