#


طرز تهیه قیمه ترکی یا «پیچاق­ قیمه»

طرز تهیه قیمه ترکی یا «پیچاق­ قیمه»

یکی از غذاهای معروف و رسمی اردبیل خورش قیمه ترکی یا به زبان خودشان پیچاق ­قیمه است. این غذا به خاطر داشتن خلال بادام بافت و ظاهر زیبایی دارد . برای مهمانی­های مجلسی جذاب است. به­ خصوص اگر تخم مرغ­های روی آن را با قالب مخصوص فرم دار آماده کنید و روی خورش بریزید.

مواد لازم برای قیمه ترکی

مواد لازم برای ۶ نفر:
۵۰۰ گرم گوشت قیمه­ای  ق­چ سرپر زعفران ساییده شده
۱۵۰ گرم خلال بادام ۲ ق­س آب­غوره
۲ عدد پیاز بزرگ ۱ ق­­س رب گوجه­فرنگی
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم ۲ عدد تخم­مرغ
روغن به مقدار لازم
  1. ابتدا گوشت را به صورت قیمه­ای خورد کنید، بشویید و در سبدی بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. یکی از پیازها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز خردشده را اضافه کنید وآن­قدر حرارت دهید تا طلایی شود. دارچین و زردچوبه را به آن بیفزایید کمی تفت دهید.
  2. گوشت­ها را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید .تا با پیاز کمی تفت داده شود. زعفران را در مقداری آب جوش حل کنید . همراه یک لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. شعله اجاق­گاز را کم کرده . تا زمان پخت کامل تکه­های گوشت، صبر کنید.
  3. حالا پیاز دوم را هم خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید . پیازها را درآن تفت دهید. خلال­های بادام را هم همراه با رب گوجه­فرنگی در آن تفت دهید.
  4. بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، مخلوط خلال بادام، پیازداغ و رب را به گوشت اضافه کرده . با نمک و آب­غوره مزه­دار کنید . بگذارید خورش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

تخم مرغ روی قیمه ترکی

روش اول این است که تخم ­مرغ­ها را دانه ­دانه روی خورش بشکنید .کمی هم بزنید. در قابلمه را بگذارید .صبر کنید تا تخم ­مرغ­ها داخل خورش بپزند، سپس خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید. در روش دوم می­توانید تخم ­مرغ­ها را در تابه دیگری به صورت نیمرو درست کنید و پس از کشیدن خورش در ظرف مورد نظر، تخم­مرغ­ها را به صورت درسته روی آن قرار دهید. این روش ظاهر رسمی­تری دارد.

قیمه ترکی
29 ژانویه 2017 بدون نظر 3851 بازدید
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *