#


چه دکوراسیونی برای خانم های باردار مناسب است؟

18 می 2018 بدون نظر 1577 بازدید

چه دکوراسیونی برای خانم های باردار مناسب است؟

دکوراسیون مناسب برای خانم های باردار

از زمانی که مطلع می شوید که قرار است نوزادی به جمع خانواده ی شما وارد شود تمام خانواده از این خبر خوشحال و هیجان زده می شوند و همه ی افراد خانواده و حتی اطرافیان نزدیک سعی می کنند که شرایط مناسبی را برای ورود فرد جدید به خانواده آماده و مهیا کنند.  خرید لباس و وسایل اولیه مربوط به نوزاد، مهیا کردن اتاقی مناسب با رنگ مناسب برای کودکان، جور کردن لباس‌های رنگارنگ و حتی تهیه لیستی از اسامی مختلف دختر و پسر از جمله کارهایی است که تقریبا همه خانواده‌ها انجام می‌دهند. اما آنچه که حرف اول را می‌زند و متاسفانه برخی اوقات زیاد توجهی به آن نمی‌شود، کمک و رسیدگی به مادر باردار است. برای آشنایی با روش‌ها و برطرف کردن نیازهای او در محیط خانه با ما همراه شوید.

همه ی ما می دانیم خانمی که باردار است به غیر از شور و هیجان زیادی که برای آمدن نوزاد جدید دارد، اضطراب و استرس مخصوص این دوران را هم باید تحمل کند. تغییرات شدیدی که در هورمون های بدن مادر، او را از لحاظ جسمی و روحی بسیار حساس و تحریک‌پذیر خواهد کرد. نشانه های فیزیکی مثل ضربان قلب تند، تنفس‌ های کوتاه و تند، خستگی‌ های زود هنگام و حساسیت به بو و تهوع‌های مکرر تحمل و صبر او را بسیار کم می‌کند. در نتیجه نیاز دارد که در محیطی آرام و دلنشین و به دور از استرس و هیجان زندگی کند.

زمانی که مادر باردار در محیطی کاملا آرام و بدون هرگونه اضطراب و استرسی دوران بارداری خود را سپری کند نتیجه ی این کار این است که نوزادی که قرار است به جمع خانواده وارد شود با وزنی مناسب، سالم و همین طور نوزادی کاملا آرام خواهد بود. بنابراین با می توان با مهیا ساختن محیطی به دور از هیجان برای مادر، صاحب فرزندانی سالم و آرام شوید.

بهتر است بدانید که یکی از مشکلاتی که خانم های باردار را در هفته های نخست حاملگی اذیت می کند بوهای گوناگونی است که از آشپزخانه ی خانه در داخل منزل پخش می‌شود و در پی آن تهوع و استفراغ‌های زیادی است که برای او ایجاد می کند. سعی کنید در این ماه ها از درست کردن غذاهایی که دارای ادیه ی زیادی هستند و یا غذا های سرخ کردنی خودداری شود و اکثر از غذاهای آب‌پز و کبابی استفاده کنید. داشتن سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه نیز می‌تواند این مشکل را تا حدودی رفع کند.

* بهتر است مادر باردار در زمان صرف غذا بر روی صندلی صاف نشسته و این که از یک چهارپایه کوتاه زیر پاها استفاده شود.

* دمایی که باید در خانه تنظیم شود حدود ۲۶-۲۴ درجه سانتیگراد باشد تا مادر دچار تعریق نشود.

* برای سهولت در بلند شدن و خوابیدن در تخت خواب بهتر است از تخت خواب هایی استفاده شود که دارای ارتفاع کم تری می باشند.

* برای این که یک مادر باردار دچار درد های مربوط به عضلات و یا کمر درد نشود بهتر است از تشک هایی برای خوابیدن استفاده کند که استاندارد باشد.

* خوابیدن به پهلو به ویژه پهلوی چپ موجب خون رسانی بیش تر به جنین شده و نیز  استفاده از بالش‌ های کوچک در زیر شکم و پشت کمر، سبب خواهد شد که یک مادر باردار یک خواب آسوده و راحتی را داشته باشد.

* همان طور که می دانیم در آخرین ماه های بارداری به دلیل این که جنین روی شکم فشار زیادی وارد می کند، باعث می شود که اسید معده به سمت مری و یا رفلاکس شود، در این مواقع بهتر است مادر در زیر شانه های خود چند بالش قرار دهد و به طرف پهلو و تقریبا به حال نیمه نشسته قرار بگیرد.

* برای جلوگیری از ایجاد قوس بیش از حد در قسمت کمر به طرف جلو و نیز ابتلا به درد های مهره ای بهتر است مادر باردار از کاناپه هایی استفاده کند که نرم و کوتاه بوده و همچنین در زمان نشستن کوسن های کوچکی را در قسمت گودی کمر خود قرار دهد.

* در زمان نشستن، گذاشتن  دو یا چند بالش در قسمت زیر پاها یا این که  استفاده از چهارپایه کوتاه، سبب خواهد شد که بازگشت مایعات از پایین بدن به طرف بالای بدن به |آسانی صورت گیرد و مادر کمتر با خواب رفتگی عضلات مواجه شود.

* بهتر است دیوار های اتاق خواب را به رنگ‌های سبز روشن و آبی رنگ آمیزی شود تا از این طریق ، استرس مادر را کاهش پیدا کند. با خواب آرام مادر، ضربان قلب جنین در حد نرمال می‌زند و او هم از آرامش مادر لذت می‌برد و از رشدی مناسب بهره‌مند خواهد شد.

* بهتر است مادر از نور طبیعی خورشید استفاده کند تا به پیشرفت روند استخوان‌سازی جنین کمک کند و علاوه بر آن دردهای عضلانی مادر نیز کاهش پیدا کند. پس مادر باردار باید از آفتاب در محیط خانه‌ بهره ببرد به ویژه در فصل پاییز و زمستان که شدت تابش نور خورشید و میزان آفتاب کمتر است.

* دکوراسیون خانه باید به صورتی باشد تا فضای کافی برای راه رفتن مادر به ویژه در هفته‌ های پایانی بارداری مهیا شود. استفاده از مبلمان زیاد و شلوغی محیط برای راه رفتن مادر مشکل ساز خواهد بود.‌ از طرف دیگر، عدم تعادل مادر با بالارفتن وزن او، می‌تواند باعث برخورد او با اثاثیه منزل شود، بنابراین فضاها باید خلوت و باز باشد.

* یکی از نکاتی که باید در دوران بارداری رعایت شود این است که  از استفاده از  نور های تند مصنوعی خودداری شود، به ویژه مادرانی که زمینه مسمومیت حاملگی و فشارخون بالا دارند باید در محیط کاملا آرام و نیمه تاریک استراحت کنند. محیطی به دور از سر و صدا و نورهای اضافی، مانع بالارفتن فشار خون مادر می‌شود.

* سعی کنید  موسیقی های  آرام بدون کلام گوش داده شود، ‌به کار بردن از چند شمع کوچک و استفاده از  بو های خوش در محیط منزل، محیطی آرام را برای مادر و جنین او مهیا می‌کند.

* اگر در چنین مواقعی مادر باردار خود را با گلدان های کوچک سرگرم کند و نیز به صورت روزانه به گیاهان رسیدگی کند باعث می شود که استرس مادر کم تر شود، و نیز سبب خواهد شد که زندگی و طبیعت به محیط خانه افزوده شود.

* برای این که بتوان از ایجاد برخی از صدا های ناهنجار درون خانه جلوگیری کرد بهتر است از صداگیر برای کابینت ها و در های منزل استفاده کرد. همین طور استفاده از پنجره‌های دو جداره نه تنها مانع از هدر رفتن دمای مناسب منزل می‌شوند، بلکه از ورود صداهای ناهنجار بیرون و ایجاد استرس‌ ناشی از آن جلوگیری می‌کنند.

* خوردن مقدار کمی شکلات در محیطی آرام علاوه بر شادابی مادر موجب لبخند زدن جنین در رحم مادر خواهد شد، هرچند مادران دیابتی می‌توانند از شکلات تلخ استفاده کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *