#


درمان لکه های مادرزادی با لیزر

10 ژوئن 2018 بدون نظر 5165 بازدید

درمان لکه های مادرزادی با لیزر

آیا لکه های مادرزادی با لیزر درمان می شود؟

لك هاي مادرزادي به چند نوع تقسیم می شوند كه برخی از آن ها از نوع سلول هاي خال مادرزادي و سياه رنگ می باشد و احتمال دارد قطر آن از 1 سانتیمتر تا 20 سانتیمتر باشد، به خاطر این که بزرگ است ريسك سرطان در آن بالا می باشد و بايد جراحي گردد.
در مجموع لك ها و خال هاي مادرزادي كه به شکل خال مودار سياه رنگ می باشند نمی توان آن را به طور قطعي با ليزر درمان کرد.
خال هاي عروقي یک نوع خال مادرزادي محسوب می شوند كه در بعضی از نژادها زیادتر می باشد كه در تعداد جلسه هاي بالا با استفاده از لیزر مي توان آن ها را محو کرد. به اين گونه خال ها در واقع عوام ماه گرفتگي گفته می شود. ماه گرفتگي در اصطلاح همان خال هاي عروقي می باشد.
به همین دلیل هر لك و تغيير رنگي که بر روي پوست به وجود می آید را نبايد يك لك ساده در نظر گرفت و از آن چشم پوشی کرد و خود درماني كرد؛ بلكه حتما می بایست با پزشك متخصص پوست و مو صحبت کرد. زیرا برخی مواقع به نمونه برداري از خال ها و لك ها و درمان هاي جراحي نیاز دارد.

به لکه خوش‌ خیم و غیرسرطانی مادرزادی ماه گرفتگی گفته می شود. ماه گرفتگی صورت نشانه ای می باشد که شخص را متمایز از دیگران می کند. لکه ‌های ماه گرفتگی برخی اوقات با گذشت زمان همگام با بالا رفتن سن از بین می رود و یا تغییری در آن به وجود نمی آید و یا در مواردی حتی بزرگ تر هم می گردد.

لک صورت و بدن ماه گرفتگی دارای دو نوع می باشد:

-عروقی

-رنگدانه‌ ای

ماه گرفتگی طبق نوع آن دو دلیل اصلی دارد. ایجاد خوشه‌ ای از سلول‌ های رنگدانه ‌ای باعث ماه گرفتگی رنگدانه ‌ای و قهوه‌ ای شدن رنگ پوست می گردد. اینک آن که ماه گرفتگی عروقی عارضه وجود رگ غیرطبیعی خونی در زیر پوست می باشد که منجر به بروز لکه ‌هایی قرمز، صورتی یا مایل به بنفش برر روی پوست می‌ گردد.

انواع ماه گرفتگی ‌های عروقی به شرح زیر می باشد:

  • استورک بایت یا خال های مادرزادی (خال شعله ‌ای پشت گردن)
  • لکه یا همانژیوم توت فرنگی
  • خال لکه شرابی

انواع ماه گرفتگی رنگدانه ‌ای شامل موارد زیر می باشد:

  • لکه شیر قهوه ‌ای
  • خال اوتا
  • لکه مغولی یا ملانوسیتوز پوستی
  • خال گوشتی (خال ملانوسیتی مادرزادی)
  • خال بکر

با این که دقیق ترین علت به وجود آمدن ماه گرفتگی معلوم نمی باشد، با این وجود در ارثی نبودن ماه گرفتگی مادرزادی هیچ شکی وجود ندارد. علت بروز ماه گرفتگی هر چه که باشد، جلوگیری از ایجاد آن تقریباً غیرممکن می باشد.

ماه گرفتگی عروقی به معنی خال لکه شرابی و همانژیوم است که به طور معمول به همراه نشانه های مخصوصی می باشند و با افزایش سن تیره ‌تر می گردند.

ولی نوع رنگدانه ‌ای به طور معمول علاوه بر تغییر رنگ پوست با نشانه ی دیگری همراه نیست و در این صورت لکه ‌ها با گذشت زمان از بین می روند و رنگ شان کم می ‌شوند. خال بِکِر در موارد بسیار کمیابی به طور غیرمادرزادی به وجود می آید. خال ‌های خیلی بزرگ برخی مواقع قسمت های گسترده ای از بدن را پوشش می دهند، زیبایی را خدشه‌ دار می کند و حتی باعث ایجاد سرطان می‌ گردد. اگر خالی را مشاهده کردید و یا قصد برداشتن آن را داشتید می بایست به پزشک مراجعه کنید.

عامل ‌های تاثیرگذار در بروز ماه گرفتگی

ماه گرفتگی عارضه رشد و حرکت نامناسب سلول‌ ها در دوران رشد جنین به نوعی می باشد که با رشد این سلول‌ ها بافتی مشابه بافت اصلی ولی در جای نادرست به وجود می آید.

عوارض همراه با ماه گرفتگی

ماه گرفتگی برخی مواقع نشانه ی ابتلا به عارضه ‌ای وخیم و جدی می باشد. لکه شیر قهوه ‌ای به عنوان مثال گونه ای ماه گرفتگی رنگدانه ‌ای است که در جای نوروفیبروماتوز مادرزادی به وجود می آید.

راه های درمان و از بین بردن ماه گرفتگی

توصیه می کنیم که نوزادی که دارای ماه گرفتگی است، به طور کامل و دقیق باز طریق پزشک متخصص به منظور محو کردن لکه های ماه گرفتگی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا برخی از ماه گرفتگی‌ ها در عیب‌ هایی زیربنایی ریشه دارد.

از بین بردن ماه گرفتگی به کمک دارو

برخی از ماه گرفتگی‌ های عروقی از جمله خال ‌های مادرزادی به طور معمول با افزایش سن از بین می روند و مشکلی ایجاد نمی کند، به همین دلیل ضرورتی برای درمان آن ها ندارد. همانژیوم توت فرنگی هم با گذشت زمان کمرنگ و محو می گردد. ولی در صورتی که همانژیوم در ساختار کالبدشناختی مهمی همچون پیرامون چشم یا دهان ایجاد می شود و همراه با مشکلات تغذیه، نشانه های فشاری، تاری دید و نابینایی باشد، لکه ماه گرفتگی باید از بین برود. درمان دارویی این مشکل شامل کورتیکواستروئید و پروپانولول خوراکی می باشد.

دارو به طور معمول رشد لکه های ماه گرفتگی را کند می کند و لک صورت در مدت چند هفته کوچک تر می گردند.

با این وجود نباید تاثیرهای جانبی کورتیکواستروئیدها را از یاد برد، استفاده از این دسته از داروها باعث ایجاد سایر مشکلات مانند فشار خون پایین یا نقص غده‌ های فوق کلیوی (آدرنال) می‌ شود. همچنین استفاده از استروئید اختلال ‌های رفتاری و بی‌ خوابی را در پی دارد.

درمان با لیزر

درمان این نوع لکه ها با استفاده از لیزر عملی پرکاربرد و پرطرفدار برای از بین بردن لکه ماه گرفتگی و معالجه لکه های قهوه ای بر روی پوست، به خصوص نوع خال شرابی، محسوب می شود. با این که لکه به ندرت به طور کامل محو می ‌شود، ولی برداشتن خال با استفاده از لیزر بعد از چند جلسه درمان روشن‌ تر می گردد؛ البته برخی از لکه‌ ها برمی ‌گردد و درمان باید دوباره صوت گیرد. اکثر اوقات توصیه می ‌شود که جهت دسترسی به بهترین نتیجه درمان با لیزر در زمان نوزادی آغاز گردد.

لکه و رگ‌ های خونی در زمان نوزادی به طور معمول کوچک تر می باشد، با گذشت زمان از بین بردن لکه کار مشکلی می ‌شود. میانگین گرفته شده است که برای از بین بردن لکه ‌های روشن‌ تر تقریبا چهار جلسه درمان با استفاده از لیزر و برای لکه‌ های تیره‌ تر هفت جلسه یا بیشتر احتیاج می باشد.

برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی به طور معمول از لیزر با نور زرد یا لیزر رنگی پمپی با لامپ فلاش،استفاده می‌ شود و موفقیت آمیز بودن آن در از بین بردن لکه ‌های ماه گرفتگی نوزادان و خردسالان به ثب رسیده است.

متخصصین پوست از انواع گوناگون لیزر درمانی برای این کار استفاده می کنند:

  • برای محو کردن ماه گرفتگی عروقی، لیزر رنگی پالسی پمپی با لامپ فلاش مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای از بین بردن ماه گرفتگی رنگدانه ‌ای تیره، لیزر کیوسوئیچ به کار برده می شود.

جراحی

با عمل جراحی هم می ‌توان لکه های ماه گرفتگی را، البته با پذیرفتن خطرهای احتمالی، محو کرد. عفونت، بر جای ماندن اثر زخم یا تغییر رنگ و سفید شدن پوست برخی اوقات بعد از جراحی برداشتن ماه گرفتگی اتفاق می افتد. با هر درمان احتمال خطر باقی ماندن اثر زخم بیشتر می شود.

سرما درمانی یا کرایوسرجری و الکترودایسکشن یا محو کردن با استفاده از برق راه ‌های جایگزین به حساب می آیند.

در کرایوسرجری دمای خیلی پایین به قسمت صدمه دیده اعمال می‌ گردد. تخریب بافت از طریق آب زدایی آن الکترودایسکشن گفته می شود که با جریان برق با فرکانس بالا صورت می گیرد.

این شیوه ‌ها برای محو کردن و درمان لکه های ماه گرفتگی پرکاربرد و موفقیت‌ آمیز می باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *