#


دلایلی که برای نکاشتن ناخن وجود دارد

نکاشتن ناخن
16 دسامبر 2017 بدون نظر 979 بازدید

دلایلی که برای نکاشتن ناخن وجود دارد

دلایلی که برای نکاشتن ناخن وجود دارد

کاشت ناخن در سال‌های گذشته، به یکی از کارهای پر طرفدار مبدل شده است، تا آن جا که حتی بعضی از دخترهای نوجوان‌ هم متاسفانه روی به این مساله آورده‌ اند. تعداد زیادی از افراد بر این باورند که کاشت ناخن، مشکلی را برای آن ها به وجود نمی‌آورد در صورتی که این باور، درست نمی باشد. دکتر داریوش دائر، متخصص پوست، مو و زیبایی، نکته های مهمی را در این رابطه بیان کرده است.

وقتی همه چیز مصنوعی است

یکی از کارهایی که در سال های  گذشته جنبه زیبایی به خود گرفته است و به راحتی در آرایشگاه‌ ها و سالن‌ های زیبایی انجام‌ می پذیرد، کاشت ناخن مصنوعی می باشد. کار به این صورت انجام می‌شود که سطح رویی ناخن را با سوهان‌ های مخصوصی صاف می کنند و پوست کناره های ناخن را هم می ‌چینند. پس از آن، ناخن مصنوعی را با استفاده از چسب‌های مخصوص بر روی ناخن طبیعی می‌ چسبانند. گاهی اوقات این ناخن‌ها تا مدت زیادی در جای خود ثابت می ‌مانند و گاهی اوقات هم به خاطر شست‌ و شو یا ضربه از جای خود در می ‌آیند و دوباره به دست  ناخن‌ کار چسبانده می‌ شوند.

نکاشتن ناخن

نکاشتن ناخن

یک دلیل قانع‌کننده

کاشت ناخن، از لحاظ  پزشکی و بهداشتی مورد اطمینان و تائید نمی باشد و یک شیوه و روش علمی به محسوب نمی شود و دلیل های بسیاری برای این گفته وجود دارد. علاوه بر این، از نظر شرعی، ناخن کاشته شده مانع رسیدن آب به ناخن و نوک انگشت می شود و ایراد شرعی از لحاظ غسل و نماز خواندن دارد. در واقع، ناخن برای حفاظت از سر انگشتان انسان آفریده شده و مدل و ضخامت آن، متناسب با فعالیت‌ ها و کارهای روزمره و کارهایی می باشد که انسان ها در زندگی خود انجام می‌دهند. هر گونه ضربه به ضخامت و شکل ناخن، می‌تواند کارکرد و سلامت آن (گرفتن اجسام ظریف) را مختل نماید. وقتی که صفحه  ناخن زیر ناخن مصنوعی قرار بگیرد، دیگر نمی‌تواند کارکرد خوبی داشته باشد.

دعوت عفونت به بدن

کناره ها و اطراف ناخن، با لایه‌ای خاص به اسم «کوتیکول» پوشانده شده است. در اصل این لایه، حاصل پیشروی بخشی از پوست کناره ناخن‌ ها روی صفحه ناخن به حساب می آید که وظیفه به وجود آوردن سپری دفاعی، در کناره ناخن‌ ها را دارد تا از ورود ویروس‌ها، میکروب‌ ها  و قارچ‌ هایی که به تعداد بسیار زیاد در محیط زندگی افراد وجود دارند، به فضای اطراف ناخن و بافت کلی ناخن، ممانعت نمایند. برداشتن و چیدن این لایه در هنگام مانیکور یا کاشت ناخن مصنوعی، سبب این می‌شود که این سد و سپر طبیعی خراب شود و راه ورود انواع عفونت (ویروس، قارچ و میکروب) باز شود.

عفونت باکتریایی یا زگیل‌های اطراف ناخن و عفونت مخمری یا قارچی در بچه هایی که همواره انگشتان خود را می‌ مکند یا خانم‌ های خانه‌ دار یا آشپزهایی که به طور مدام در حال شستن‌ و تماس دست‌ ها با آب می باشند، مواردی از نمونه‌هایی می باشد که در اثر برداشته شدن کوتیکول می‌ تواند به وجود آید و مدل این اتفاق در بانوانی که ناخن مصنوعی می‌ کارند هم اتفاق می‌ افتد.

نکاشتن ناخن

نکاشتن ناخن

وقتی حال ناخن‌ها بد است!

بعضی از افرادی که کاشت ناخن انجام می‌ دهند به استفاده از محلول‌ های پاک‌ کننده و قارچ‌ کش پیش از کاشت ناخن یا در هنگام ترمیم آن، تاکید می ‌کنند، ولی استفاده از این ضدعفونی‌ کننده‌ ها و قارچ ‌کش ‌ها به طور موقتی می باشد و در همان وقت کارایی دارد و پس از آن تآثیر خود را از دست می‌ دهد، در نتیجه نمی‌ تواند از قارچ به طور همیشگی پیشگیری نماید. عفونت قارچی با علامت هایی همچون تورم گوشه ناخن‌ها، درد یا متورم شدن ناخن‌ ها همراه می باشد و در صورت دیدن چنین علامت هایی، می بایست فوراً ناخن کاشته شده، برداشته شود و اقدامات لازم درمانی ضد قارچی خاص که شامل مصرف داروهای خوراکی و موضعی به مدت چند ماه است، تحت نظر متخصص پوست انجام بگیرد.

به غیر از عفونت قارچی، امکان ابتلا به عفونت باکتریایی هم وجود دارد که این عفونت خود را با ترشحات زرد یا سبز از اطراف ناخن، درد زیاد ناخن‌ ها،  تب و تورم ناخن‌ ها، نشان می ‌دهد. در چنین حالتی می بایست ناخن کاشته شده برداشته شود و داروهای آنتی ‌بیوتیک قوی به روش موضعی و خوراکی به مدت زیاد، تحت نظر پزشک متخصص پوست مصرف گردند.

علاوه بر این ها، بر اثر کاشت ناخن احتمال به وجود آمدن عفونت ‌های ویروسی مانند زگیل اطراف ناخن یا عفونت هرپسی در این ناحیه هم وجود دارد. شاید بعضی از اشخاص، در مورد انتقال عفونت‌ های خطرناکی مانند ویروس هپاتیت و اچ.آی.وی (HIV ) دلواپسی و نگرانی هایی را داشته باشند در حالی‌ که تا به حال اسناد کافی در حیطه پزشکی مبنی بر منتقل شدن این ویروس‌ ها از راه کاشت ناخن، وجود نداشته است. ولی با توجه به این‌ که احتمال منتقل شدن این ویروس‌ ها از راه خون وجود دارد، در صورت مبتلا شدن خود آرایشگر به این عفونت‌ ها و وجود زخم خونریزی کننده بر روی دست او و وجود زخم در دستان شخص متقاضی کاشت ناخن، احتمال منتقل شدن این عفونت‌ های جدی و خطرناک از لحاظ فرضیه های علمی، دور از ذهن نمی باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *