#


کنگر پلو با رشته و گوشت

کنگرپلو با رشته و گوشت

بهار است و فصل سبزیجاتی مانند کنگر که برای قدیمی­ها جدا از طعم و مزه دلچسبش، حس نوستالوژی را هم ایجاد می­کند. اگر مهمانانتان میان­سال و یا حتی منس­تر هستند حتما در مهمانی­تان یکی دو مدل غذای ایرانی قدیمی بپزید.

مواد لازم کنگر پلو

مواد لازم برای ۶ نفر:  
۵۰۰ گرو کنگر پاک­شده ۱ ق­چ رب گوجه­فرنگی
۳۰۰ گرم گوشت چرخ­کرده نوک ق­چ زعفران ساییده­شده
۲ عد پیاز نمک و فلفل به مقدار لازم
۲۰۰ گرم رشته پلویی ۱ ق­چ زردچوبه
۶ پیمانه برنج روغن یا کره به مقدار لازم

 

مراحل پخت

ابتدا برنج را پاک کرده .پس از شستن در کاسه­ای حاوی مقداری آب و نمک خیس کنید. سپس یکی از پیازها از پوست بگیرید .و به صورت نگینی خرد کنید. پس از آن کنگرهای خردشده شده را بشویید . در سبدی بریزید .تا آب اضافی آن گرفته شود. حالا آن­ها را به صورت خلالی پهن، خرد کنید.در یک تابه گود مقداری روغن بریزید . پیاز خردشده را در آن تفت دهید. هنگام سرخ شدن پیاز، کنگرها را هم اضافه کنید. علاوه بر این­ها کمی نمک هم بیفزایید. برای اینکه کنگرها طعم و رنگ بهتری بگیرند. زعفران را در مقداری آب جوش حل کرده .و به کنگر سرخ شده اضافه کنید. در ظرف را بگذارید . کمی صبر کنید تا کنگرها بپزند.

در فاصله پخت کنگر، پیاز دوم را پوست گرفته. خلالی خرد کنید. در تابه دیگری مقداری روغن بریزید . روی حرارت قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خردشده را به همراه کمی زردچوبه در آن تفت دهید. سپس گوشت، نمک، و فلفل را افزوده و هم بزنید. در مراحل پایانی رب را هم بیفزایید . همراه با گوشت چرخ­کرده .پیاز تفت دهید. حالا مقداری آب جوشیده بریزید . در تابه را بگذارید . صبر کنید تا گوشت بپزد.

در ادامه

قابلمه­ای مناسب را با مقداری آب و نمک پر کنید و. روی حرارت بگذارید .تا به جوش آید. سپس برنج را در آن بریزید . بعد از کمی جوش زدن، رشته­ها را هم به همان آب اضافه کرده . صبر کنید .همراه با برنج نیم­پز شوند.سپس برنج و رشته را باهم آبکشی کنید.

قابلمه­ای بزرگ را آماده کنید . مقداری روغن در آن بریزید. چند تکه نان یا چند برش سیب­زمینی کف قابلمه بچینید. مقداری از مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه ریخته و روی آن ابتدا مقداری کنگر و سپس مقداری گوشت بریزید. سپس لایه گوشت را دوباره با مقداری مخلوط برنج و رشته بپوشانید . دوباره به­همین ترتیب ادامه دهید. تا همه مواد تمام شود. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید . باقیمانده زعفران را هم با مقدرای آب و روغن و کره روی برنج بریزید . بگذارید دم بکشد.

کنگر پلو
30 ژانویه 2017 بدون نظر 1095 بازدید
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *