#


دکوراسیون لابی ساختمان ها

15 می 2017 بدون نظر 2875 بازدید

دکوراسیون لابی ساختمان ها

دکوراسیون لابی ساختمان ها

لابی ساختمان ها نقطه مشترك اغلب مجتمع ها و برج ها بشمار میرود.این مكان معمولاً در طبقه همكف ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است كه هر فردی كه قصد ورود به هریك از واحدهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد موردنظر راه یابد.لابی شامل دو قسمت اصلی نگهبانی و نشیمن است که صرفا یک فضای انتظار نیست بلکه مقدمه ای از مهمان نوازی و معماری خانه ی شماست.

بخش نشیمن، فضایی در لابیست که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می‌یابد.از این فضا به عنوان محل انتظار میهمانان و یا جلسات کوتاهی که ساکنان نمی خواهند در فضای خصوصی خانه شان برگزار گردد استفاده می شود.

نگهبانی:

قسمت نگهبانی در این فضا به منظور حفظ امنیت ساكنان تعبیه شده،که وظیفه اش  کنترل عبور و مرور افرادیست که به خانه رفت و آمد میکنند.این قسمت از لابی شامل یك پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امكانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تك تك واحدهای ساختمان است.

نشیمن:

نشیمن فضایی از لابی است كه با قرار دادن تركیبی از مبل یا صندلی و میز،شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد.در واقع طبق قوانین اصلی سیستم برج ها و مجتمع ها، فرد وارد شده تحت عنوان مهمان و یا مراجعه كننده، ابتدا باید پس از ذكر نام خود و نام ساكن به نگهبان،مدت کوتاهی در لابی منتظر بماند و پس از هماهنگی به واحد موردنظر روانه شود و یا حتی گاهی برخی از ملاقات های كوتاه مدت افراد غریبه و فرد ساكن در محیط نشیمن لابی و یا فضایی كه برای این منظور در نظر گرفته شده است، انجام می گیرد.

کف:

یکی از مسایلی که در لابی باید به آن توجه زیادی شود، کف است. چون لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه‌کننده‌هاست، محکم بودن کف یکی از ضروریات است.و در بین همه کفپوش‌ها، سنگ بهترین انتخاب است. چون هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود.اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که در فضاهایی که وسعت آن‌ها زیاد است  نباید از سنگ سیاه استفاده کنید چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه لکه‌هایی را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهری کثیف پدید می‌آورد.

از کفپوش‌هایی مثل فرش‌های ماشینی، گلیم و گبه و مانند این‌ها نیز نباید استفاده کنید چون این کفپوش ها به طور دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن خواهند بود ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.

دیوارها:

بعد از کف باید سراغ دیوارها بروید. برای پوشش دیوارها،‌ باید ابتدا به وسعت فضای لابی توجه کنید.اگر وسعت فضای تان زیاد باشد و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می‌توانید دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ‌دیواری‌های مختلف تزیین کنید.

نورپردازی:

نورپردازی از عناصر مهم در تمامی دکوراسیونهاست.برای نورپردازی فضای نشیمن لابی می‌توانید از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کنید و در شرایطی که دیوارکوب‌ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آن‌ها جلوه‌ای متفاوت به لابی خواهد داد. نکته قابل توجه این است که اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان‌های موجود تا آسانسور و پله، در روز از نور کافی برخوردار باشد، می‌توانید از گیاهان طبیعی استفاده کنید تا روحی تازه به محیط لابی ببخشید و در غیراین‌صورت باید از گلها و گیاهان مصنوعی استفاده کنید.

نکات دیگر:

به طور کل باید به این مسئله توجه داشته باشید که یکی از خصوصیاتی که لوازم دکوراسیون در لابی باید داشته باشد این است که محکم و مقاوم باشد. چون این لوازم نسبت به لوازم و وسایل کاربردی در منزل، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و افرادی با فرهنگ‌ها و گروه‌های سنی مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند، به همین دلیل احتمال صدمه دیدن آن‌ها زیاد است و تعویض هر چند وقت یک بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساکنین میسر نیست.

امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی، ترکیب فلز، پارچه و یا حتی ترکیبی از چوب فلز و پارچه برای این محیط‌ها، مناسب است. چون فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی‌گیرد و تنها با یک پوشش جدید مثل رنگ، نمایی تازه و متفاوت پیدا می‌کند. در نتیجه هم نمای ظاهری آن به راحتی تغییر می‌کند و هم هزینه کمی را پرداخت کرده و مستحکم است.توجه داشته باشید که شما غیر از مبلمان و نورپردازی مناسب  در لابی ملزم به استفاده از عناصر دکوراتیو مانند مجسمه، کوزه،گلدان و…نیز می باشید. طراحی دیوارهای لابی نیز بهتر است طراحی ای ساده وروتین نباشد چرا که در نگاه اول معیار سنجش زیبایی خانه شما  می باشد.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *