#


دکوراسیونی خاص برای ایجاد کتابخانه ای ویژه در منزل

17 آوریل 2018 2 نظر 2363 بازدید

دکوراسیونی خاص برای ایجاد کتابخانه ای ویژه در منزل

ایجاد کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل

هنگامی که هیاهو و شلوغی‌ های  زندگی شهری و پر دغدغه خسته و دل‌ زده ام می کند قدم به سمت کتابخانه ‌ای بر می دارم که یار بی‌ بدیل من در خلوت و آرامش جانم محسوب می شود. کتاب‌هایم را با همه وجود نظاره می ‌کنم و دستی به سر و رویشان می ‌کشم. در تمام مراحل زندگی خویش، واژه‌ها، کلمات، داستان‌ها و اشعار را می ‌ستایم و به جهت آنکه رسالت خویش را به فهم و دانش ادا کنم دست از مطالعه و آرامشی که از آن به دست می ‌آورم نخواهم کشید. در این مطلب همراه من باشید تا با هم کتابخانه  روح ‌بخش خود را تیمار کرده و آن را زیباتر از همیشه آرایش کنیم تا شاید هم برای خودمان و هم همه اطرافیانمان مشوقی باشیم برای مطالعه، دانستن و فهم.

نظم دهی به کتابخانه براساس موضوع آن ها

به یاد داشته باشید که شخصیت یک انسان کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید درهمه جای زندگی او قابل مشاهده باشد که به‌ درستی یکی از مهم ‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست. فکر کنید که در یک روز زیبا و خنک بهاری، فنجان گرمی چای در دست دارید و برای آرامش خاطر خود، نیت دارید که شروع به خواندن کتاب جدیدی کنید. به سمت کتابخانه خود می ‌روید، ولی آنقدر شلوغی و پراکندگی ‌ای گریبان گیرتان می‌ شود که حتی یادتان می رود که به دنبال چه به آنجا رفته اید، بنابراین  پیش از هر چیز باید بدانید که جای هر کتابی در کجاست؛ درواقع ساده ‌ترین و راحت ترین راه برای چیدمان کتاب، آن است که آنها را بر اساس موضوع و مضمونی که دارند طبقه‌ بندی کنید؛ برای نمونه می‌ توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌ های شاعران ، طبقه ‌ای دیگر را به رمان‌ها و طبقه ‌ای را به کتاب‌های علمی و تخیلی اختصاص دهید. با این کار می ‌توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب‌ها روشن کنید.

ایجاد تعادل در چیدمان کتاب ها

اگر کتابخانه دوست‌ داشتنی شما در اتاق نشیمن منزلتان قرار دارد باید به نکاتی دقت کنید. اگر در این کتابخانه، تعداد کمی کتاب وجود دارد باید آنها را به بهترین حالت ممکن بچینید؛ بنابراین سعی کنید کتاب‌ها را به ‌شکل متقارن در دو سمت کتابخانه جای دهید؛  برای مثال در سمت راست کتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو یا سه کتاب قرار دهید. اگر این روش نامتقارن را برای چیدمان کتاب‌های خود پیش‌ گرفته‌ اید بهتر است الگوی تعداد کتاب‌ها را برای طبقه‌های بعدی متفاوت‌ تر تعیین کنید؛ درواقع اگر در طبقه اول سمت چپ سه کتاب ‌قرار داده اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغییر دهید. توجه کنید که بهتر است رنگ کتاب‌ها را نیز در چیدمان خود  مد نظر قرار دهید. ایجاد تناسب و رعایت زیبایی کتاب‌ها در حقیقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌ نوازی را برای کتابخانه شما به ارمغان آورد.

استفاده از چیدمان افقی برای کتاب ها

یکی از روش‌هایی که بعضی از افراد برای چیدمان کتاب‌های خود پیش می‌گیرند چینش افقی آنها بر روی همدیگر است. توجه داشته  باشید که این مدل از چیدمان کمتر پیشنهاد می‌شود و اگر تصمیمتان برای این کار جدی است باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. قابل ذکر است که اگر کتابخانه دفتر و یا فضای کاری و رسمی خود را چیدمان می‌کنید بهتر است که اصلاً سراغ چنین روشی نروید، ولی اگر در فضای خانه هستید بهتر است برای چیدمان کتاب‌ها به ‌شکل افقی در ابتدا ابعاد کتاب‌ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را مدنظر قرار دهید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

محل دقیق قرارگیری هر کتاب

پیشنهادی که برایتان داریم این است که کتاب‌های آشپزی خود را بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده و روی آنها را بپوشانید تا دچار آسیبی نشود.

توجه داشته باشید که اگر در خانه خود کتاب‌هایی نفیس و عتیقه دارید بهتر است آنها را از سایر کتاب‌های خود جدا نگه دارید، چرا که هم از نظر ظاهری و شکل جلد با آنها متفاوت است و هم لازم است در نگهداری از آنها دقت بیشتری داشته باشید.

قبلا گفتیم که بهتر است هر مضمون از کتاب‌ها را در طبقه‌ ای مجزا جای دهید، ولی بهتراست در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت امکان و داشتن فضای کافی می ‌توانید هرکدام از موضوعات کتاب‌ها را در جای مخصوص به خود قرار دهید؛ برای مثال رمان‌ها و کتاب‌های متفرقه را بهتر است در نشیمن و کتاب‌های مرجع را در نزدیکی میزتحریر خود قرار دهید. برای قرار دادن کتاب‌های مرجع به شما پیشنهاد می ‌کنیم که از داشتن یک طبقه در بالای میزتحریر خود غافل نشوید.

توجه به قد کتاب ها برای چیدمان عمودی آن ها

بهترین راه برای چیدن کتاب‌ها در کتابخانه، چینش عمودی آنها از بزرگ به کوچک است، آن‌هم به صورتی که کتاب‌های بلندتر در سمت راست و کتاب‌های کوچک‌ تر در سمت چپ قرار داده شوند. جدا از این بهتر است که کتابخانه ‌تان را به‌ صورتی نصب کنید که به فاصله ۴۰ سانتی ‌متر از سقف قرار گرفته باشد تا برای دسترسی به کتاب‌هایی که در طبقات بالا قرار دارند دچار مشکل نشوید.

قرار دادن دکوری در کتابخانه

 وجود کتاب‌ها در خانه سراسر انرژی مثبت است و به‌ خودی ‌خود حال شما را خوب می ‌کند، ولی برای افزایش این حال خوب می‌ توانید در کتابخانه خود تنوعی ایجاد کنید. پیشنهاد ما این است که در کنار آن‌همه یار مهربان  چند عکس خانوادگی، گل‌های طبیعی و وسایل دکوری قرار دهید و ازآنها در طبقات کتابخانه خود استفاده نمایید.

ایجاد فضایی دل انگیز مخصوص کتابخوانی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که احتیاج به جنس متفاوتی از آرامش دارید، می ‌توانید در صورت امکان، جای دنجی را در خانه خود انتخاب کرده و با گذاشتن یک کاناپه و میز کوچک، لحظات دلنشینی را در آن قسمت به مطالعه مشغول شوید، چای نوش جان کنید و روح خود را شستشو داده و تغذیه کنید. مطمئنا هرشخصی  در برابر روح خود مسئول هست و کمترین کاری که می‌ توانیم برای اعتلای شخصیت و تفکر خود انجام دهیم آن است که مطالعه و خواندن کتاب را فراموش نکنیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *