#


طرز تهیه خورش دوغ پای زاهدان

خورش دوغ پای زاهدان

خورش دوغ پای زاهدان غذای خوشمزه و ترش از جنوب شرقی ایران آمده و چون در هیچ غذاخوری، حتی در همان منطقه هم نمی شود سراغش را گرفت، ممکن است برای شما چندان شناخته شده نباشد.

اتفاقاً یک دلیلی که باعث شده که غذاهای این منطقه از ایران، با تمام خوشمزگی شان چندان اسم و رسمی در نکرده باشند، همین است که نتوانسته اند به فهرست غذاخوری ها راه پیدا کنند و تنها راه چشیدن طعمشان در خانه مردمان محلی است.

تفاوت اصلی این غذا با طعم های آشنایی که ما آن ها را چشیده ایم، دوغی است که در نیمه پخت اضافه می شود.
نه این خورش قیمه نیست؛ هر چند که ظاهرش بسیار به آن شبیه است. این غذای خوش رنگ و لعاب خورشی است از جنوب شرقی ایران و از استان سیستان و بلوچستان که به خورش دوغ پای معروف است.

تقریباً باید همان مراحل پخت خورش قیمه را طی کرد و در میانه کار به جای آب به آن دوغ اضافه کرد و منتظر اتمام کار شد.

پس از آن رب و کمی بعدتر لپه را شسته، اضافه کنید و کمی تفت دهید.

اگر لپه را خیلی کم تفت دهید یا اصلاً این کار را نکنید وقت پخت خورش وا می روند .

چطور بپزیم؟

دستور پخت این خورش جنوبی، تقریباً مثل دستور پخت خورش قیمه است البته با این تفاوت که به جای آب دوغ دارد.
مواد لازم برای شش نفر:
۳۰۰ گرم گوشت گوساله، یک لیوان لپه، یک پیاز متوسط، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، شش لیوان دوغ، دو قاشق غذاخوری روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، و زعفران به میزان دلخواه.

طرز تهیه:

پیاز را نگینی خُرد کنید و با روغن تفت دهید پس از آنکه زردچوبه را اضافه کردید و هم زدید گوشت گوساله را که قبلاً قیمه ای خُرد کردید را اضافه کنید و تفت بدهید تا وقتی که رویه گوشت ها از رنگ قرمز تقریباً به رنگ سفید در بیاید.

پس از آن رب و کمی بعدتر لپه را شسته، اضافه کنید و کمی تفت دهید. اگر لپه را خیلی کم تفت دهید یا اصلاً این کار را نکنید وقت پخت خورش وا می روند. پس چند دقیقه ای آن را با بقیه مواد هم بزنید تا کمی رویه شان سفت شود حالا که مواد کاملاً با هم تفت داده شد وقت آن است که به جای آب، دوغ را به آن اضافه کنید.
البته اگر می خواهید می توانید کمتر از میزان دوغی که ما پیشنهاد کرده ایم به خورش اضافه کنید می توانید ادویه را هم همراه زردچوبه اضافه کنید اما بیشتر آشپزهای ایرانی معتقدند که بهتر است، ادویه را وقتی که گوشت تقریباً نیم پز شده اضافه کنید تا مانع پخت گوشت نشود.

وقت پخت این خورش باید به یک نکته دقت کنید. به خاطر ترش بودن دوغ شما مدت زمان بیشتری برای پخت گوشت نیاز دارید. بنابراین می توانید خورش را ابتدا با کمی آب بپزید و بعد از آنکه گوشت نیم پز شد، دوغ را اضافه کنید.
دستور پخت این خورش جنوبی، تقریباً مثل دستور پخت خورش قیمه است البته با این تفاوت که به جای آب دوغ دارد.
پس از آنکه خورشتان کاملاً پخت زعفران را که قبلاً دم کرده اید به همراه نمک به غذا اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را داخل ظرف بکشید و همراه پلو سر سفره بیاورید. این خورش تزئین خاصی ندارد، اما می توانید کمی از زعفران دم کرده را هم برای تزئین پلو نگه دارید.

نکات طلایی یک خورش ترش

* سالاد یا سبزی خوردن مکمل خوبی برای این غذا سر سفره است.
* می توانید به جای رب گوجه فرنگی در این غذا از گوجه فرنگی رنده شده استفاده کنید.
* اگر می خواهید این غذا را به شکل سنتی اش مصرف کنید بهتر است برنج را به شکل کته بپزید.
* اگر دوغتان خیلی ترش است، به این غذا لیموعمانی اضافه نکنید. در غیر این صورت لیموعمانی هم می تواند یکی از چاشنی های این غذا باشد.
* اگر می خواهید طعم سنتی و اصیل این غذا را بچشید، فقط باید مهمان خانه هموطنی شوید که اهل استان سیستان و بلوچستان است؟ چرا که متأسفانه هیچ غذاخوری در این استان این غذا را نمی پزد.

خورش دوغ پای زاهدان
14 فوریه 2017 بدون نظر 1907 بازدید
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *