#


بوتاکس: چگونه بوتاکس کار می کند؟

2 آگوست 2017 بدون نظر 1117 بازدید

بوتاکس: چگونه بوتاکس کار می کند؟

بوتاکس یک داروی ساخته شده از نوروکسین تولید شده توسط باکتری Clostridium botulinum به نام سم بوتولینوم است. از نظر پزشکی برای درمان برخی بیماری های عضلانی استفاده می شود و با فلج کردن موقت عضله چروک پوست را از بین می برد.

توکسین بوتولینوم به صورت تجاری تحت نام های تجاری زیر فروخته می شود:

بوتاکس، Vistabel، لوازم آرایشی بوتاکس (OnabotulinumtoxinA یا سم بوتولینوم نوع A)
Dysport (AbobotulinumtoxinA یا سم بوتولینوم نوع A)
Bocouture، Xeomin (IncobotulinumtoxinA یا سم بوتولینوم نوع A)
Myobloc (RimabotulinumtoxinB یا سم بوتولینوم نوع B).

 

حقایق سریع در مورد بوتاکس

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد بوتاکس وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

بوتاکس محبوب ترین درمان جراحی زیبایی است که هر سال بیش از 6 میلیون درمان بوتاکس انجام می شود.
بوتاکس یک نوروکسین مشتق شده از Clostridium botulinum است که یک موجود زنده در محیط طبیعی است که عمدتا غیر فعال و غیر سمی است.
توکسین بوتولینوم برای کاهش خطوط و چین و چروک های نرم با فلج کردن عضلات زیرین استفاده می شود.
افرادی که از بوتاکس استفاده می کنند برای درمان عرق بی نظیر، میگرن، اختلالات عضلانی و برخی اختلالات مثانه و روده نیز استفاده می کنند.
بوتولیسم، عفونت با سم بوتولینوم، می تواند باعث ایجاد مشکل تنفسی و کشنده شود.
فقط یک گرم سم بوتولینوم میتواند بیش از یک میلیون نفر را بکشد. دو کیلوگرم می تواند کل جمعیت انسانی زمین را بکشد.

منشاء بوتاکس

Clostridium botulinum، ارگانیسم که از آن بوتاکس مشتق شده است، در فرم غیر فعال در محیط طبیعی، از جمله در جنگل و خاک های کشت شده، و در رسوب از دریاچه ها، جریان ها، آب های ساحلی و غیر آب آشامیدنی یافت می شود.

این باکتری همچنین می تواند در بخش های روده ای پستانداران و ماهی و گریل و گلودرد از خرچنگ ها و دیگر گونه های حلزون یافت شود. چنین مواردی که طبیعتا باکتری ها و اسپورهای Clostridium botulinum به طور معمول نسبتا بی ضرر هستند. مشکلات فقط هنگامی بوجود می آیند که اسپور ها به سلول های گیاهی تبدیل می شوند و جمعیت سلولی به نقطه ای می رسد که باکتری ها تولید سم بوتولینوم، نروتوکسین مرگبار را مسئول بوتولیسم می کنند.

نوروتوکسین ها سیستم عصبی را هدف قرار می دهند و مانع از فرایندهای سیگنالینگ می شوند که نورون ها به طور موثر ارتباط برقرار می کنند. نوروتوکسین در تولید بوتاکس، سم بوتولینوم (به اختصار به عنوان BTX یا BoNT)، به هشت نوع A، B، C [C1، C2]، D، E، F، G 18 و H.19 تقسیم می شود.

از این نوع A، B، E و در موارد نادر نوع F باعث بوتولیسم در انسان می شود، در حالی که انواع C و D باعث بیماری در دیگر پستانداران، پرندگان و ماهی ها می شوند. [14] گرچه نوع G از خاک در آرژانتین جدا شده است، هیچ شیوع این نوع سم را شناسایی نکرده است.

نوع H در سال 2013 در مدفوع کودک مبتلا به بوتولیسم کشف شد. محققان توالی DNA خاصی از نوع H را از پایگاه داده های عمومی حذف کرده اند، زیرا هیچ پادزومی شناخته شده ای برای آن چیزی نیست که به نظر آنها نوع جدیدی از سم بوتولینوم باشد. در ادامه، محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و دانشگاه ویسکانسین (UW) دریافت که نوع H ممکن است در واقع یک توکسین جدید نباشد، و مقاله ای در مجله بیماری های عفونی منتشر شده که نشان می دهد که سم را می توان با استفاده از آنتی اکسین ها که در حال استفاده هستند مسدود کرد.

چگونه بوتاکس کار می کند؟

سم بوتولینوم یکی از مواد سمی ترین ماده برای انسان است. دانشمندان برآورد کرده اند که تنها یک گرم می تواند به اندازه یک میلیون نفر اسنان را بکشد و چند کیلوگرم می تواند همه انسان ها را بر روی زمین بکشد. [22] در غلظت های بالا، سم بوتولینوم می تواند باعث بوتولیسم، یک بیماری شدید و خطرناک برای زندگی شود. بوتولیسم، درمان نشده، ممکن است منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود. [16] با وجود اینکه سموم بوتولینوم بسیار سمی و بسیار گران قیمت هستند، بوتاکس تقاضای زیادی دارد.

هنگامی که دوز، فرکانس درمان و انواع شرایط بالینی درمان شده در نظر گرفته می شود، سم بوتولینوم پروتئین درمانی موفق و با ارزش است .
“تنها دوزمناسب، چروک را درمان می کند”

سم بوتولینیوم را می توان در انسان ها در غلظت بسیار کم تزریق کرد و از سیگنال های سلول های عصبی در حال رسیدن به عضلات جلو گیری می کند و به طور موثر بدون داشتن دستورالعمل برای قراردادن عضلات را ترک می کند، بنابراین آن را فلج می کند.

به منظور کارکرد عضلات، اعصاب یک پیام رسان شیمیایی، استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) را در محلی که انتهای عصب با سلولهای عضلانی قرار دارد آزاد می کند. استیل کولین به گیرنده های سلول های عضلانی متصل می شود و سلول های عضلانی را متوقف می کند یا کوتاه می کند. سم بوتولینوم تزریقی مانع آزاد شدن استیل کولین می شود، مانع انقباض سلول های عضلانی می شود. اثر سم بوتولینوم موجب کاهش انقباض عضلانی غیر طبیعی می شود که باعث می شود عضلات به سفتی کمتر تبدیل شوند.

استفاده از پزشکی و زیبایی بوتاکس

توکسین بوتولینوم عمدتا به عنوان درمان برای کاهش چین و چروک صورت و خطوط ریز در افراد مسن استفاده می شود. علاوه بر برنامه های زیبایی شناختی، بوتاکس در درمان بسیاری از بیماری های پزشکی از جمله چروک چشم، میگرن، عرق بیش از حد و مثانه های ناکافی مفید است. سم بوتولینوم در حال حاضر برای درمان بیش از 20 بیماری مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

سم بوتولینوم در حال حاضر برای برنامه های درمانی زیر مورد تایید قرار می گیرد:

بلفارواسپاسم (اسپاسم پلک ها)
دیاستاییک گردن رحمی (گردن و اسپاسم عضلات شانه شدید)
میگرن مزمن
هیپریدروئید زیر بغل اولیه (عرق کردن بیش از حد)
استابریسم (عبور از چشم)
اسپاستیسیت اندام فوقانی پس از سکته مغزی
نارسایی احتقانی ادرار بیش از حد در بزرگسالان
مثانه حاملگی
اسپاسم همی فاسیال
خطوط Glabellar (خطوط خفیف بین ابرو)
خطوط کانتال (پای کلاغ) .

سم بوتولینوم نیز اغلب خارج از برچسب استفاده می شود:

Achalasia (یک مسئله مرطوب باعث ایجاد علائم مانند بلع مشکل)
شکاف مقعد و Anismus (اختلال اسفنکتر مقعدی)
رینیت آلرژیک
اسفنكتر اختلال عملكرد عادي (هپاتوپروكان)
فلج مغزی
دیستونی Oromandibular (انقباض نیروی فک، صورت و / یا زبان)
Dystonia حنجره (انقباض نیروی طناب های صوتی) .

روش بوتاکس چگونه انجام می شود؟

سم بوتولینیوم با رقیق کردن پودر در محلول نمک (کلرید سدیم) و تزریق مستقیم به بافت عصبی عضلانی انجام می شود. به تأخیر انداختن توکسین بوتولینوم، 24 تا 72 ساعت طول می کشد، که نشان دهنده زمان لازم برای سم زدایی برای متوقف ساختن روند سیناپتوزومال است. در شرایط بسیار نادر، ممکن است 5 روز طول بکشد تا اثر کامل بوتولینوم توکسین مشاهده شود.

سم بوتولینوم نباید در زنان باردار یا شیرده یا افراد مبتلا به واکنش آلرژیک قبلی به دارو یا هر یک از مواد آن استفاده شود.

خطر و عوارض جانبی بوتاکس

تزریق با سم بوتولینوم به طور کلی به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی متعددی وجود دارد. در موارد نادر فرد ممکن است دارای خویشتن داری ژنتیکی باشد که منجر به پاسخ غیرمعمول ملایم و گذرا به دارو می شود.

در حدود 1٪ از افرادی که تزریق بوتولینوم نوع A تنفسی دارند، آنتی بادی های سم را ایجاد می کنند که درمان های بعدی را بی اثر می کنند. در افراد درمان شده توسطه نوع بوتاکس بوتولینوم نوع B برای دیاستونی سرویکس، پیشرفت پادتن تا 44٪ بیماران دیده شده است.

همراه با اثرات مورد نظر آن، سم بوتولینوم ممکن است برخی از اثرات ناخواسته را ایجاد کند. این می تواند شامل:

درد خفیف موضعی
بیخوابی گذرا
سردرد
بی قراری
تهوع خفیف
ضعف ناخواسته ناگهانی / فلج عضلات اطراف ناشی از فعالیت سم در بدن است
فعالیت سم
پوزوئالیوس (پوسیدگی پیشانی)
ضعف پلک پایین یا رکتوس جانبی (عضله کنترل حرکت چشم)
دیسفاژی
ضعف گردن
بیماری آنفلوآنزا مانند
پلاكوپاتي برشي (وضعيتي كه بر عصب هر دو طرف گردن و سينه اثر مي گذارد)
اختلال عملکرد کیسه صفرا
دیپل آی (دید دوگانه)
خون ریزی
تاری دید
از بین بردن پلک ها
کاهش بینایی
دهان خشک
خستگی
ورم کهیر
بثورات
خس خس کردن
ورم.

محبوبیت سم بوتولینوم همچنان افزایش در حال افزایش است، از سال 2000 تاکنون 700 درصد از روش های ضد باکتریایی مضر برای بوتولینوم نوع A  افزایش یافت و در سال 2013 به 6.3 میلیون افزایش یافت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *