#


لیزر واژن چه عوارضی به همراه دارد؟

20 اکتبر 2018 بدون نظر 1447 بازدید

لیزر واژن چه عوارضی به همراه دارد؟

لیزر واژن؛ خطرات و عوارض آن

از سن سی سالگی به بالا، واژن زن شروع به تغییراتی می کند که به تدریج و با بالا رفتن سن امکان دارد این تغییرات بیشتر شود. شل شدن پوست واژن، از شکل افتادن و سایر موارد می تواند برای زنان جالب نباشد و معمولاً زنان به دنبال برطرف نمودن این نوع از مشکلات هستند. در این بین شماری از زنان لیزر واژینال را انتخاب می کنند.

هر ساله شمار بسیاری از زنان از تغییرات بعد از یائسگی در زندگی خود، مانند علائم آتروفی واژن اذیت می شوند. خیلی از زنان، به علائم ضعیف توجهی نمی کنند و یا آن ها را تحمل می کنند چون مشکل خاصی را برای آن ها به وجود نمی آورد، ولی تعدادی دیگر به دنبال راه حل هایی برای بی اختیاری ادرار، سوزش واژن و خارش و مقاربت آزار دهنده می روند.

در سال های قبل، خیلی از زنان به درمان جدید لیزر واژینال روی آورده اند ولی آیا این راه حل ایمن است؟ لیزر واژینال به آرامی و با تحریک بافت واژن، به بهتر شدن شرایط به وجود آمده پرداخته و با تولید بیشتر کلاژن و بهبود بافت ها، واژن را اصلاح و بازسازی می کند.

شمار زیادی از زنان بعد از انجام لیزر واژینال از کم شدن علائم آتروفی و بهتر شدن شرایط جنسی خود خوشحال هستند. این شیوه درمانی برای انواع وضعیت های واژینالی استفاده می شود و نتایج قابل قبولی هم دارد. به غیر از این، لیزر واژینال بیشتر برای بیماران سرطانی و گروه های دیگری که قادر نیستند درمان های رایج برای آتروفی واژینال انجام دهند، روش خیلی خوبی است.

طبق معمول، در زمان انجام لیزر واژینال و به خاطر کم شدن درد، پزشکان کرم واژن را پیشنهاد می دهند. چنانچه درد ادامه دار باشد، اغلب از درمان هورمونی و استروژن به عنوان درمان جایگزینی، استفاده می شود. هر چند شماری از زنان، به درمان هورمونی واکنش نشان نمی دهند و برای آن ها مناسب نیست.

کاربرد

این روزها، لیزر واژینال به صورت گسترده ای در موضوعات درمانی و زیبایی انجام می شود و بیشتر زنان از انجام لیزر واژینال، احساس خوبی دارند.

این لیزر، در خیلی از موارد کاربرد دارد که تعدادی از آن ها عبارتند از: درمان و بهبود وضعیت مشکلات مربوط به یائسگی، بالا رفتن میل جنسی و بهبود وضعیت جنسی، روشن کردن پوست اطراف واژن و کشاله ران و جوان سازی این قسمت ها، بهبود وضعیت خشکی واژن و درمان آن، تنگ کردن و بهبود وضعیت داخلی واژن، بهبود افتادگی مثانه، بازسازی، ترمیم و زیباسازی لب های تناسلی، بهبود و درمان شرایط بی اختیاری ادرار، درمان عفونت و سوزش.

خطرات لیزر واژن

اغلب زنانی که از لیزر برای درمان واژن استفاده می کنند امکان دارد بعد از درمان و یا در زمان انجام عمل لیزر، علامت هایی مثل خارش، سوزش، قرمزی یا تورم داشته باشند. با توجه به این، این عوارض معولاً چند روز به طول می انجامد و تاکنون اثرات دراز مدت مرتبط با درمان لیزر واژینال ثبت نشده است.

آیا در جوان سازی واژن موثر است؟

آتروفی واژن و تغییر ظاهر و شل شدن اطراف واژن مشکلی می باشد که اغلب پس از یائسگی به وجود می آید، یعنی وقتی که تولید استروژن محدود شده و دیواره های واژن بعد از آن نازک تر و خشک تر می شود.

هر چند شل شدن واژن فقط در دوران یائسگی به وجود نمی آید و امکان دارد بعد از رابطه های پشت سر هم جنسی، بارداری و دیگر موارد، دچار شل شدگی شود. همه این موارد با استفاده از لیزر، درمان پذیر است. در دوره یائسگی، سلول های غشای مخاطی در واژن فعالیت ضعیف تری دارند و دیگر قادر نیستند کلاژن زیادی تولید کنند.

کلاژن ها، دیواره های واژن را هیدراته کرده و تغذیه می نمایند و در صورت کم شدن کلاژن، دیواره واژن حساس شده و مستعد ابتلا به عفونت می شوند. امکان دارد پزشکان، کرم ها و قرص های استروژن، مرطوب کننده های واژینال و همین طور روان کننده های ضد آب را در زمان انجام رابطه جنسی پیشنهاد دهند.

دوران یائسگی

ولی مهم ترین درمان در این گونه شرایط، لیزر واژینال می باشد که به غیر از درمان مشکلات متعدد، با تولید کلاژن، باعث جوان سازی پوست این ناحیه می شود. در فناوری لیزر، یک پروب کوچک وارد واژن می شود. صدها ستون کوچک از انرژی لیزر بعد از رهاسازی از پروب ، دیوار داخلی واژن را مورد هدف قرار داده و بازسازی و جوان سازی انجام می پذیرد.

انرژی لیزر، پس از آن کمتر از یک دهم ثانیه از دستگاه خارج می شود و مقداری از بافت را پاک می کند و این کار بدن را تحریک می کند که بعد از آن، بافت جدید و سالم رشد کند.

تنها راهکار مهم بعد از درمان، نداشتن فعالیت و رابطه جنسی به مدت پنج روز می باشد. با انجام جوان سازی واژن در زنان با دستگاه لیزر، قسمت دستگاه تناسلی در زنان بهبود و ترمیم می شود. ناحیه تناسلی مثل سایر قسمت های بدن امکان دارد دچار تغییر و آسیب شود و با شیوه لیزر، سلامت اولیه خود را به دست می آورد.

تغییرات نامناسب در ناحیه تناسلی که بخشی مهمی از بدن زن به حساب می آید، می تواند برای زن خوب نباشد و حتی بر روی زندگی روزمره و زندگی جنسی او هم اثرات منفی بگذارد. بیشتر زنان هم بعد از چند مرتبه بارداری، دچار شل شدن یا گشاد شدن ناحیه درونی واژن می شوند و یا بعد از زایمان طبیعی، افتادگی رحم به وجود می آید که با لیزر واژینال، تا مقدار زیادی این مشکلات حل شده و عمل جوان سازی انجام می شود.

آیا در رابطه جنسی موثر است؟

به صورت کلی می توان بیان کرد که بیشتر زنان با بالا رفتن سن ، یا بعد از بارداری، زایمان و یا تغییرات وزن و یا حتی خانم هایی که عمل زایمان انجام نداده اند ( به خاطر مشکلات ژنتیکی دارای شل شدن بافت های پرینه می شوند )؛ امکان دارد تمام این افراد از گشاد بودن بیش از اندازه واژن و کم شدن میل جنسی و عدم رضایت همسران شان در رابطه زناشویی افسرده و ناراحت باشند.

مشکل شل شدگی و تغییرات نامناسب ظاهری واژن می تواند در رابطه جنسی و زناشویی هم اثرات بدی داشته باشد. کسانی که در رسیدن به ارگاسم جنسی دچار مشکل هستند و یا به علت باز بودن دهانه رحم، از عفونت های متعدد واژن و رحم، ناراحت هستند، گزینه خوبی برای درمان لیزر واژینال می باشند.

صدمات رابطه جنسی

لیزر واژینال برخی مواقع با بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی انجام می پذیرد و بهبودی بعد از لیزر هم درازمدت نیست و تقریباً زمان بهبودی یک هفته است. ولی پیشنهاد می شود تا بهبودی کامل حاصل نشده است از نزدیکی و رابطه جنسی دوری شود.

لیزر درمانی بعد از یائسگی

درمان لیزر برای آتروفی و شل شدگی واژن، درمان به موقعی برای وضعیت زنان و علائم بعد از یائسگی است. بی تردید، زنان بعد از یائسگی دوست ندارند بقیه زندگی خود را از خارش، سوزش و رابطه جنسی دردناک رنج ببرند و به همین ترتیب این امکان برای شان فراهم است تا از لیزر درمانی استفاده کنند.

بنابراین، زنان یائسه می بایست این را در نظر داشته باشند که امکان دارد لیزر واژینال در طولانی مدت، خطر های نامناسبی برای آن ها به همراه داشته باشد، هر چند مشکل خاصی تاکنون ثبت نشده است؛ ولی بعد از عمل لیزر واژینال مناسب تر است زیر نظر متخصص مراقبت های بهداشتی قرار بگیرند و یا قبل از لیزر، با مشورت با آن ها مناسب ترین راه حل را برای شرایط خود انتخاب نمایند.

هزینه عمل لیزر واژینال

لیزر واژینال با توجه به دستمزد جراح، فضای جراحی، انجام لیزر در مطب یا کلینیک متفاوت است و در هر کسی با توجه به درمان مورد نظر متغیر است و نمی توان نرخ ثابتی را اعلام نمود. این درمان از دسته درمان های جوان سازی محسوب می شود و شامل بیمه نمی شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *