#


اصول و قواعد نورپردازی در خانه و استفاده از وسایل عتیقه

13 فوریه 2018 14 نظر 1857 بازدید

اصول و قواعد نورپردازی در خانه و استفاده از وسایل عتیقه

نورپردازی مناسب در خانه و وسایل عتیقه موجود در دکوراسیون

نور و روشنایی موجب می شود تا زیبایی هر چیزی چندین برابر شود. تاریکی هیچ مفهومی نداشته و هیچ چیزی خود را در تاریکی به چشم نمی آید. نورپردازی موجب می شود تا یک ساختمان و بنای مسکونه جنبه زیبایی شناختی خود را نیز نشان داده و ابعاد عملکردی مناسبی را نیز داشته باشد. در سال های گذشته از روشنایی تنها برای روشن کردن محیط اطراف خانه استفاده می شده است اما در حال حاضر این بخش دارای جنبه های دیگری نیز بوده و توانسته ابعاد گسترده تری به آن بدهد. نورپردازی مناسب موجب می شود  تا واحد های مسکونی ساخته شده با سرعت بیشتری به فروش برسد و ساختمان با شکوهتر و جذاب تر دیده شود. نورپردازی مناسب می تواند محیطی خاص و ویژه را برای زندگی کردن به وجود بیاورد و سطوح را جذاب تر و زیباتر نشان می دهد و کنتراست زیادی را برای محیط فراهم می آورد و باعث می شود هیجان بسیاری در فضا به وجود بیاید.

یک از مهم‌ ترین جنبه های نورپردازی صحیح و مناسب در دو وجه روشنایی فضا و روشنایی لوازم دکوری، به وجود آوردن بستری مطلوب برای بهتر شدن روند سکونت و بهتر شدن ویژگی های روان‌ شناختی محیط می باشد. نور قابلیت این را دارد که با برجسته کردن بافت یا رنگ یکی از سطوح کیفیت بالاتر و بیشتری را به آن ببخشد و آن را زیباتر نشان دهد. نکته ای که در این جا بسیار قابل‌ توجه است در خصوص نورپردازی مصنوعی در محیط های مسکونی لوکس این می باشد که به وسیله استفاده از نورپردازی می‌ توان فضایی را با ابعاد وسیع‌ تر و یا کوچک‌ تری نشان داده و آن را ایده آل تر نشان خواهد داد. برای اینکه بتواند در این فضا احساس لوکس بودن را به وجود بیاورید نیز می‌ توانید از نور پردازی مناسب کمک گرفته و خانه خود را با آن روشن تر نشان دهید. نورپردازی، دارای تنوع بسیار می باشد که یکی از موارد مهم و قابل ذکر در محیط های لوکس نورپردازی ای است که تأکیدی می باشد و با روشن نشان دادن یک دیوار یا وسیله ای که دارای قیمت گرانی است بر تاکید زیبایی و جلوه و با ارزش بودن سطح مورد نظر و وسیله خواهد افزود؛ در اصل این نوع از نورپردازی ها موجب می شود تا جذابیت و تکرار زیادی به وجود بیاید و تضاد خوبی نیز در فضا به وجود خواهد آمد.

نورپردازی مناسب در اتاق پذیرایی

جمعی که در سالن پذیرایی کنار یکدیگر جمع می شوند باید نور به صورتی به آن ها تابیده شود که صورت و نیم تنه آن ها از هر دو سمت و از روبه رو به آن ها تابیده شود و جذابیتی خاص را برای آن ها به وجود بیاورد. برای نورپردازی فضاهایی که مخصوص پذیرایی است می توان به سراغ دو نوع مستقیم و یا غیر مستقیم نورپردازی رفته و محیط ر جذاب تر از همیشه نشان داد. اگر تمایل دارید تنها از روش غیر مستقیم برای نورپردازی اتاق پذیرایی خانه خود استفاده کنید باید دقت داشته باشید که سطوح دیوارهای این فضا و سقف بالای سر آن ضریب انعکاس بسیار زیادی دارد که موجب جذاب تر دیده شدن آن می شود.

در مورد روش مستقیمی که برای نورپردازی تعریف شده است و به عنوان یکی از بهترین و ایده آل ترین روش ها در نورپردازی از آن استفاده می شود قرار دادن منابع نوری در قسمت های مرکزی سالن پذیرایی می باشد. زمانی که قصد استفاده از لوستر را در این فضا دارید باید دو نکته خیلی مهم را در نظر داشته باشید: در صورت استفاده از لوستری که دارای لامپ قابل دید است بهترین کار این است که لامپ های فلورسنت فشرده که به نام کم مصرف معرفی می شوند نباید مورد استفاده قرار بگیرند. علت این مساله این است که لامپ های کم مصرف موجب می شوند تا زیبایی لوستر و ابهتی که دارد از بین برود و یا نازیبا دیده شود.

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود به سراغ لامپ های فلورسنت نروید اشعه های مضری است که از سوی این لامپ ها متصاعد می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم به جای این لامپ های مضر از لامپ های ال ی دی استفاده کنید که بسیار ایده آل و زیبا هستند و در ارتقای جذابیت لوسترها کمک بسیار زیادی خواهند کرد. نکته ای که در مورد لوسترها باید در نظر داشته باشید استفاده از دو پل است که موجب می شود شدت نور قابل تظیم و کنترل دربیاید و بتوانید در شرایط نوری مختلف از نور مناسبی برای این فضاها استفاده کنید.

دمایی که رنگ نور لامپ‌ ها دارد باید به یک اندازه بوده و به رنگ گرم باشد تا بتواند تاثیر بهتر و بیشتری در محیط داشته باشد. در انتها با ادغام نور مستقیم و غیرمستقیم که با بهره گیری از چراغ‌ های سقفی، دیواری، آباژور، آویزی و…ایجاد می شود می‌ توان بیش از اندازه راه حل و ایده مختلف و سناریوهای متفاوتی را به کار برد. سناریوهای متنوع در مورد منازلی که دارای سیستم هوشمند می باشند کاربرد بیش تری دارد و بسیار از آن بهره گرفته می شود و با استفاده از آن ها می توان فضایی مناسب با احساسات درونی اهالی منزل و میهمانان به وجود آورد.

نورپردازی در اتاق نشیمن

این قسمت از خانه فضایی است که افراد خانواده بیشترین  وقت و زمان خود را در این محیط سپری خواهند کرد، در این قسمت از خانه به تماشای تلویزیون پرداخته خواهد شد و یا اهالی با هم گفتگومی‌کنند؛ به همین دلیل باید از نورپردازی مناسبی برای آن استفاده نمود که باعث به وجود آمدن خیرگی نشود. البته موضوع خیرگی به دنبال خود خستگی چشم را هم به ارمغان خواهد آورد. در این قسمت استفاده از نورپردازی غیرمستقیم به عنوان بهترین ترفند نورپردازی می باشد که نوری یکسان با سایه‌های هماهنگ را به وجود خواهد آورد. به خاطر داشته باشید که چراغ‌ هایی که در نورپردازی به کار برده می‌شوند نباید در قسمتی تعبیه شوند که انعکاس آن ها بر روی صفحه نمایش تلویزیون موجب ایجاد ناراحتی و مزاحمت گردد.

ایجاد نورپردازی مناسب در اتاق ناهارخوری

برای ایجاد نورپردازی مناسب بر روی میزهای ناهارخوری غالبا از چراغ‌ هایی که به صورت آویز هستند و در بالای میز که می تواند نور را به شکل مستقیم بر روی میز می‌ تابانند به کار برده می شود. در مورد خانه‌ های لوکسی که در دکوراسیون آن ها از ظرف های طلاکوب و ویژه استفاده می‌ شود میزان روشنایی میز ناهار خوری باید بیش تر از قسمت های دیگر آن باشد تا هم موجب دیده شدن غذاهایی که سرو شده اند شود و هم موجب دیده شدن بهتر کیفیت و جنس ظریف ظرف ها گردد. نکته‌ ای که اکثر به صورت غلط ‌در طراحی دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌ شود توجه ویژه روشنایی تنها روی سطح افقی میز می باشد. در این صورت است که چهره افرادی که دور میز قرار دارند به صورت نیم‌ سایه دیده می شود که موجب می شود خطوط صورت آن ها به شکل ناخوشایندی دیده شود.‌ به همین دلیل بهتر است از چراغ‌ هایی استفاده کنید که علیرغم روشن کردن سطح روی میز به اطراف آن نیز نور کافی می دهد و موجب بهتر دیده شدن محیط اطراف آن خواهد شد.

نور پردازی بر روی ظروف شیشه ای و نقره ای

اگر نوری که در طراحی داخلی استفاده می شود بر روی سطوح صیقلی بتابد انعکاس و بازتاب آن به سمت صورت نیز می باشد. به عنوان مثال ظروف نقره ای زمانی که در زیر نور پخش قرار می گیرند به عنوان یک ظرف پلاستیکی دیده خواهند شد. اگر نور به صورت مستقیم بر سطح این ظروف تابانده شود سطح آن ها صیقلی دیده می شود و اگر تنها نور به آن ها تابانده شود کمی مات دیده خواهند شد. زمانی که قرار است از نورپردازی بر روی ظروف شیشه ای استفاده کنید بهتر است ان ها در مقابل پس زمینه ای نورانی قرار دهید که مانع از تابش منبع نوری در جسم می شود. در قسمت زیرین آن ها نیز از ورق های شیشه ای استفاده کنید که قابلیت استفاده از نور پخش در زیر آن ها نیز فراهم شده باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *