#


استقبال از بهار با ایجاد روف گاردن بر روی پشت بام

3 مارس 2018 بدون نظر 2199 بازدید

استقبال از بهار با ایجاد روف گاردن بر روی پشت بام

استقبال از بهار و ایجاد روف گاردن در پشت بام

اغلب افراد گمان می کنند که با صنعتی شدن معماری و ایجاد شهرهای مدرن و صنعتی و ورود فناوری های نوین و رشد بیش از حد زندگی ماشینی و دوری از طبیعت و نعمت ها و زیبایی های آن پیش روی افراد قرار دارد اما باید بگوئیم در برخی موارد این پیشرفت ها به گونه ای برعکس بوده و موجب شده تا زندگی افراد به نوعی دیگر کیفیت بهتری پیدا کند و می توان گفت صنعتی شدن شهرها در بالا رفتن کیفیت زندگی افراد نقش اساسی دارد. روف گاردن ها یا همان بام های سبز یکی از پیشرفت هایی است که موجب شده تا زندگی در کنار طبیعت بتواند بهترین کیفیت را داشته باشد.

زمانی که زمستان به انتها می رسد و به عید نوروز نزدیک می شویم ایجاد تغییراتی در فضای سبز هر خانه ای به شدت احساس می شود. برخی از افراد به دنبال ایده هایی هستند که بتوانند با استفاده از آن بهترین فضای سبز را در پشت بام خانه خود به وجود بیاورند. در این مقاله قصد داریم این ایده ها را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانند بهترین دکوراسیون را برای خانه خود به وجود بیاورند.

ایجاد روف گاردن بر روی پشت بام

در صورتی قصد ایجاد فضای سبزی بر روی پشت بام خانه خود دارید بهتر است پیش از انجام این کار با متخصصین این خوزه مشورت نمائید و از آن ها کمک بگیرید تا بتوانید این کار را به صورت اصولی انجام داده و کلیه نکات را رعایت نمائید. متخصصین این بخش از محل مورد نظر دیده خواهند کرد و نسبت به شرایط آن گزینه هایی را به شما پیشنهاد خواهند داد. علت این مساله این است که روف گاردن وزنی را بر روی پشت بام وارد خواهد کرد که باید با توجه به شرایط در نظر گرفته شود تا مانع از وارد شدن آسیب به سقف شده و هیچ خرابی نداشته باشد.

باید به صورت دقیق محاسبه شود که روف گاردن در کدام قسمت باید قرار گیرد و به میزان نیرویی می تواند بر روی سقف خانه وارد شود. پس از محاسبه و اندازه گیری های دقیق وارد مرحله بعدی می شوید که در واقع عایق کاری و ایزولاسیون پشت بام است. برای انجام این کار از عایق های مخصوصی که ویژه روف گاردن است استفاده می شود و این عایق ها به گونه ای طراحی شده اند که هیچ گونه خرابی برای پشت بام ایجاد نمی کنند و می توان از آن ها به راحتی استفاده کرد و گزینه ای ایده آل در ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام محسوی می شوند.

اصول طراحی روف گاردن یا فضای سبز

برای طراحی روف گاردن مراحل چندی را باید رعایت کنید که قدم نخست آن رعایت اصولی می باشد که در طراحی بام سبز به کار گرفته می شوند. بهترین کار این است که این مراحل را قدم به قدم انجام دهید و به صورت دقیق هر مرحله را بررسی نموده و وارد مرحله بعدی شوید. در طراحی روف گاردن باید به مسیرهایی که محل اصلی رفت و آمد هستند توجه بسیاری داشته باشید. به این صورت که مسیر اصلی با کف سازی و تعیین محل قرارگیری آلاچیق و لکه گذاری برای ایجاد فضای سبز مشخص خواهند شد و یک طرح کلی به وجود می آید. دیگر قسمت هایی را که باقی مانده می توان با استفاده از اشیاء مختلف و قلوه سنگ های تزئینی تکمیل کرده و یک روف گاردن زیبا را طراحی نمود.

در آخر کار می توانید از لوازمی همچون آتریوم و آبنما برای ایجاد زیبایی بیشتر در فضا استفاده کرده و فضایی خاص و دلنشین را بر روی پشت بام به وجود آورد. پس از این مرحله اتودهای دستی قرار دادن انواع مختلف گیاهان و تجهیزاتی که انجام شده و گاهی برای تشخیص بهتر اتفاقاتی که پیش روی شما قرار دارد طراحی هایی به صورت دو بعدی و سه بعدی انجام می شود و به این ترتیب بهتر می توانید گیاهان مناسبی را برای قرار دادن بر روی پشت بام استفاده نموده و فضایی خاص و زیبا را به وجود بیاورید.

انتخاب گونه های گیاهی مناسب روف گاردن

دومین قدم در طراحی روف گاردن انتخاب گونه های مختلف گیاهانی است که تمایل به قرار دادن آن ها بر روی پشت بام دارید. چرا که باید گیاهانی انتخاب شود که با ویژگی های اقلیمی و طراحی انجام شده برای فضای سبز هماهنگی لازم را داشته باشد و بتواند زیبایی فضا را به خوبی نشان دهد. زمانی که قرار است طراحی کاشت انجام شود بیشترین تمرکز بر روی انتخاب گیاهانی است که در برابر شرایط مختلف محیطی مقاومت بالایی دارند و همیشه سبز هستند. از آنجایی که کمبود آب و صرفه جویی در مصرف آن را نیز باید در نظر گرفت به همین دلیل می توانیم توصیه کنیم که از سیستم آبیاری اتوماتیک استفاده نمائید تا بتواند مشکل آبیاری گیاهان را نیز برطرف نموده و مشکلی در این خصوص برای تان به وجود نیاورد. سیستم های آبیاری اتوماتیک قابلیت این را دارند که برنامه آبیاری مشخصی در دفعات و فاصله های زمانی مشخص بع آن می دهید و پس از آن دستگاه خود می تواند آبیاری را انجام داده و نسبت به مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

نکات اصولی در طراحی روف گاردن

روف گاردن ها موجب لطافت و خنکی هوای خانه افراد در فصل های گرم سال بوده و مصرف انرژی را نیز در فصل زمستان به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و این کار را به وسیله پوشش سقف انجام خواهد داد. در صورتی که تمایل دارید آلاچیق را نیز وارد طراحی روف گاردن نمائید باید وزن آن را نیز در نظر گرفته و نیروی باد را هم در محاسبات خود وارد کنید. اصولا در طراحی روف گاردن ها از آلاچیق های چوبی و مناسبی استفاده می شود و می تواند فضایی جذاب را در این بخش از خانه به وجود بیاورد.

برای اینکه بتوانید گل و گیاه مناسبی را برای استفاده در طراحی روف گاردن استفاده کنید باید از مقاومتی که گیاه در برابر وزش شدید باد و یا حتی نور مستقیم خورشید دارد آگاه بوده و در نظر داشته باشید گیاه می تواند در برابر سرما و گرمای بیش از اندازه مقاومت نماید و میزان رشد ریشه های گیاه چقدر می باشد. با در نظر گرفتن این موارد می توانید فضای سبز زیبا و جذابی را به وجود بیاورید و از ایجاد آن بر روی پشت بام خانه خود لذت ببرید.

در انتها باید کلیه المان ها و متریال ها را تهیه کرده و طرحی را که مد نظر دارید بر روی پشت بام به اجرا دربیاورید. البته باید تمام این موارد به صورت تخصصی شود چرا که می تواند نتیجه برعکسی داشته و خسارات زیادی را نیز به بار بیاورد. کلیه موارد و گیاهانی که در این فضا به کار برده می شوند نیازمند بازبینی هر چند وقت یکبار هستند تا موجب هیچ گونه آسیبی نشوند و در صورت وجود مشکل و نقصی به صورت تخصصی برطرف شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *