#


نکاتی درباره ی چیدمان منزل با قالیچه

12 می 2018 بدون نظر 2261 بازدید

نکاتی درباره ی چیدمان منزل با قالیچه

چیدمان خانه با استفاده از قالیچه

ممکن است در برخی از منازل از یک قالیچه به عنوان یک وسیله ی تزئینی به کار برده شود ولی باید بدانید که قالیچه ها می توانند به عنوان یک وسیله ی اصلی در فضای خانه در نظر گرفته شوند.. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد طراحی دکوراسیون داخلی منزل با قالیچه برای شما بگوییم.

مرکز محیط خانه

شما را با ایده های طراحان دکوراسیون داخلی آشنا می کنیم، و برای این کار نخست فرش را انتخاب کرده ایم. اکثر اوقات برای این که بتوان مناسب ترین قالیچه را انتخاب کرد بیشترین محدودیت ها را در بر دارد که از بین آن ها می توان به طرح، رنگ و ابعادی که برای قرارگیری برای قالیچه در نظر می گیریم، اشاره کرد. پس سعی کنید  که با انتخاب فرشی در طراحی آغاز کرده و سپس به انتخاب پارچه ها و رنگ اصلی اتاق بپردازیم. قالیچه ها روح اتاق هایی می باشند که در آن ها قرار می گیرند و نمای کلی رنگ، محل جایگیری مبلمان و سایر متعلقاتی که در اتاق وجود دارند را تحت تأثیر خود گذاشته و امکان اینکه چنین مسئله مهمی را در نظر نگرفت وجود ندارد.

همگام خانواده

همان طور که همه ی ما می دانیم در منزل بیش تر کودکان و حتی حیوانات خانگی موجب زودتر کهنه شدن و فرسوده شدن فرش ها و یا قالیچه های منزل می شوند. پس همیشه  به یاد داشته باشید که چه رنگ و مخصوصا چه پارچه ای را برای فرش مورد نظر در زمان انتخاب باید در نظر بگیرید. بر اساس گفته های طراحان دکوراسیون داخلی قانون اول طراحی کردن با استفاده از قالی این است که قالیچه ای را تهیه کنید که با شیوه، سبک زندگی و فکر شما هماهنگ باشد. اگر شما کودکی خردسال و یا حیوانی خانگی دارید، می بایست از قالی های پشمی که به سادگی تمیز شده و دارای الگوهای خاصی هستند که لکه، مو و چیزهای دیگر را به راحتی مخفی می کنند، خریداری کنید.

اندازه بی نقص و درست

بر اساس توصیه های طراحان دکوراسیون بهتر است اندازه و ابعاد قالیچه و یا فرشی که برای خانه انتخاب می کنیم کمی کوچک تر از فضایی باشد که مبلمان در آن قرار خواهد گرفت. این سایز باید به اندازه ای بزرگ باشد که فضا را پوشش داده و تکیه گاهی برای پر کردن فضاهای خالی بوده و همچنان فضای خالی اطراف خود برای تردد داشته باشد. به طور کلی ابعاد قالیچه مورد نظر شما وابسته به ابعاد و محیطی است که مبلمان شما در اتاق دارند. می توان پایه های جلویی مبلمان یا کاناپه را روی قالیچه قرار داد اما این کار از عمر قالی شما به دلیل فشار دائمی به یک نقطه قطعا کم می کند.

طرح هایی برجسته

یکی از کار هایی که می تواند موجب بهتر چیدن دکوراسیون اتاق تان شود این است که برخی از جاهای خوب و راحتی را که برای اتاق خود در نظر گرفته اید را تغییر دهید. طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی بر این باور هستند که یک قالیچه مناسب می تواند همه ی مرکز ثقل یک اتاق را دچار تغییر اساسی کند. یک قالیچه می تواند چیزی را به محیط و فضای شما وارد کند که انتظار آن را نداشته اید یا اینکه می تواند تلألویی از رنگ هایی رقص کننده را جلوه دهد. در استفاده از طرح هایی برجسته در رنگ و نقش، ترس به خودتان راه ندهید. این طرح ها و نقش ها در قیاس و در تقابل با دیوارهایی سفید، کف فضا و صندلی ها و مبلمان؛ تحرکی از رنگ ایجاد کرده و نقطه تمرکز و مرکز توجه فضا می شود.

رنگ های اضافی

در خانه هایی که دیوار های آن دارای رنگ های کاملا ساده بوده و یا این که در آن از مبلمان معمولی استفاده شده است بهتر است از قالیچه هایی با رنگ های مناسب و طرح هایی برجسته استفاده شود تا فضای خانه به بهترین نحو چیدمان شده باشد.  چنانچه شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست ندارنداز  رنگ هایی تند یا حتی نامعمول برای پرده های یا مبلمان استفاده کنید، این راهی بسیار خوب برای اضافه کردن رنگ و نقش به فضا است. وجود این چنین قالیچه ای باعث حسی گرم تر در فضا شده و می تواند تعریفی جدید و متمایز از اصل قبلی فضا در خود داشته باشد.

تمامی اندازه ها و گونه ها

بهتر است بدانید که معمولا قالیچه ها در گونه های مختلف و نیز  سایز و اندازه های بسیار گوناگونی وجود دارند و این به عنوان یک مزیت به حساب می آید که می تواند آن ها را برای هر محیطی مناسب کند. طبق  گفته ها و پیشنهادات  طراحان دکوراسیون داخلی، ابعاد و اندازه قالیچه بر اساس فضایی می باشد که در آن جای می گیرند و همچنین ابعاد مبلمان نیز نقشی اساسی در اندازه آن دارند. به عنوان مثال در یک اتاق غذاخوری عموماً از قالی های مستطیلی در راستای میز غذاخوری استفاده می شود در صورتی که از قالیچه ای شش گوشه برای میزهایی مربعی یا دایره ای استفاده می کنند.

تعریف فضاها

یکی دیگر از نکاتی که در استفاده از قالیچه باید رعایت شود این است که محیط خانه را تنها به یک قالیچه اختصاص ندهید. طراحان اغلب محیط های بزرگ را با استفاده از دو یا چند تخته از قالیچه ها به چند قسمت تقسیم می کنند. نکته اصلی در این گونه طراحی هماهنگی و هارمونی کامل این دو تخته قالیچه با یکدیگر است. اگر خانه ی شما از فضایی بزرگ تشکیل شده است  و دوست دارید با استفاده از قالیچه کف فضا را پوشش دهید ، می توانید از چندین تخته قالیچه که با هم در طرح و نقش هماهنگ بوده یا تکمیل کننده طرح و نقش یکدیگر هستند استفاده کنید که البته کاری دشوار بوده و نیازمند تخصصی است که فقط طراحان دکوراسیون داخلی آن را دارند.

یکپارچگی رنگ

کاری که طراحان دکوراسیون داخلی برای استفاده از قالیچه هایی که دارای رنگ های ملایم و طبیعی هستند انجام می دهند این است که از آن ها برای متعادل کردن فضا هایی که دارای مبلمان و یا دیوار هایی به رنگ های تند هستند استفاده می کنند.  یک قالیچه مناسب می تواند به عنوان عنصری در استفاده شود که هماهنگی و یکپارچگی رنگ و طرح و نقش را به فضا ببخشد و باعث به وجود آمدن حسی تازه و شخصیتی مناسب برای فضایی که در آن قرار گرفته می شود.

حاشیه کف اتاق (اطراف قالیچه)

زمانی که قرار است از یک قالیچه برای چیدمان اتاق و یا هر قسمت دیگر از منزل استفاده کنیم باید بدانیم که نیازی نیست این قالیچه همه ی کف اتاق و یا محیط را پر کند.  معمولا طراحان دکوراسیون داخلی فضایی بین ۹ تا ۱۲ اینچ (معادل تقریبی ۲۳ تا ۳۰ سانتی متر) کناره های قالیچه را باز می گذارند. این فضا هم برای به نمایش گذاشتن کف اتاق بوده و هم به منظور استفاده از وسایلی برای زیر فرش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این فضایی مناسب برای قرار دادن وسایلی سنگین است که گذاردن آن ها روی قالیچه باعث آسیب رساندن به آن می شود.

زیر قالیچه

برای بیش تر طراحان دکوراسیون داخلی و نیز اجرا کنندگان دکوراسیون داخلی هیچ محدودیتی برای استفاده از قالیچه برای پوشش کف فضا و اتاق ها وجود ندارد و حتی اگر کف فضا یا اتاق به نوعی  باشد که قالیچه یا قالیچه ها روی آن سر بخورند. برای این برطرف کردن این مشکل می توان از وسایلی استفاده کرد که میزان اصطکاک زیر فرش را بالا برده و موجب ثابت ماندن قالیچه ها روی کف می شود. برای این منظور می توان از کف پوشی زیر قالیچه یا قالیچه ها استفاده کرد حدوداً ۲ اینچ (معادل تقریبی ۵ سانتی متر) کوچکتر از ابعاد قالیچه باشد. این ابعاد لبه های کف پوش از زیر قالیچه بیرون نزده و همچنین باعث صاف و مسطح ماندن قالی روی زمین شده و از تا خوردگی و جمع شدگی آن جلوگیری می کند.

مزیت راحتی قالیچه

بهتر است بدانید که قالیچه ها به عنوان عناصری حیاتی در محیط خانه مورد استفاده قرار می گیرند. اتاق هایی که بیش تر افراد خانه در آن جا رفت و آمد دارند یا محیط هایی که خانواده بیشتر وقتشان را در آنجا می گذرانند؛ فضایی مناسب و عالی برای قالیچه ها هستند زیرا راحتی بیشتری را به فضایی که در آن قرار گرفته اند، القا می کنند.

هنر کف

محیط هایی در خانه که مخصوص غذاخوری و یا قرارگیری میز ها هستند جزو مکان های مناسب برای استفاده از قالیچه ها می باشند. این فضاها به علت داشتن سایه روشن و همچنین سایه هایی که در طول روز در آنجا وجود دارند می توانند در ترکیب با طرح و نقشی که در خود قالیچه ها وجود دارند اثری هنری را روی کف فضایی که در آن هستند به وجود آورند که با هیچ چیز دیگر نمی توان آن را ایجاد کرد.

پاهای یخ کرده خداحافظ

کاری که طراحان دکوراسیون داخلی انجام می دهند این است که با استفاده از قالیچه های گوناگون رنگ های تند اطراف فضا و همین طور پرده ها و پوشش های پنجره را متعادل خواهند کرد ، حتی در اتاق هایی که دارای دکوراسیونی مدرن می باشند. از دیگر مزیت های استفاده از قالیچه برای کف این است که دیگر پاهای شما کف سرد اتاق را در فصول سرد سال لمس نخواهد کرد و از هدر رفتن انرژی گرمایی تولید شده جلوگیری می کند.

حسی الهام بخش

یکی دیگر از کار هایی که طراحان دکوراسیون داخلی در ایجاد دکوراسیونی مناسب انجام می دهند این است که با استفاده از قالیچه های مختلف به عنوان عنصری الهام بخش در آن ها در اکثر طرح و نقش های ذاتی قالی های حسی بدیع در فضا ایجاد می کنند. در حقیقت اگر شما به تلألویی از رنگ و بازی طرح و نقش در فضا نیاز دارید و نبودن آن را در فضای خود احساس می کنید ؛ پس باید به سراغ قالیچه بروید. قالی ها می توانند بافت، رنگ، نقش، راحتی، گرمی و شخصیتی منحصر به فرد به فضایی که در آن قرار گرفته اند، القا کنند.

تأثیر لایه ای

بهتر است  برای استفاده از قالیچه در چیدمان منزل خود از انواع جدیدی که در بازار موجود هستند استفاده کنید که به آن ها قالی های لایه ای گفته می شود. این فرش ها دارای لایه هایی می باشند که در طرح ها و رنگ هایی گوناگون بوده و هر یک خصوصیت خاص خود را به محیط می دهند. این قبیل قالی ها به حدی مورد استقبال طراحان دکوراسیون های مدرن قرار گرفته اند که هماهنگی کاملی را با اجزای اطراف خود مخصوصاً مبلمان و تجهیزات اتاق می سازند. فقط نکته انتخاب این نوع قالیچه ها این است که این لایه ها در قالی به خوبی معلوم باشد تا بتواند اثر کاملی از آنچه که در خود دارد را به نمایش بگذارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *