#


قزل آلای شکم پر

قزل آلای شکم پر

قزل آلای شکم پر غذایی فوق العاده خوشمزه می باشد که بسیار مناسب برای پذیرایی از مهمان ها و مناسبت های مختلف است که به طرز تهیه ی آن می پردازیم.
زمان آماده سازی 25 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت 10 دقیقه
کل زمان 3 ساعت 35 دقیقه
مناسب برای 2 نفر
مقدار کالری 2325کیلو کالری

مواد اولیه

  • 1 عدد ماهی قزل آلا
  • 2 قاشق سوپ خوری گردوی خرد شده
  • 1 قاشق سوپ خوری زرشک
  • 10 عدد آلو خورشتی
  • 50 گرم جعفری خرد شده
  • 1 قاشق چای خوری زعفران
  • 5 قاشق سوپ خوری آب لیمو ترش
  • 3 عدد سیب زمینی
  • 2 عدد هویج
  • 1 پیمانه نخود فرنگی

دستور پخت

  • ابتدا برشی در شکم ماهی ایجاد کرده و پس از خالی کردن محتویات داخلش، آن را شسته و با نمک و فلفل و آبلیمو مزه‌دار کنید. سپس گردو، جعفری، زرشک و آلو را در کاسه‌ای با هم مخلوط کرده و داخل شکم ماهی را با آن پر کنید. مواد را به اندازه‌ی بریزید که از شکم‌ ماهی بیرون نزند.
    کف پیرکس را با روغن مایع چرب کنید. سپس ماهی شکم پر را در ظرف قرار دهید و سطح روی آن را چرب کنید. فر را روشن کرده و آن را روی حرارت 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ظرف حاوی ماهی را داخل فر قرار داده و یک ساعت حرارت دهید.
    بعد از گذشت نیم ساعت، ماهی را از فر بیرون اورده و با قلم موی آشپزی سطح آن را به محلول زعفران و مقداری آب لیموترش آغشته کنید. حالا ماهی را دوباره به فر برگردانید تا پخت آن نیم ساعت دیگر ادامه پیدا کرده و کامل شود. حالا دیگر ماهی برای خوردن کنار سبزی پلو یا مخلوط سبزیجات آماده است.
    ماهی شکم پر

قزل آلای شکم پر را چگونه و با چه موادی تهیه کنیم؟

درست است که همه ما ایرانی‌ها حداقل یک وعده سبزی پلو ماهی را در سال جدید خورده‌ایم ولی آماده کردن ماهی به خصوص از نوع شکم پر  ( قزل آلای شکم پر ) هیچ ربطی به سبزی پلوی شب عید ندارد. شما می‌توانید برای مهمانی مجلسی نوروزی یک و یا چند ماهی شکم پر بپزید و همراه با سبزی پلو یا سبزیجات مختلف سرو کنید. مطمئن باشید کسی دست رد به آن نمی‌زند.

مواد لازم

۱ عدد ماهی قزل‌آلای درشت

۲ ق‌س گردوی خرد شده

۱ ق س زرشک

۱۰ عدد آلو خورشی

۵۰ گرم جعفری خرد شده

۱ ق چ سرخالی زعفران ساییده شده

۵ ق س آب لیموترش تازه

نمک و فلفل به مقدار لازم

مواد لازم برای سبزیجات کنار ماهی:

۳ عدد سیب زمینی متوسط

۲ عدد هویج

۱ پیمانه نخودفرنگی

۱ ق چ ادویه کاری در صورت دلخواه

۱ ق س جعفری تازه خرد شده

نمک و فلفل به مقدر لازم

طرز تهیه

ابتدا برشی در شکم ماهی ایجاد کرده و پس از خالی کردن محتویات داخلش، آن را شسته و با نمک و فلفل و آبلیمو مزه‌دار کنید. سپس گردو، جعفری، زرشک و آلو را در کاسه‌ای با هم مخلوط کرده و داخل شکم ماهی را با آن پر کنید. مواد را به اندازه‌ی بریزید که از شکم‌ ماهی بیرون نزند.
کف پیرکس را با روغن مایع چرب کنید. سپس ماهی شکم پر را در ظرف قرار دهید و سطح روی آن را چرب کنید. فر را روشن کرده و آن را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ظرف حاوی ماهی را داخل فر قرار داده و یک ساعت حرارت دهید.
بعد از گذشت نیم ساعت، ماهی را از فر بیرون اورده و با قلم موی آشپزی سطح آن را به محلول زعفران و مقداری آب لیموترش آغشته کنید. حالا ماهی را دوباره به فر برگردانید تا پخت آن نیم ساعت دیگر ادامه پیدا کرده و کامل شود. حالا دیگر ماهی برای خوردن کنار سبزی پلو یا مخلوط سبزیجات آماده است.

روش تهیه مخلوط سبزیجات کنار ماهی:

سیب‌زمینی‌ها را آبپز کنید. هویج‌ها را هم بعد از پوست گرفتن به صورت نگینی خرد کنید. هویج و نخودفرنگی را جداگانه بپزید. پس از آنکه سیب زمینی‌ها پخت، آن را به صورت خلالی خرد کنید؛ سپس سیب زمینی، هویج، نخودفرنگی و جعفری را در آن بریزید. نمک، فلفل و پودر کاری را هم به مواد بیفزایید و هم بزنید. کمی هم آب لیموترش به آن اضافه کنید، سپس این مخلوط را کنار ماهی بریزید.

قزل آلای شکم پر
26 ژانویه 2017 بدون نظر 1813 بازدید
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *