#


روشهای مراقبت از پوست خشک

23 می 2017 بدون نظر 729 بازدید

روشهای مراقبت از پوست خشک

روشهای مراقبت از پوست خشک

 

اگر شما نیز پوست خشکی دارید باید متوجه شده باشید که پوستهای خشک معمولا حساس هم هستند.از نشانه های پوست خشک پوسته پوسته شدن ، قرمز شدن و خارش آن است.اگر این نشانه ها را دارید نیازمند روشی هستید که از شدت خشکی آن کم کنید.در این مطلب روش های مراقبت از پوست خشک را به شما خواهیم آموخت.

 

ویژگی های بارز پوست خشک:

این نوع پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می شود و نرمی خود را از دست می دهد .و رنگی تیره و خاکستری پیدا می کند .این خشکی به علت پوسته پوسته شدن طبقه شاخی است که در ظاهر دیده نمی شود ونباید آن را با بیماری پوست که در آنها ریزش مو درد و قرمزی (اگزما) وجود دارد اشتباه گرفت. پوست طبیعی بطور معمول دارای سیزده درصد آب است که این مقدار آب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد تا سرانجام پیری کامل به هفت درصد می رسد ولی تا قبل از پیری مقدار آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر شود.

 

روش شستشوی پوست خشک

 

افرادی که دارای پوست خشک هستند،باید صورت خود را تنها با آب بشویند و برای پاک کردن پوست در شب از پاک کننده های ملایمی که دارای مرطوب کننده هستند، استفاده کنند. پوست های خشک پس از پاک شدن با این پاک کننده ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند. بنابراین اگر پس از مصرف یک پاک کننده، پوست بیش از حد خشک و تحریک شد، نشانه آن است که این پاک کننده مناسب پوست خشک نیست.

دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می شود ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشک شدن بیشتر آن خواهد بود. بنابراین حمام گرم باید در کمتر از 10 دقیقه انجام شود. در طول دوش گرفتن بهتر است در حمام بسته نگه داشته شود تا بخار موجود در فضا رطوبت بیشتری را به پوست برساند.

پوست خشک نباید هنگام شست وشو تحریک شود بنابراین باید از هرگونه اصطکاک توسط اسفنج یا لیف و شست وشودهنده هایی که دارای اسکراب هستند، خودداری کنید.بهترین راه شستن پوست های خشک استفاده از دست است.شست وشوی پوست خشک با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد. این روش بخصوص در اطراف چشم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا مالش شدید پوست در پاره ای از مواقع موجب تحریک و التهاب آن خواهد شد.

 

پاک کننده ها، صابونی و غیر صابونی

 

پاک کننده های خشن وقوی صابونی میتوانند لایه چربی طبیعی پوست صورتتان را از بین ببرند و سبب خشکی، سوزش و التهاب در پوستتان شوند.پس پاک کننده های غیرصابونی  که درصد کمی صابون دارند و خفیفتر هستند بیشتر توصیه میشوند مگر در مواردی که پوست فرد به شدت چرب باشد که فرد باید با مشورت پزشک صابون مناسب را استفاده کند.

زمانی که شما دارای پوستی خشک باشید ، استفاده از یک پاک کننده ی ملایم با درصدی از مرطوب کننده در آن، میتواند بهترین گزینه برای داشتن پوستی لطیف و تمیز باشد. اگر بعد از شستشو با مواد پاک کننده، پوستتان خشک ، ملتهب و یا دچار خارش شد سعی کنید محصولی دیگر را امتحان کنید و چه بهتر که با پزشک مشورت داشته باشید.

 

لایه برداری (اسکراب) پوست:

جالب است بدانید که اگر شما پوستی خشک دارید باید خیالتان از بابت لایه برداری و خرید کرمهای مختلف و مالش روزانه پوست راحت باشد .زیرا ماساژ و لایه برداری پوست شما را تحریک خواهند کرد وحتی استفاده از لیف ها و اسفنج های زبر نیز برای شما مضر خواهد بود.لایه برداری سبب از بین رفتن سلولهای مرده پوست می شود و اجازه میدهد که مرطوب کننده ها بهتر به پوستتان نفوذ کنند. اما مالش پوست به وسیله اسکراب ها خشکی پوستتان را تشدید خواهند کرد و سبب پوسته پوسته شدن پوستتان می شوند.

 

 

نکات مهم در انتخاب مرطوب کننده ها:

1.پیدا کردن مرطوب کننده مناسب برای پوست، به چند بار آزمون و خطا نیاز دارد.در گام اول باید به 5 عنصر تشکیل دهنده اول دقت کنید. فهرست عناصر تشکیل دهنده محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که عناصر فعال و مهم مانند لانولین، گلیسیرین و وازلین در آن وجود داشته باشد. گلیسیرین کمتر از لانولین باعث برانگیختگی واکنش های آلرژیک می شود.

 

2.پوست روی صورت واقعا نازک تر و حساس تر از بخش های دیگر بدن است. پس انتخاب محصول متناسب و سازگار با نوع پوست صورت از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر پوست حساسی دارید، سراغ مرطوب کننده هایی بروید که ضدحساسیت باشند. معمولا روی آنها «مناسب برای پوست های حساس» قید شده است.به یاد داشته باشید که بیشتر افراد معمولا در فصل تابستان به لوسیون های سبک تر و در فصل زمستان به کرم ها یا پمادها نیاز پیدا می کنند.

 

3.از مرطوب کننده های حاوی رتینول قبل از خواب شبانه استفاده کنید.

4.در زمان مناسب و به شیوه ای مناسب از مرطوب کننده استفاده کنید.بعد از اینکه محصول مناسب برای خودتان را پیدا کردید، باید هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید، چون راه درازی را برای جلوگیری از خشکی پوست و حتی پنهان کردن چین وچروک ها در پیش دارید. البته مرطوب کننده ها نمی توانند چین وچروک ها را از بین ببرند، چون چروک ها به علت از بین رفتن کلاژن ایجاد می شوند. با این حال، این محصولات می توانند حجم دهنده و سفت کننده خوبی برای پوست باشند و درنتیجه کاری کنند که چین وچروک ها کمتر به چشم بیایند.

 

5.یکی از ترفندهای مهم برای تقویت اثربخشی مرطوب کننده ها، استفاده از این محصولات بعد از خیس کردن نسبی پوست است. برای اینکه اهمیت این نکته را بهتر درک کنید، یک اسفنج بسیار خشک و یک اسفنج نمناک را در نظر بگیرید. اگر مرطوب کننده را روی اسفنج خشک بریزید، اصلا به درون آن نفوذ نمی کند اما اگر اول اسفنج را کمی خیس کنید و بعد مرطوب کننده را روی آن بریزید، روند جذب سریع را مشاهده می کنید. پوست ما انسان ها نیز براساس همین قاعده عمل می کند پس چرا با کمک گرفتن از یک ترفند ساده، به سلامت بهتر پوست خودمان کمک نکنیم؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *