#


با صنایع دستی و انواع آن بیشتر آشنا شوید

صنایع دستی
17 ژوئن 2017 بدون نظر 2257 بازدید

با صنایع دستی و انواع آن بیشتر آشنا شوید

با صنایع دستی و انواع آن بیشتر آشنا شوید

صنایع دستی چیست؟

تعاریف زیادی در مورد صنایع دستی وجود دارد. این تعریف به گزارش از من بپرس می باشد. به مجموعه ای از صنایع و هنرها صنایع دستی گفته می شود. به طور کلی می توان گفت که صنایع دستی از مواد اولیه بومی و اعمال بخشی از مرحله های اساسی استفاده می شود. تولید آن با یاری درست و ابزارهای دستی صورت می گیرد که در قسمت آن ذوق هنری و ابتکار فکری مخترع به گونه ای جلوه گردیده است. همین موضوع تفاوت اصلی بین محصولات دستی و مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای می باشد.

ویژگی های صنایع دستی

با توجه به تعاریفی که از صنایع دستی در قسمت بالا گفته شده، می توان ویژگی هایی که در پایین ارائه می شود برای صنایع دستی در بر گرفت.

صنایع دستی

صنایع دستی

  • اعمال بخشی از مرحله های بنیادی تولید به وسیله دست و ابزار و لوازم دستی برای ایجاد هرکدام از صنایع دستی مراحل گوناگونی سپری می شود. اما برای انجام دادن تمام این مرحله ها لزومی ندارد با کمک دست و ابزار و لوازم دستی صورت بگیرد. اگر فقط بخشی از مرحله بنیادی تولید توسط دست انجام شود با توجه به نکته هایی که در تعریف آن نام برده شد جزو صنایع دستی قرار می گیرد.
  • انسان ها با حضور مؤثر و مبتکرانه خود توانسته اند به این محصولات شکل خاصی ببخشند و طرح های مختلفی را در مراحل ساخت این محصولات پیاده کنند.
  • بخش عظیم مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی تهیه می شود.
  • برای استفاده از طرح های اصیل، بومی و سنتی باید فرهنگ خاصی داشت.
  • نبود تشابه در بین محصولات تولید شده.
  • نیازی به سرمایه گذاری زیاد در مقابله با رشته های صنعت دیگر نیست.
  • نسبت به محصولات دیگر ارزش افزوده زیادی دارد.
  • در منطقه های گوناگون امکان تولید و توسعه را دارد مانند: شهر، روستا و حتی در جامعه عشایری
  • امکان این را دارد که تجربیات، رمز و فنون تولیدی، سینه به سینه و یا مطابق روش استاد و شاگردی را منتقل کند.

طبقه بندی صنایع دستی

برای طبقه بندی صنایع دستی باید بگوییم که انواع گوناگونی در طبقه بندی وجود دارد که بر اساس مواد اولیه مصرفی، شیوه و یا راه ساختن آن صورت می گیرد. ما دراینجا طبقه بندی انجام شده توسط سایت از من بپرس که به طور کلی بر اساس راه و تکنیک تولید این محصولات انجام گرفته ارائه می دهیم.

بافت های داری:

فرآورده هایی که توسط دارهای عمودی و افقی ثابت در زمین به دست می آیند به آن ها بافت های داری گفته می شود. مانند: زیلو، گلیم، قالی و… .

صنایع دستی

صنایع دستی

دست بافی (ساجی سنتی) :

محصولاتی که توسط دستگاه های ساده و سنتی بافندگی مانند: (دستگاه بافت جاجیم، دستگاه دو وردی، دستگاه چهار وردی و ژاکار دستی) تولید می شوند دست بافت نامیده می شوند. مثل: جاجیم، ترمه، شال، زری و … .

روکاری یا (رودوزی) :

تمام محصولاتی که بدون کمک نقش بر روی پارچه ها نقوش سنتی می دوزند رو کاری یا رو دوزی می گویند. مانند: قلاب دوزی، گلابتون دوزی، سوزن دوزی، ملیله دوزی، پته دوزی و… .

بافتنی :

محصولاتی که توسط قلاب، میل و مانند آن ها و با الیاف طبیعی به دست می آیند جزء بافتنی ها محسوب می شوند. مانند: کلاه، دستکش، شال گردن، جوراب و … .

چاپ های سنتی:

تمام پارچه هایی که می توان به کمک مهر، قلم مو و نظایر آن طراحی و رنگ آمیزی کرد و نقش پذیر می باشند چاپ های سنتی نامیده می شوند. نظیر: چاپ قلم کاری و… .

سفالگری و سرامیک سازی:

صنایعی که توسط گل رس و گل به دست آمده از سنگ کوارتز و خاک کائولن و به کمک دست و چرخ سفالگری تولید و پس از آن پخته می شوند را سفال و سرامیک می گویند.

محصولاتی دیگری در صنایع دستی وجود دارد که توسط دست و دستگاه های سنتی تولید می شوند. مانند: نمد مالی، شیشه گری، تولید فرآورده های پوست و چرم، ریزه کاری و نازک کاری چوب، ساخت محصولات فلزی، قلم زنی و حکاکی روی فلزات، سنگ تراشی، خراطی چوب، منبت کاری و کنده کاری چوب، حصیر بافی، خاتم سازی، معرق کاری، کاشی گری، ملیله کاری، مینا کاری، ساخت اشیاء هنری، ساخت زیور آلات و ساخت سایر فرآورده های دیگر.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *